vrijdag 21 december 2012

Kalelbonte klassenkunst 2


En wat doe je dan met je groepswerk (zie Kakelbonte klassenkunst) als het opgeruimd moet worden en iedereen wil het hebben? Juist, dan snijd je het in gelijke stukken en plakt al die stukken op een zwarte ondergrond. Zo wordt dat prachtige groepskunstwerk weer een eigen kunststukje!

donderdag 13 december 2012

Gelukkig nieuwjaar!


Door leerlingen van groep 5/6

Benodigdheden
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. blauwe ecoline of vloeibare waterverf
  3. kwast
  4. wasco
  5. zwart en geel of oranje knutselpapier
  6. geel bordkrijt
Laat afbeeldingen of filmpjes van vuurwerk zien en bespreek hoe dit eruit ziet. Welke kleuren zie je? Welke vormen zie je? 
Teken met wasco siervuurwerk op een wit vel papier. Ga hier met met blauwe ecoline overheen. De wasco zal de ecoline afstoten en de kleurtjes komen weer tevoorschijn. Laat dit vel drogen.
Knip uit een half zwart A4 vel een skyline van huizen. Plak dit op het blauwe vel. Knip uit geel of oranje papier raampjes en plak ze op de huizen. 
Trek met geel bordkrijt een randje langs de daken en veeg dit uit met je vinger. 

maandag 10 december 2012

Geen groene kerstboom!


 
Door Gladys, groep 6

Benodigdheden:
  1. twee vellen tekenpapier op A4 formaat
  2. vloeibare waterverf
  3. kwasten
  4. pot water
  5. vloeipapier
  6. schaar
  7. liniaal
  8. potlood
  9. lijm
  10. goud- en zilverkleurige stift
Schilder een achtergrond voor de kerstbomen met vloeibare waterverf. Gebruik twee donkere onverdunde kleuren en laat ze in elkaar overlopen. Schilder snel en met grote halen, en sla stukjes over om witte strepen te houden.
Kies drie kleuren vloeipapier. Vouw de blaadjes enkele keren dubbel en knip er dan driehoekjes en vierkantjes uit. Maak een vel tekenpapier met een kwast goed nat met water en leg de stukjes vloeipapier hierop. Als het vloeipapier niet aan het papier vastzuigt, is de ondergrond niet nat genoeg. Ga er dan nog een keer met een kwast met water overheen. Het vloeipapier zal dan gaan 'bloeden'. Plak het vel op deze manier vol en leg het op de verwarming te drogen. Haal de stukjes vloeipapier van het tekenvel af als het helemaal droog is.

Door Lyan, groep 6

Vouw het met vloeipapier gekleurde vel in de lengte dubbel. Knip er langgerekte driehoeken uit van verschillende breedtes en hoogtes. Ruil eventueel met de leerling naast je als je meerdere kleurtjes wilt. 
Plak de drie bomen op de achtergrond. Overlapping mag. Plak de bomen niet allemaal op dezelfde hoogte, zodat je diepte krijgt. 
Gebruik een goud- of zilverkleurige markeerstift om de bomen te omranden. Teken ook een simpele takkenstructuur. Teken de stammen met bruin potlood of gebruik hiervoor ook de metallic stiften. 

woensdag 5 december 2012

Drieluik in de stijl van Hans Innemee


Door Mike, groep 6

Benodigdheden:
  1. drie vellen gekleurd tekenpapier van 12 bij 12 cm
  2. potlood
  3. pastelkrijt of bordkrijt
  4. haarlak
  5. wit papier voor achtergrond
  6. lijm
Hans Innemee (1951) is een Nederlands kunstenaar. Hij  studeerde grafische technieken en werkte geruime tijd als tekenleraar.
Innemees werkt volgens de techniek van het monotypen. Een dun vel papier wordt op een met verf of inkt ingerolde glasplaat gelegd en dan wordt op de achterkant getekend. Met een aantal van deze tekeningen maakt hij zijn kunstwerk: hij scheurt onderdelen uit de tekeningen en plakt ze op collageachtige wijze op zelfgemaakt papier samen tot een nieuw werk. Inkleuren gebeurt met oliepastels.

Bekijk werken van Hans Innemee met de klas. Ontdek samen dat het lijkt alsof er een verhaaltje in het werk zit. Vraag de leerlingen welk verhaaltje bij hen opkomt als ze de werken bekijken.



Bespreek de kenmerken van het werk van Innemee: 
  1. Tekeningen van dieren.
  2. Simpele vormen.
  3. Geen details. 
  4. Weinig kleuren.
  5. Zwarte omlijning. 
  6. Eenvoudige achtergrond. 
  7. Tekst/titel onder de tekening. 
De opdracht luidt: bedenk een verhaaltje dat je in drie stappen kunt vertellen. Teken dit op drie blaadjes en kleur het in met pastelkrijt. Werk in de stijl van Hans Innemee.

Plak de drie werkjes op een groter vel. Bespuit het met haarlak. Schrijf met potlood in zo weinig mogelijk woorden de tekst van het verhaaltje dat je had bedacht, onder de tekeningen. 

Door leerlingen van groep 6

Met dank aan Hans Innemee voor de toestemming zijn werk op dit blog te plaatsen en zijn lovende woorden voor het werk van mijn leerlingen! 

maandag 26 november 2012

Kakelbonte klasse(n)kunst

Door leerlingen van groep 6
Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A1 formaat
  2. plakband
  3. plakkaatverf
  4. kwasten
Plak voor deze opdracht een aantal A1 tekenvellen aan elkaar vast en leg dit grote vel op een groepje tafels van gelijke hoogte. 
Laat beurtelings een groepje van vier kinderen werken aan de opdracht: 

Stap 1. 
Schilder met zwarte verf drie kleine tekeningetjes op het vel. De tekeningen mogen elkaar nergens raken. Rouleer de groepen tot het papier helemaal vol is. 
Laat vervolgens een paar kinderen de tekeningetjes met elkaar verbinden door middel van rechte zwarte lijnen, zodat er vlakken ontstaan. 

Stap 2
Schilder alle  vlakken en tekeningen met plakkaatverf. Laat hiervoor opnieuw groepjes van vier kinderen tegelijk komen. Elk kind kiest een kleur en schildert hiermee enkele vlakken of tekeningetje. Let goed op de kleurverdeling en voorkom dat er een vlakken met dezelfde kleur naast elkaar komen. 

Stap 3
Werk de zwarte lijnen bij als er gekleurde verf op gekomen is. 


Bij deze opdracht, die in elke klas gedaan kan worden, kun je naar hartenlust variĆ«ren: kies je bv. alleen voor primaire kleuren en rechte vormen dan heb je de Mondriaanvariant. 
Je kunt ook kiezen voor een thema in de tekeningetjes, bv. sport, eten, feest. 

Groot succes, bij welke variant dan ook, is gegarandeerd!

Oorspronkelijk idee: Experiments in Art Education. 

donderdag 22 november 2012

Boerenbont (groepswerk)

Gemaakt door leerlingen van groep 6

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A6 formaat (briefkaart)
  2. potloden
  3. viltstiften in rood en blauw
  4. zilverkleurige markeerstift
  5. gekleurd karton
Bedenk met de leerlingen dingen die typisch Hollands zijn: tulpen, molens, klompen, kaas, grachtenhuizen, rood wit blauw enz. Bekijk via de plaatjeszoeker (google op hollandse stof of Ik hou van Holland) patronen en dessins die gezien worden als typisch Hollands: roodwitte of blauwwitte ruitjes of streepjes of combinaties hiervan.
Laat de leerlingen op het bord voorbeelden van verschillende bekers en kopjes tekenen: smalle, brede, hoge, lage, met buik, rechte, schuine, met of zonder voet, verschillende oren enz.

De opdracht is om kopjes en bekers te ontwerpen met een Hollands design. Kleur in met viltstift en gebruik alleen rood en blauw. Knip alle kopjes uit en plak ze gestapeld op een gekleurd vel karton. Omlijn alle kopjes met een zilverkleurige viltstift.

maandag 19 november 2012

Kleurige stad

Door Esmee, groep 7

 Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. potlood
  3. viltstiften
  4. zwarte fineliner
Welke lijnen ken je? Maak een overzichtje op het bord en laat kinderen ook zelf lijnen bedenken.
Recht, zigzag, golvend, spiraal, hoekig, bliksem, postzegel etc.

Teken op de bovenste helft van je tekenvel zes verschillende lijnen van links naar rechts. Teken op de onderste helft verschillende huizen. Denk aan overlapping en begin met de voorste rij. Probeer de huizen zoveel mogelijk onderling te laten verschillen. Dit doe je door de breedte en hoogte te variĆ«ren en ook verschillende daken te tekenen: spits, afgeplat, rond, getrapt enz.

Kies zeven kleuren viltstift. Kleur de ruimtes tussen de zes lijnen elk met een andere kleur in. Gebruik dezelfde kleuren voor de huizen van de stad.
Trek tenslotte alle lijnen over met een fineliner. 

zondag 18 november 2012

Spin in gekleurd web

Door leerlingen van groep 4
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. zwarte oliepastel
  3. herfstblaadjes
  4. ecoline of vloeibare waterverf in licht- en donkergroen en oranje
Verdeel het tekenvel met een zwart oliepastelkrijtje in 8 stukken: twee diagonale lijnen, een horizontale en een verticale. Teken spinnenwebdraden tussen deze lijnen. Teken een of meerdere spinnen in het web.
Kleur de vlakken in met oranje en groene ecoline. Je kunt kiezen voor het inkleuren van kleine vlakjes tussen de spinnenwebdraden, maar ook voor de grotere vlakken tussen de basislijnen. Plak eventueel kleine herfstblaadjes op het werk.


donderdag 8 november 2012

Zoom in op ...

Door Vicky, groep 7

Benodigdheden:
  1. drie tekenblaadjes van 10 bij 10 cm (memoblock)
  2. kleurpotloden
  3. gekleurd papier 
  4. lijm
De leerlingen maken een tekening naar keuze op hun eerste blaadje. Daarna zoomen ze in, net als bij een fototoestel, op een stukje van de tekening. Dit wordt uitvergroot getekend op het tweede blaadje. Voor de derde tekening wordt een deel van de tweede uitvergroot.

Voor kinderen die het lastig vinden, is het handig om een mal te maken. Dit is een stukje karton met een gat erin van bv. 3 bij 3 cm. Door dit op de tekening te leggen zoom je in, en is goed te zien wat je op het volgende blaadje moet tekenen. 

dinsdag 30 oktober 2012

Surrealistische gang

Door Lieke, groep 8

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier 24 bij 24 cm
  2. waterverf
  3. penselen
  4. potlood
  5. liniaal
  6. water
  7. tijdschrift
  8. schaar en lijm
  9. rubber foam 
Laat surrealistische werken zien van bv. Dali en bespreek de term surrealisme. 

Voer de eerste twee stappen van deze les via directe instructie uit: de leerlingen volgen de aanwijzingen die de leerkracht geeft.

Stap 1
Trek twee diagonale lijnen. Teken rondom het snijpunt een vierkantje van 8 bij 8 cm. Zet rondom het vierkant stippen telkens op 1 cm. Zet aan de buitenranden van het vel stippen om de 3 cm. 


Stap 2
Verbind de tegenoverliggende stippen d.m.v. lijnen. Zet op de diagonale lijnen streepjes op 2 cm en verbind deze met elkaar, zodat er een dambordpatroon ontstaat. 


Stap 3
Kleur de vakjes in met waterverf. Kies steeds twee kleuren bij elkaar en houd beide wanden gelijk qua kleur.

Stap 4
Snijd enkele hokjes aan drie kanten los, vouw het papier om en plak hier een plaatje uit een tijdschrift achter. 

Stap 5
Knip uit foam twee mensfiguren en plak ze op alsof ze zweven in de ruimte. 


Bron: There's a dragon in my artroom, Phil Brown.

dinsdag 23 oktober 2012

Bomen in vier seizoenen

Door Yalisa, groep 5

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A6 formaat (briefkaart)
  2. wattenstaafjes
  3. plakkaatverf
  4. gekleurd ribkarton
  5. zilver en/of goudstiften
  6. fiberfill of watten
  7. lijm
Hoe kun je aan een loofboom zien welk seizoen het is? Welke kleuren herken je in de lente, zomer en herfst? Hoe ziet een boom eruit in de winter? 
Bespreek deze vragen aan het begin van deze les. Zet op het bord de kleuren die bij het voorjaar horen (lichtgroen, groen, wit, roze - bloesem), welke bij de zomer horen (groen, donkergroen, geel) en de herfstkleuren (bruin, oranje, rood, geel). In de winter zijn de takken kaal. 

De leerlingen gaan voor elk seizoen een boom maken. Aan de kleuren van de kruin moet te zien zijn welk seizoen het is. De stam wordt 'geschilderd' met een wattenstaafje, de kruin mag alleen gestipt worden. Denk eraan dat in de herfst ook blaadjes op de grond liggen! 
Gebruik fiberfill (sneeuw) voor de boom in de winter. 

Plak de bomen netjes op een stuk gekleurd ribkarton; zorg dat de randen rondom gelijk zijn. Versier het ribkarton met goud- en zilverstift en zet de namen van de seizoenen boven de bomen.  

Organisatie: 
Per groep een eierdoos met de verschillende kleuren verf. Geef de leerlingen elk een wattenstaafje voor de boomstam. Voor het stippen: per kleur een staafje voor gezamenlijk gebruik.

Door Faya, groep 5

Met dank aan Maureen Kaal 

vrijdag 12 oktober 2012

Uilen in maanlicht

Achtergrond van verdunde ecoline

Benodigdheden:
  1. tekenpapier 60 bij 25 cm
  2. wit tekenpapier
  3. bruin inpakpapier
  4. Oost-Indische inkt
  5. vloeibare waterverf of ecoline
  6. kwasten
  7. penselen
  8. gladde vleeswarenschaaltjes van schuim
  9. potlood
  10. glasplaat
  11. inktroller
  12. blockprint
  13. bordkrijt
  14. schoteltje
's Ochtends: Leg de opdracht helemaal uit. Vertel hoe de les georganiseerd is en wat je van de leerlingen verwacht. Vraag hulp van een stagiaire of leerling uit groep 8 voor de eerste stap van deze les, het schilderen van de achtergrond. Maak hiervoor een plek vrij in de gang en laat steeds twee of drie kinderen tegelijk gaan.

Achtergrond van verdunde vloeibare waterverf met toevoeging van druppel Oost-Indische inkt.

's Ochtends: de achtergrond:
Leg een schoteltje op het grote vel papier; dit is de maan, die blijft wit. Beschilder het vel met zeer sterk verdunde Oost-Indische inkt of vloeibare waterverf (ook deze met veel water verdunnen) en een grote kwast in Ć©Ć©n richting. Zorg dat het schoteltje niet verschuift. Schilder met grote streken en laat aan de randen een stukje wit. Laat drogen.

's Middags: drukken en verven. 
Verdeel de klas in twee groepen. Groep 1 schildert de tak, groep 2 gaat drukken.

Groep 1: Tak schilderen:
Schilder met Oost-Indische inkt een tak met zijtakjes op het grote vel geschilderde papier. Denk eraan dat een tak naar het eind toe steeds dunner wordt. Ga niet om de maan heen, maar schilder er doorheen. Mocht de tak te weinig afsteken tegen de grijze achtergrond, dan kun je later, als het werk droog is, met wit bordkrijt de contouren nog omtrekken voor een beter contrast.

Groep 2: Uiltjes drukken:
Elke leerling krijgt twee stukjes foam. Teken twee verschillende uiltjes in het schuim door er met potlood in te drukken. Niet te hard, dan druk je door het foam heen, maar ook niet te zacht - er moet een duidelijke afdruk te maken zijn.
Rol blockprintverf uit op een glasplaat. Rol de verf op het stukje schuim. Leg daarop een blaadje (denk eraan, vooraf op elk blaadje je naam schrijven!) en wrijf er met vlakke hand overheen. Trek het blaadje eraf en de afdruk is klaar. Maak meerdere afdrukken in verschillende kleuren en op verschillende papiersoorten. In deze les hebben we wit tekenpapier en bruin inpakpapier gebruikt.

Een leerling die klaar is met drukken, neemt plaats aan de schildertafel en begint met zijn tak. Leerlingen die klaar zijn met de tak, gaan drukken.

Volgende dag:
Knip de uiltjes met een millimeter ruimte rondom uit. Trek met geel bordkrijt een cirkel rond de maan en veeg deze iets uit. Maak een collage van de uiltjes, denk aan overlapping (beeldaspect ruimte). Plak ze op de takken.

Achtergrond verdunde Oost-Indische inkt, takken omlijnd met bordkrijt

Alle werken gemaakt door leerlingen van groep 6. 

maandag 8 oktober 2012

Lollybomen, in de stijl van Hundertwasser


Door Cas, groep 4

Friedensreich Hundertwasser (1928-2000) was een Oostenrijks kunstenaar en architect die vooral bekend is geworden van de door hem ontworpen kleurrijke gebouwen gebouwd met aandacht voor milieu en natuur. Opvallend bij zijn ontwerpen is dat rechte lijnen ontbreken, er gebruik gemaakt is van felle kleuren en veel van zijn gebouwen een typisch torentje hebben. Hundertwasser is hierbij duidelijk beĆÆnvloed door de Spaanse kunstenaar/architect Gaudi.

Ook de  schilderijen van Hundertwasser zijn uitbundig van kleur en bevatten voornamelijk glooiende lijnen.

Laat op het digiboard gebouwen van Hundertwasser zien. Bespreek de opvallende kenmerken in: kleurgebruik, glooiende lijnen. Laat vervolgens enkele schilderijen zien en vraag wat opvalt:
  • het gebruik van kleine vlakken omlijnd met zwart
  • geen rechte lijnen, vaak parallel lopende lijnen
  • vaak terugkerende spiraalvormen
  • felle kleuren
Vraag de klas waar de spiraalvormen aan doen denken. Waarschijnlijk zullen ze op lolly's uitkomen. Lollybomen, die gaan wij vandaag ook tekenen! Demonstreer op het bord het tekenen van een spiraal; begin in het midden.

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier 35 bij 35 cm
  2. zwart knutselpapier
  3. stukken spons
  4. plakkaatverf
  5. goud- en zilverkleurige stiften
  6. ronde vormen om om te trekken
  7. schoteltjes
  8. schaar en lijm
  9. zwarte oliepastel
Stempel het witte vel vol met sponsafdrukken in de kleuren die je mooi vindt en leg het werk te drogen. Trek op zwart papier ronde vormen in verschillende afmetingen om met potlood. Teken met goud- of zilverkleurige stift spiralen in de rondjes. Vul de ruimte tussen de lijnen op met patroontjes in goud of zilver.
Maak een compositie van de lollybomen op het gekleurde vel en plak ze vast. Trek met zwart oliepastel lijnen naar de onderkant van het vel, de boomstammen. Ga niet om de rondjes heen, maar teken de strepen eroverheen om te laten zien dat sommige lollybomen achter andere staan.

Door Demi, groep 4

Met dank aan Maureen Kaal.

woensdag 3 oktober 2012

Uilen in de boom

Door Bas, groep 7
Benodigdheden
  1. grijs knutselpapier
  2. wit tekenpapier
  3. plakkaatverf
  4. schaar
  5. lijm
  6. linoleum 10 bij 10 cm
  7. gutsjes
  8. glasplaat
  9. blockprint
  10. roller
  11. kranten
  12. drukpers
Vooraf: laat twee leerlingen een A1 vel papier beschilderen met bruine plakkaatverf en accenten in geel en rood zodat er een houtstructuur ontstaat. Van dit vel scheuren alle leerlingen in de klas hun boomstammen en takken.
Laat een tweede A1 vel beschilderen in warme roodtinten - hiervan worden straks door alle leerlingen herfstblaadjes geknipt.

Elke leerling krijgt een stukje linoleum en tekent hierop een uil. Geef eventueel voorbeeldjes van uilen voor kinderen die het moeilijk vinden. Guts dan de buitenlijnen, de vleugellijnen, ogen en snavel uit. Breng versieringen aan, bv. golfjes die veren suggereren of kies voor andere patroontjes.
Druk je uiltje meerdere keren af met twee kleuren blockprint en leg de velletjes te drogen.

Maak het kunstwerk af in een tweede les; het drogen van de blockprint duurt nl. te lang.

Scheur uit het bruin geschilderde vel een boomstam en takken. Plak deze op het grijze vel papier. Knip blaadjes uit het rode vel. Knip de uilen die je wilt gebruiken uit met een randje wit van een mm rondom. Maak een mooie collage van boom, blaadjes en uilen en plak alles vast.

Met dank aan Maureen Kaal.

zaterdag 15 september 2012

Onder de regenboog

Door Yordan, groep 7
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier 25 bij 34 cm
  2. zwarte viltstift
  3. plakkaatverf
  4. kwast
  5. schaar
  6. lijm
Dit lesidee zag ik op Pinterest en is oorspronkelijk afkomstig van een leerkracht uit Estland.
Schilder de bovenkant van een vel wit tekenpapier met strepen in verschillende kleuren. Laat dit drogen. Teken op een tweede vel papier met dunne potloodlijnen contouren van huizen. Zorg voor overlapping. 'Kleur' de huizen in met verschillende patronen in zwarte viltstift. De huizen worden niet omlijnd, de vlakken moeten herkenbaar zijn aan de gekozen patronen.
Maak de huizenrij net zo breed als het beschilderde vel. Knip de huizenrij uit en plak het op het beschilderde papier.

maandag 3 september 2012

Kikkers in de vijver


Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. blauwe ecoline
  3. water
  4. kwast
  5. waterverf
  6. penselen
  7. plakkaatverf
  8. tamponneerkwast
Maak het tekenvel met water en een grote kwast nat. Laat enkele druppels ecoline op het vel vallen en verspreid deze door het papier te bewegen of er licht met de natte kwast over te gaan. Laat dit groed drogen.
Schilder kikkers met waterverf. Kies als basisvorm een peer en schilder daar de poten aan. Schilder ook halve kikkers op de rand van het vel. Stamp met een tamponneerkwart en wat groene en gele plakkaatverf waterplanten in het water.
Niet het werk op een gekleurde achtergrond.

Door leerlingen van groep 6

zaterdag 25 augustus 2012

Draaibaar, in de stijl van Keith Haring

Door Mike, groep 6
Benodigdheden:
  1. tekenpapier 20 bij 20 cm
  2. potlood
  3. viltstiften
  4. zwarte fineliner
  5. gekleurd papier
  6. lijm
 Keith Haring (VS, 1958-1990) was een Amerikaans kunstenaar. Het werk wat Haring wordt als pop-art gezien, maar ook de term graffiti-art wordt gebruikt.
Al op jonge leeftijd was Haring gek op tekenen. Zijn vader, die stripverhalen tekende, was een bron van inspiratie. Door boeken en musea maakte Haring kennis met moderne kunst. Hij bewonderde het werk van Warhol, maar ook dat van Dubuffet en Christo. Vooral Christo's zienswijze sprak hem aan: kunst is niet alleen voor de elite, maar voor iedereen.
Haring ging studeren in New York. Hij ontwikkelde een eigen stijl van visuele communicatie door schilderijen, geluid en film. Hij maakte krijttekeningen in de metro, op lege billboards en op straat. Hij wilde niet commercieel zijn, kunst was immers voor iedereen, maar werd toch steeds bekender. .
Zijn eerste expositie was in 1982, met schilderijen, beelden, beschilderde stukken doek en on-site werk. In de jaren erna exposeerde hij wereldwijd. In 1990 overleed hij aan de gevolgen van aids.

Laat werk van Haring zien. Bespreek wat opvalt:
  • stripachtige mensen
  • weinig details
  • dikke zwarte lijnen als contouren
  • felle kleuren
  • streepjes die beweging aangeven
Voor deze opdracht tekenen de leerlingen figuurtjes in Keith Haring stijl. De tekening moet druk en vol worden en daarbij ook draaibaar zijn: de figuurtjes staan dus niet allemaal op dezelfde manier, maar worden kriskras op de tekening verspreid. Verder moeten ook figuurtjes op de rand van het blad komen, zodat het lijkt alsof er ook van het blad af nog van alles gebeurt (beeldaspect ruimte: afsnijding). 
Kleur alle figuurtjes in met Ć©Ć©n kleur viltstift. Omlijn met een zwarte fineliner en voeg daarna bewegingsstreepjes toe.
Plak het werk op knutselpapier dat dezelfde kleur heeft als de gekozen viltstiftkleur.

Zie ook mijn andere lessen over Keith Haring:

Door Ellen, groep 6

maandag 13 augustus 2012

Weer naar school!

Door Jorine, groep 8
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. gekleurd papier voor achtergrond
  4. lijm
Waar verheug je je op het komend schooljaar? Wat ga je in je vrije tijd doen? Een les voor de eerste week van het nieuwe schooljaar, of, zoals het voorbeeld, voor een nieuw kalenderjaar.

Trek op 1 cm van de rand van het papier een lijn zodat je een rechthoek krijgt. Verdeel deze rechthoek in vakjes en teken in elk vak iets dat met het nieuwe (school)jaar te maken heeft. Kleur in met kleurpotlood.

maandag 25 juni 2012

Zeilen op het water

 
Door leerlingen van groep 4
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. potlood
  3. waterverf
  4. wasco
  5. penselen
  6. pot water
Zet halverwege het vel met groene wasco een horizonlijn. Teken hierboven met groene wasco een golvende lijn voor de struiken. Teken met potlood twee zeilboten in het water, waarbij het achterliggende bootje kleiner is (beeldaspect ruimte: diepte). Kleur de zeilboten in met wasco in vrolijke felle kleuren. Maak met witte wasco wolken in de lucht en kleur ze wit. Teken met witte wasco golfjes in het water.
Verf de lucht, de struiken en het water met waterverf en gebruik daarbij veel water. De wasco zal de verf afstoten zodat wolkjes en golven weer te zien zijn.

donderdag 7 juni 2012

In de stijl van Roy Lichtenstein

Door Merel, groep 5
Benodigdheden:
  1. gekleurd papier op A4 formaat
  2. wit tekenpapier op A4 formaat
  3. krant
  4. liniaal en potlood
  5. lijm
  6. wasco
  7. glitters
  8. viltstiften
Roy Lichtenstein (1923 - 1997) was een Amerikaanse popart kunstenaar. Hij is vooral bekend om zijn enorm uitvergrote striptekeningen.
Na zijn kunstopleiding in New York en Columbus ging Lichtenstein zelf lesgeven. In zijn vrije tijd schilderde hij abstracte schilderijen en maakte parodieƫn op Amerikaanse kunst uit de jaren twintig van de vorige eeuw.
In1960 kwam hij via Claes Oldenburg in aanraking met stijlelementen uit de reclame en stripwereld. Hij ging gebruikmaken van rasters, stippen, zwarte contourlijnen en felle kleuren, waarmee hij uiteindelijk zo beroemd is geworden. Vanaf 1962 gebruikte Lichtenstein de werken van Monet, Picasso en Mondriaan als inspiratie voor zijn eigen kunst en ging hij ook zonsondergangen schilderen in hun stijl. Veruit zijn meeste werk is echter gebaseerd op advertenties en striptekeningen.

Laat werk van Lichtenstein zien via het digiboard en bespreek de belangrijke kenmerken: primaire kleuren met soms ook groen, rasterstippen zoals we ze kennen van krantenfoto's en dikke zwarte omlijningen. Laat vervolgens stripballonnen zien zoals Lichtenstein ze maakte en bespreek deze.

Door Neil, groep 5

In deze les maken de leerlingen een stripballon in de stijl van Lichtenstein. Kies een basisvorm, bijv. een wolk of een ster. Voor het maken van de ster, zie de handleiding hieronder. De wolk of ster wordt geknipt uit gekleurd papier. Hierop komt nog een wolk of ster uit krantenpapier. Vervolgens tekenen de kinderen een actiewoord op wit papier en kleuren dit in met viltstift. Knip het woord uit. Maak een mooie compositie van sterren/wolken en het woord en plak het vast. Breng actiestreepjes aan met zwarte wasco en eventueel met glitters en lijm.

Het tekenen van een ster stap voor stap:
1. Teken een cirkel op een wit papier.
2. Trek vanaf de randen van het papier met liniaal en potlood lijnen naar de cirkel. In het schema zijn dit de zwarte lijnen.


3. Trek vervolgens lijnen vanaf dezelfde plekken, maar maak ze schuin zodat er punten ontstaan. In het schema de rode lijnen.
4. Knip de delen tussen de sterpunten weg; in het schema zijn dit de blauwe vlakken.

donderdag 24 mei 2012

Sculpturen .... In de stijl van Niki de Saint Phalle


Benodigdheden:
  1. stroken krantenpapier
  2. behangerslijm
  3. keukenrol
  4. plakkaatverf
  5. blanke lak
  6. kwasten
  7. visdraad
Niki de Saint Phalle (1930 - 2002) was een Franse kunstschilder en beeldhouwer. Ze maakte reliĆ«fs in gips en andere materialen. Vooral haar vrouwelijke 'Nana's' zijn beroemd. Deze grote vrouwenbeelden beschilderd in expressieve felle kleuren zijn wereldberoemd en in verschillende grote steden op de wereld te vinden.

Laat enkele beelden van Niki de Saint Phalle zien via het smartboard. Bespreek de opvallende kenmerken: felle kleuren, zwarte omlijning van de kleurvlakken - waaronder cirkels, vaak (dikke) vrouwen zonder duidelijk gezicht. Laat daarna de beelden zien die bij het Centre Pompidou in Parijs staan - google daarvoor op 'Niki de Saint Phalle' en 'Paris'. Wat is anders aan deze beelden? Het gaat niet om vrouwfiguren, maar om beelden die niet allemaal iets concreets voorstellen. Ze hebben verder wel de typische De Saint Phalle kenmerken.

De opdracht luidt: maak een beeld van papier machƩ met minimaal ƩƩn gat erin en twee uitsteeksels. Zorg voor zeker acht lagen kranten en werk het beeld af met keukenrolpapier.
Verf het beeld na het drogen wit met witte latex beschilder het daarna met felle kleuren. Wacht opnieuw tot de verf goed droog is en schilder met een kleine kwast de zwarte lijnen tussen de kleurvlakken. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een zwarte markeerstift.
Haal een draadje door het gat en hang het werk op.

Door leerlingen van groep 7

donderdag 10 mei 2012

Kunstkoeien

 
Door leerlingen van groep 4.

Benodigdheden:
  1. 3 vellen tekenpapier van 15 bij 15 cm
  2. kleurpotloden
  3. gekleurd papier voor achtergrond
  4. lijm
Voor dit werk tekenen de kinderen in meerdere lessen een zo realistisch mogelijke koe, een koe met kubistische kenmerken en een Delftsblauwe koe.
Plak alle werken onder elkaar op een lange strook gekleurd papier.


zaterdag 5 mei 2012

Zonsopkomst in de stijl van Roy Lichtenstein

Door Cylysce, groep 5

Benodigdheden:
  1. plakkaatverf in primaire kleuren, wit en zwart
  2. kwasten
  3. pot water
  4. tekenpapier op A3 formaat
Roy Lichtenstein (1923 - 1997) was een Amerikaanse popart kunstenaar. Hij is vooral bekend om zijn enorm uitvergrote striptekeningen. 
Na zijn kunstopleiding in New York en Columbus ging Lichtenstein zelf lesgeven. In zijn vrije tijd schilderde hij abstracte schilderijen en maakte parodieƫn op Amerikaanse kunst uit de jaren twintig van de vorige eeuw.
In1960 kwam hij via Claes Oldenburg in aanraking met stijlelementen uit de reclame en stripwereld. Hij ging gebruikmaken van rasters, stippen, zwarte contourlijnen en felle kleuren, waarmee hij uiteindelijk zo beroemd is geworden. Vanaf 1962 gebruikte Lichtenstein de werken van Monet, Picasso en Mondriaan als inspiratie voor zijn eigen kunst en ging hij ook zonsondergangen schilderen in hun stijl. Veruit zijn meeste werk is echter gebaseerd op advertenties en striptekeningen.

Laat werk van Liechtenstein zien via het digiboard en bespreek de belangrijke kenmerken: primaire kleuren met soms ook groen, tekstballonnen, rasterstippen zoals we ze kennen van krantenfoto's en dikke zwarte omlijningen.
Laat aan het eind van deze bespreking het werk 'Sunrise' zien. Vraag de leerlingen hoe ze kunnen zien dat dit een Lichtenstein is.
De kinderen krijgen de opdracht een zonsopkomst te schilderen in de stijl van Lichtenstein. In dit schilderij moeten de stijlkenmerken van Lichtenstein dus terug te vinden zijn.

Door Fleur, groep 5

dinsdag 1 mei 2012

Vuurtorens langs de kust

Door Ellen, groep 5
Benodigdheden:
  1. teken-  of aquarelpapier op A6 formaat (A4 in vieren snijden)
  2. waterverf
  3. penselen
  4. pot water
  5. schaar en lijm
Wat zijn vuurtorens? Waar staan ze en waarom juist daar? Waarom hebben we ze? Waarom heten ze vuurtoren?
Laat foto's van vuurtorens zien op het digiboard en bespreek deze. Hoe ziet een vuurtoren eruit? Welke kleur kom je vaak tegen? Waar zit de lamp van de vuurtoren? Welke onderdelen vallen je nog meer op?

Voor de achtergrond schilderen de leerlingen met waterverf en veel water een lucht en grond. Het blaadje hoeft niet helemaal vol, het is juist mooi als er witte randen overblijven. Leg dit weg om te drogen.
Vervolgens schetsen ze met potlood een vuurtoren op een tweede tekenvel. Deze wordt naar eigen fantasie ingekleurd met waterverf. Om de kleuren beter te laten uitkomen, moet nu minder water gebruikt worden als bij de achtergrond.
Laat het werk drogen en knip de vuurtoren dan uit. Plak hem op de geschilderde achtergrond.

Door leerlingen van groep 5


maandag 26 maart 2012

Hey jij, wat zit er in jouw ei?

Door Mike G, groep 5

Benodigheden:
  1. wit tekenpapier op A5 formaat
  2. houtskool
  3. geel papier voor achtergrond
  4. haarlak
Een leuke les voor Pasen, te doen in meerdere groepen.

Begin de les met een teaser: stel je voor dat je op Eerste Paasdag je eitje opentikt, en er blijkt iets heel anders in te zitten dan eiwit en eigeel.... Teken deze fantasie met houtskool op een wit blaadje.

Geef vooraf instructie over hoe er met houtskool gewerkt moet worden. Wijs erop dat houtskool snel vlekt, en geef doekjes met water om de vingers schoon te houden. Laat zien dat de houtskoolstrepen vervaagd kunnen worden door te vegen. Op deze manier kunnen de schaduwen op het ei mooi worden aangebracht. Vertel dat houtskool weggegumd kan worden met kneedgum.

Laat de kinderen eerst oefenen op een kladblaadje om zelf te ervaren hoe je met houtskool werkt.
Vervolgens tekenen ze twee helften van een ei, met daartussen dat wat er volgens hun fantasie in zat! Het ei hangt niet in de lucht, maar moet ergens op of in liggen (gras, tafelkleed o.i.d.)

Fixeer de tekening met haarlak en niet of plak hem op een gele achtergrond.

Door Henniya, groep 5