maandag 26 november 2012

Kakelbonte klasse(n)kunst

Door leerlingen van groep 6
Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A1 formaat
  2. plakband
  3. plakkaatverf
  4. kwasten
Plak voor deze opdracht een aantal A1 tekenvellen aan elkaar vast en leg dit grote vel op een groepje tafels van gelijke hoogte. 
Laat beurtelings een groepje van vier kinderen werken aan de opdracht: 

Stap 1. 
Schilder met zwarte verf drie kleine tekeningetjes op het vel. De tekeningen mogen elkaar nergens raken. Rouleer de groepen tot het papier helemaal vol is. 
Laat vervolgens een paar kinderen de tekeningetjes met elkaar verbinden door middel van rechte zwarte lijnen, zodat er vlakken ontstaan. 

Stap 2
Schilder alle  vlakken en tekeningen met plakkaatverf. Laat hiervoor opnieuw groepjes van vier kinderen tegelijk komen. Elk kind kiest een kleur en schildert hiermee enkele vlakken of tekeningetje. Let goed op de kleurverdeling en voorkom dat er een vlakken met dezelfde kleur naast elkaar komen. 

Stap 3
Werk de zwarte lijnen bij als er gekleurde verf op gekomen is. 


Bij deze opdracht, die in elke klas gedaan kan worden, kun je naar hartenlust variĆ«ren: kies je bv. alleen voor primaire kleuren en rechte vormen dan heb je de Mondriaanvariant. 
Je kunt ook kiezen voor een thema in de tekeningetjes, bv. sport, eten, feest. 

Groot succes, bij welke variant dan ook, is gegarandeerd!

Oorspronkelijk idee: Experiments in Art Education. 

donderdag 22 november 2012

Boerenbont (groepswerk)

Gemaakt door leerlingen van groep 6

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A6 formaat (briefkaart)
  2. potloden
  3. viltstiften in rood en blauw
  4. zilverkleurige markeerstift
  5. gekleurd karton
Bedenk met de leerlingen dingen die typisch Hollands zijn: tulpen, molens, klompen, kaas, grachtenhuizen, rood wit blauw enz. Bekijk via de plaatjeszoeker (google op hollandse stof of Ik hou van Holland) patronen en dessins die gezien worden als typisch Hollands: roodwitte of blauwwitte ruitjes of streepjes of combinaties hiervan.
Laat de leerlingen op het bord voorbeelden van verschillende bekers en kopjes tekenen: smalle, brede, hoge, lage, met buik, rechte, schuine, met of zonder voet, verschillende oren enz.

De opdracht is om kopjes en bekers te ontwerpen met een Hollands design. Kleur in met viltstift en gebruik alleen rood en blauw. Knip alle kopjes uit en plak ze gestapeld op een gekleurd vel karton. Omlijn alle kopjes met een zilverkleurige viltstift.

maandag 19 november 2012

Kleurige stad

Door Esmee, groep 7

 Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. potlood
  3. viltstiften
  4. zwarte fineliner
Welke lijnen ken je? Maak een overzichtje op het bord en laat kinderen ook zelf lijnen bedenken.
Recht, zigzag, golvend, spiraal, hoekig, bliksem, postzegel etc.

Teken op de bovenste helft van je tekenvel zes verschillende lijnen van links naar rechts. Teken op de onderste helft verschillende huizen. Denk aan overlapping en begin met de voorste rij. Probeer de huizen zoveel mogelijk onderling te laten verschillen. Dit doe je door de breedte en hoogte te variĆ«ren en ook verschillende daken te tekenen: spits, afgeplat, rond, getrapt enz.

Kies zeven kleuren viltstift. Kleur de ruimtes tussen de zes lijnen elk met een andere kleur in. Gebruik dezelfde kleuren voor de huizen van de stad.
Trek tenslotte alle lijnen over met een fineliner. 

zondag 18 november 2012

Spin in gekleurd web

Door leerlingen van groep 4
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. zwarte oliepastel
  3. herfstblaadjes
  4. ecoline of vloeibare waterverf in licht- en donkergroen en oranje
Verdeel het tekenvel met een zwart oliepastelkrijtje in 8 stukken: twee diagonale lijnen, een horizontale en een verticale. Teken spinnenwebdraden tussen deze lijnen. Teken een of meerdere spinnen in het web.
Kleur de vlakken in met oranje en groene ecoline. Je kunt kiezen voor het inkleuren van kleine vlakjes tussen de spinnenwebdraden, maar ook voor de grotere vlakken tussen de basislijnen. Plak eventueel kleine herfstblaadjes op het werk.


donderdag 8 november 2012

Zoom in op ...

Door Vicky, groep 7

Benodigdheden:
  1. drie tekenblaadjes van 10 bij 10 cm (memoblock)
  2. kleurpotloden
  3. gekleurd papier 
  4. lijm
De leerlingen maken een tekening naar keuze op hun eerste blaadje. Daarna zoomen ze in, net als bij een fototoestel, op een stukje van de tekening. Dit wordt uitvergroot getekend op het tweede blaadje. Voor de derde tekening wordt een deel van de tweede uitvergroot.

Voor kinderen die het lastig vinden, is het handig om een mal te maken. Dit is een stukje karton met een gat erin van bv. 3 bij 3 cm. Door dit op de tekening te leggen zoom je in, en is goed te zien wat je op het volgende blaadje moet tekenen.