Schatten van het strand, workshop aquarelpotloden en waterverf
Op 23 augustus heb ik een studiemiddag verzorgd op basisschool de Beijumkorf in Groningen. Het team wil het tekenonderwijs onder de loep nemen en proberen op een hoger plan te tillen.
Het was voor het eerst dat ik zo'n vraag kreeg naar aanleiding van deze website. Spannend!
De bedoeling was een presentatie te houden over het belang van tekenen voor kinderen en daarna de leerkrachten aan het werk te zetten met opdrachten die ze dan later zelf in de klas konden doen.
Grachtenhuizen, tekenen met oost-indische inkt
Na overleg met de cultuurcoördinator van de school, hebben we gekozen voor zes workshops:
Portret van vroeger, schilderen met koffie
Naar de bollen, over eenpuntsperspectief
Grachtengordel, tekenen met oost-indische inkt
Bloedmooie anemonen, schilderen met vloeipapier
Slang in de slingers, drukken met spijkers
Schatten van het strand, werken met aquarelpotloden.
Portretten van vroeger, schilderen met koffie
In een presentatie van ca. drie kwartier heb ik verteld over de kerndoelen van beeldend onderwijs, de middelen die je hierbij kunt gebruiken, het nut van tekenen, de ontwikkeling van de kindertekening en de uitgangspunten die je zou kunnen kiezen voor het opzetten van een leerlijn tekenen. Ga je uit van techniek, materiaal, onderwerp? Gaat het je om het proces of is het eindproduct vooral belangrijk? Wat moeten de kinderen aan het eind van de basisschool kunnen? Hoe waarborg je de doorgaande lijn? Welke materialen heb je nodig?
Naar de bollen, workshop eenpuntsperspectief
Hierna heb ik kort de workshops besproken en kon iedereen zelf aan het werk. Bij elke workshop stond een bak met de benodigde materialen en een duidelijk opdrachtkaart. Er werden mooie dingen gemaakt, vooral de 'koffietafel' leverde prachtige resultaten op. Bij de workshop 'Schilderen met vloeipapier' ging het in eerste instantie minder soepel. Conclusie: het is altijd goed om eerst zelf een techniek uit te proberen, voor je het met de leerlingen gaat doen.
Bloedmooie anemonen, workshop schilderen met vloeipapier
In de hal had ik een tafel gevuld met lesvoorbeelden van alle lessen van het weblog en een portfoliomap van een van de leerlingen van groep 8.
Lesvoorbeelden en portfoliomap
En net als in de klas hebben we aan het eind van de middag gezamenlijk afgesloten met een reflectie op eigen werk!
Hartstikke spannend om voor het eerst zo'n dag te verzorgen, maar voor herhaling vatbaar!
Wil jij op jouw school ook een studiemiddag over tekenen, waarbij iedereen vooral zelf veel aan het werk moet met workshops naar keuze?
Mail me dan!