- wit schetspapier A3 formaat
- witte en blauwe plakkaatverf
- steentjespapier
- witte papieren rondjes
- fotocamera
- bolhoedje en zwart colbert /jas
- kwasten
- schoteltjes
- schuursponsjes in vier stukken geknipt
Rene Magritte wordt geboren in 1898 in België. Als hij 13 jaar is, wordt zijn moeder in de river de Sambre gevonden, haar gezicht bedekt met haar jurk. Volgens sommigen heeft deze trieste gebeurtenis grote invloed gehad op het leven en werk van Magritte. Bedekte gezichten zijn regelmatig door hem geschilderd.
In 1924 raakt Magritte bevriend met leden van de Brusselse surrealisme groep: André Breton, Joan Miró en Salvador Dalí. Zij beïnvloeden hem en zijn werk; uiteindelijk is Magritte beroemd geworden met schilderijen die surrealistisch van aard zijn.
Magritte gaf in zijn schilderijen een realistisch effect weer van het surrealisme. Hij gaf vooral vaak voorwerpen weer, zoals een schoen, een appel, een pijp of een boom. Deze haalde hij uit hun gewone omgeving en plaatste ze in een aparte atmosfeer.
Een van zijn bekendste werken is 'Het verraad van de voorstelling'. Dit is een zeer realistisch schilderij van een pijp met daaronder de tekst 'Ceci n'est pas une pipe'. Hij bedoelt hiermee dat de pijp die hij schildert geen echte pijp is, maar gewoon een met verf beschilderd doek dat wij schilderij noemen. Door ons telkens op het verkeerde been te zetten, dwingt Magritte ons over kunst na te denken. Magritte vond het de taak van de kunstschilder om de realiteit in een ander kader te plaatsen.
Magritte museum, Brussel
Kunstbeschouwing
Bekijk met de leerlingen het zelfportret The son of man. Wat zie je? Waarom kan de man weinig zien? Kan hij helemaal niets zien, of kan hij langs de appel gluren? Wat is er aan de hand met de linkerarm? (lijkt omgekeerd te zijn, zie de bolling in de mouw die een elleboog suggereert; zijn linkerhand hangt weer wel goed!). Wat zie je op de achtergrond? Hoe ziet de lucht eruit?
Wat moet je doen?
Maak foto's van de leerlingen met een bolhoed op en een donker colbert aan. Net als Magritte laten leerlingen hun armen langs hun lichaam hangen.
Leerlingen verven hun grote schetsvel blauw. Laat drogen. Knip uit steentjespapier een muur en plak die op het werk. Stempel met een sponsje (schuursponsje in vieren geknipt) witte vlekken op het werk, dit zijn de wolken en laat het werk weer drogen. Knip de foto netjes langs de randen uit en plak deze op het werk. Teken op een wit papieren rondje een vrucht en laat daarin kleurovergangen zien, net als bij echt fruit. Plak dit op het gezicht.
door leerlingen van groep 3
Met dank aan Jeannette Janse.