vrijdag 31 maart 2023

Eén bloem maakt geen lente


Benodigdheden: 

  1. tekenpapier 
  2. waterverf
  3. penseel
  4. pot water
  5. fineliner 


Een bloem maakt geen lente, daarom schilderen wij een vel vol met bloemen en leren ondertussen hoe je waterverf verwerkt. 

Basisregel: gebruik veel water. Waterverf heet niet voor niets waterverf 😀. 
Veel kinderen gebruiken waterverf te droog. Ze duwen en draaien met een natte kwast (dat is sowieso niet goed bij waterverf!) of nat penseel in de waterverfblokjes, waar dan amper verf vanaf komt. 

Ik leg het altijd zo uit: "Maak een papje van de verf. Laat met je penseel 5 druppels water op het verfblokje vallen. Draai dan zachtjes met je penseel. Zo ontstaat een verfpapje. Is het verfpapje op? Voeg dan weer water toe." 

Wat moet je doen?
Bij deze tekenles ga je  niet vooraf schetsen met potlood. 
Schilder met waterverf bloemen op het tekenpapier. Schilder ook de achtergrond en de grond. Laat het werk drogen.
Omlijn je bloemen met fineliner en voeg dan ook details toe.
Je zult zien dat het fletse waterverfwerk ineens een prachtig kunstwerk is geworden! 


Beeldaspecten: kleur, lijn.

donderdag 30 maart 2023

Een oogje in het zeil houden

Benodigdheden: 

  1. tekenpapier 21 bij 21 cm (A4-8cm)
  2. geeltje (circa 9 bij 9 cm)
  3. potlood
  4. liniaal
  5. kleurpotlood
  6. viltstift 
Op-art is een afkorting van optical art, ofwel optische kunst. Op-art beweegt zich op het grensvlak van realiteit en illusie. De kunstenaar speelt een spelletje met de kijker door beelden te creëren die lijken te bewegen of diepte veroorzaken. 

Stap 1
Teken een oog op het midden van het tekenvel. 
Trek lijnen vanaf het oog naar de buitenranden. Belangrijk: trek een EVEN aantal lijnen, anders kun je straks geen dambordpatroon kleuren. 

Stap 2
Leg een vierkant blaadje over het oog. (Doe het zo dat er straks plek is voor nog een blaadje over het oog). Zet met potlood stippen op de hoeken. Verbind de stippen. 

Stap 3
Doe hetzelfde nog een keer op een andere plek. 


Stap 4
Trek alle lijnen over met zwarte stift. Zet om en om stippen in de vakken die zwart moeten worden. Kleur ze dan allemaal in met een zwarte markeerstift. 

Stap 5
Kleur de iris van het oog met potlood. 

Voor groep 4 was deze les nog een hele uitdaging!😀

Beeldaspecten: lijn, kleur. 

woensdag 29 maart 2023

In de stijl van Hans Innemee

 

Benodigdheden:

  1. grijs papier 21 bij 21 cm (A4-8cm 😉) 
  2. oliepastel
Deze les is gedaan in een kleutergroep. In 2012 heb ik eerder een les voor de middenbouw over Innemee gedeeld op dit weblog. 

Hans Innemee (1951) is een Nederlands kunstenaar. Bekijk werken van Innemee met de klas. Ontdek samen dat het lijkt alsof er een verhaaltje in het werk zit. Welk verhaaltje past bij dat schilderij?


Bespreek kenmerken van het werk: 
  1. onderwerp: dieren
  2. weinig kleuren
  3. lijstje erom
  4. eenvoudige achtergrond
De opdracht luidt: teken jonge dieren in de lente. Kleur in met oliepastel. Maak met zwart een lijstje rond je tekening. 

dinsdag 28 maart 2023

Naar de bollen (2)

door een leerling van groep 6

De klassieker 'Naar de bollen' uit 2010 staat inmiddels in vele varianten op Pinterest, bijvoorbeeld met propjes crèpepapier.  

Benodigdheden:

  1. groen knutselpapier A4
  2. restjes papier
  3. crèpepapier
  4. schaar
  5. lijm
Trek een horizonlijn op ongeveer 1/3 deel vanaf de bovenkant . Zet in het midden een stip, dit is het verdwijnpunt. Trek vanaf de onderkant en zijkanten met potlood dunne lijnen naar deze stip. Plak propjes in de stroken in met 'bloembollenkleuren'. Knip huisjes en tulpen en plak deze op die horizonlijn.

dinsdag 21 maart 2023

Koeienparade

door Senna, groep 4

Benodigdheden:
  1. tekenpapier A3 formaat
  2. wasco
  3. plakkaatverf of waterverf
  4. kwasten of penselen
Een stap voor stap instructie voor het tekenen van een koe, staat hier. Tekenen met wasco, inkleuren met plakkaat- of waterverf. 

Deze koeien zijn gemaakt tijdens een projectweek over Nederland door leerlingen van groep 4A van basisschool Lindenhage in Zevenaar. 

zondag 5 maart 2023

Bloemen, net als Eric Carle

door leerlingen van groep 1/2

Benodigdheden:

  1. wit schilderpapier
  2. plakkaatverf in groen, geel, rood, oranje
  3. kwast
  4. potlood
  5. schaar
  6. plaksel
  7. rond geel vouwblaadje 
  8. gekleurd papier 
Basis voor deze les is het boek Een zaadje in de wind van Eric Carle, over de levenscyclus van een bloem. 
Tien zonnebloemzaadjes worden meegevoerd door de wind. De reis is gevaarlijk en lang. Uiteindelijk groeit alleen het laatste zaadje uit tot een schitterende bloem. 

Deze les is gedaan in twee etappes. 

Les 1:
Bekijk de illustraties van Carle. Wat valt op? Hoe zijn ze gemaakt? (geknipt uit geverfde vellen). Hoe zijn die vellen geschilderd? Mengde hij de kleuren door ze te roeren? Hoe dan wel? 
Bekijk op deze pagina van de website van het Eric Carle museum hoe hij te werk gaat. 
Leerlingen kleuren de vellen wit papier in met rood, geel en oranje (groep 1) of met rood en geel (groep 2 en 3). Niet mengen, maar steeds een ander kleurtje aan de kwast doen. Kwasten dan ook niet spoelen of schoonvegen. 
Maak daarna een tweede vel met groen en geel. 
Laat de vellen goed drogen. 


Maak tussen deze twee lessen door handzame stukken van de geverfde vellen door ze in vieren te snijden. 
Leerlingen gebruiken niet hun eigen geverfde vellen meer, maar kiezen uit welke ze mooi vinden. Net als Eric Carle. 

Les 2: Plak het gele rondje (vouwblaadje) op het gekleurde papier.  
Teken op de achterkant van het rood-geel geverfde vel bloemblaadjes en knip ze uit. Plak ze rond het gele rondje. 
Teken achterop het groen-gele vel een stengel en bladeren. Knip ze uit en plak ze aan de bloem. Is de steel te kort? lak dan verschillende stukjes onder elkaar.