woensdag 27 oktober 2021

Berken in de herfst

Benodigdheden: 

  1. A3 tekenpapier
  2. schilderstape in verschillende breedtes
  3. vloeibare waterverf in rood, geel en groen
  4. kwasten
  5. plakkaatverf 
  6. tamponneerkwasten
  7. oude plastic winkelpasjes/klantenkaarten
  8. schoteltjes
  9. jampotjes
Kies dik tekenpapier, zodat het niet gaat scheuren als de tape eraf gehaald worden. 

Bekijk berkenbomen op het digibord. Wat valt op?
 

  • stammen zijn recht
  • witte stammen
  • horizontale afbladderende bast
  • herfstkleuren oranje, geel, rood, bruin

 Wat moet je doen?

Stap 1
Leg het tekenvel op tafel met de smalle kant naar beneden. Plak stroken tape van boven naar beneden. Breed voor de stammen, smaller voor de takken. Let op: takken groeien omhoog en niet naar beneden. 


Stap 2
Verf de achtergrond in banen met verdunde vloeibare waterverf. Je kunt over de tape heen verven. Laat drogen en haal de tape er dan voorzichtig af. 

Stap 3
Doe wat zwarte plakkaatverf op een schaaltje. Doop je klantenpasje in de zwarte verf. Trek dit op verschillende plekken van links naar rechts (of andersom!) tot halverwege de stam zodat er zwarte vegen ontstaan. 


Stap 4
Spuit enkele warme kleuren plakkaatverf + groen op een bordje. Tamponneer bladeren bovenaan de bomen. Meng de kleuren niet, maar doe meerdere kleuren tegelijk aan de tamponneerkwast. 


Stap 5
Ophangen! 


De werkstukken zijn gemaakt door leerlingen van groep 3. 


Beeldaspecten: kleur, lijn. 
Begrippen: koude en warme kleuren, tamponneren.

dinsdag 26 oktober 2021

Portret in ijzerdraad


Tijdens een studiedag over kunstonderwijs hebben onze leerkrachten  portretten gemaakt van ijzerdraad. Dit is zeker ook te doen in de bovenbouw. Wil je draadfiguren maken in de midden- en onderbouw, kies dan een eenvoudiger vorm, bv. een vrucht (onderbouw) of dier (middenbouw).

Deze activiteit kun je gebruiken bij een les over de kunstenaar Alexander Calder, bekend vanwege zijn draadfiguren en mobiles. Vanwege copyrights kan ik geen foto's plaatsen, dus google op 'Calder wire figures'.

Benodigdheden:

  1. 3 m ijzerdraad met een dikte van 1,3 mm 
  2. kniptang
  3. selfie geprint op A3 formaat
  4. dikke zwarte watervaste stift
  5. schilderstape

Maak een foto van jezelf en print die op A3 formaat. 

Trek met de stift een lijn over de vorm van je gezicht, ogen, neus, mond en haar. Draai het vel om, de lijnen zijn nu op de achterkant te zien. 

Wikkel 3 m ijzerdraad om je vingers tot een bosje. Begin bij de hals. Leg het draad plat op de foto en volg de lijnen van je gezicht. Probeer het portret uit één draad te leggen. Lukt dit niet, dan kun je smokkelen door de draad door te knippen en een nieuw stuk te nemen. Geef het portret meer stevigheid door de draad af en toe extra om elkaar te wikkelen. Plak de draad zo nu en dan vast aan de foto met schilderstape. 

Klaar? Haal de stukjes tape weg. Fixeer de plekken waar draad omhoog komt door met kleine stukjes draad verbindingen te maken. Zie detailfoto. 

foto omtrekken met stift 

blad omdraaien, de stiftlijnen zijn doorgedrukt

lijnen volgen met draad, vastplakken met tape

verstevigingen aanbrengen

werkstukken die klaar zijn op tafel

ophangen voor mooie schaduwen op de muur

donderdag 21 oktober 2021

Geometrische figuren met schaduw

door Zehra, groep 8

Benodigdheden:

  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. potlood
  3. viltstift

Bekijk en bespreek deze foto van de drie driedimensionale geometrische figuren. Waar komt het licht vandaan? Hoe weet je dat? Waar zijn de vlakken donker? Waar zie je schaduwen? Hoe kun je in een tekening diepte laten zien? Hoe teken je schaduwen? 

Er zijn meerdere manieren om schaduwen te tekenen. In deze les oefenen de leerlingen met drie manieren. Door de lijnen dichter op elkaar te zetten, ontstaan nuances. 

  1. diagonale lijnen
  2. mengen
  3. krabbelen
Teken de foto na of teken zelf drie geometrische figuren. Breng op elke figuur op de juiste plek schaduwen aan, per figuur één manier. 
Kies een kleur viltstift. Vul de achtergrond met patronen. 

door Sanne, groep 8

door Leila, groep 8

Beeldaspecten: vorm, nuance, lijn, ruimte. 

Bron les: Artescula. 
Bron foto: C. Snedeker 

vrijdag 8 oktober 2021

Schilderen met de schaar

door leerlingen van groep 6

Benodigdheden per leerling

  1. 1 vel wit papier A4
  2. 1 vel gekleurd A4 papier
  3. 1 vel gekleurd A4 papier  waarvan je onderaan 7 cm afsnijdt
  4. 1 vel blauw A4 papier
  5. restjes gekleurd papier
  6. lijmstift
  7. schaar
  8. dikke zwarte stift

Wie was Matisse?

Henri Matisse hield van kleur. Het maakte hem niet uit of stenen blauw waren, hij koos gewoon voor de kleuren die hij mooi vond. Sommige mensen vonden zijn kunst vreselijk lelijk. Een groen gezicht en een gele neus, dat doe je toch niet? In een krantenartikel noemden ze Matisse 'fauve', dat betekent: wild!Zo ontstond het woord Fauvisme voor deze kunststroming: kunst met gedurfde kleuren. 

Matisse werd ziek en moest geopereerd worden. Daarna zat hij de rest van zijn leven in een rolstoel. Schilderen kon hij niet meer, maar hij kon nog wel 'schilderen met een schaar'.

Bekijk met de klas verschillende werken van Matisse. 


Bekijk dan het kunstwerk De Oase. Wat valt op?

  • geen rechte lijnen, maar glooiende
  • organische vormen
  • felle kleuren 
  • wat is een oase en waarom heet dit kunstwerk zo? 
Aan de slag

Stap 1
Neem twee vellen gekleurd A4 papier: een hele en een waar circa 7 cm vanaf geknipt is. 
plak het kleine vel op het grote - bovenaan zijn de vellen gelijk, de strook onderaan is de tafel. 

Stap 2
Knip Matisse-vormen en plak ze op het kleine vel. Laat ze van het papier afvallen. Knip de buitenste stukjes dan weg. 

Stap 3
Vouw een wit tekenvel dubbel aan de lange kant en knip er een vissenkom uit. De middenlijn van de kom is de vouw van het blad. Trek met een dikke zwarte stift rondom de kom.

Stap 4
Knip uit blauw papier 'water' - iets kleiner dan de kom en plak het in de kom. Plak de vissenkom op het gekleurde papier: de voet van de kom staat op tafel. 

Stap 5
Knip twee of drie vissen en wat waterplanten en plak dit alles in de kom. 


Beeldaspecten: vorm, kleur

Deze les is gegeven in groep 6 tijdens de lessen Arts & Activities. Bij deze les heb ik een powerpoint gemaakt die je per mail kunt aanvragen.