Benodigdheden:
- wit tekenpapier gesneden op 20 bij 20 cm
- stukje fotokarton van 10 bij 10 cm
- liniaal en potlood
- plakkaatverf + kwasten
- waterverf + penselen
- kleurpotloden en aquarelpotloden
- viltstiften
- pastelkrijt
- oliepastel
- diverse restjes gekleurd papier, zoals crèpepapier, ribkarton, folie, scrapboekpapier, vouwblaadjes etc.
- plaksel
- kranten, potten water en doekjes in de groepen waar dit nodig is
- roze of rood papier voor de achtergrond
Jim Dine, geboren in 1935 in Cincinatti (VS) is beeldhouwer en pop-art kunstenaar. Harten, stropdassen, ochtendjassen en gereedschappen zijn terugkerende thema's in zijn werk.
Laat de leerlingen kennis maken met deze kunstenaar door werken van Dine te laten zien.
In het kader van Valentijnsdag een les over harten! Roze, rood en wit zijn de basiskleuren voor vandaag!
Laat de leerlingen kennis maken met deze kunstenaar door werken van Dine te laten zien.
Verdeel de verschillende tekenmaterialen over verschillende groepen in het lokaal. Stimuleer de leerlingen te experimenteren met de materialen. Wat gebeurt er als ik met waterverf over oliepastel ga? Kun je pastelkrijt en viltstift combineren? Hoe zorg ik ervoor dat mijn hartje naar voren lijkt te komen? Wat gebeurt er als ik water op vloeipapier laat lopen? Met welke materialen breng ik textuur aan in mijn hartjes?
De leerlingen krijgen een vierkant tekenvel van 20 bij 20 cm en verdelen dit in vier vakken van 10 bij 10 cm. Vouw het stukje fotokarton dubbel. Teken een half hart tegen de vouw en knip dit uit - dit is je mal. Trek de mal om in de vier vakjes van het tekenvel.
Kleur de hartjes en de achtergronden. Maak daarbij gebruik van zoveel mogelijk materialen en pas verschillende technieken toe. Iedereen mag vrij door het lokaal en gaan zitten aan de tafel waar het materiaal van zijn keuze staat. De enige beperking is het aantal stoelen dat bij een groep staat: is de groep vol, dan moet je eerst een ander materiaal of techniek gaan doen.
Als alle hartjes klaar zijn, plak je ze op een roze of rood ondervel.
Beeldaspecten in deze les: vorm (geometrisch), kleur, textuur, nuance (kleuren mengen).
Technieken: werken met meerdere materialen.
Alle werkstukken zijn van leerlingen uit groep 7 en 8