zondag 25 juli 2010

Meubels pimpen

Benodigdheden
  1. houten stoel per leerlingen, of een stoel per twee leerlingen
  2. verf op waterbasis in diverse kleuren
  3. verfbakjes
  4. verfrollertjes
  5. kwasten
  6. schuurpapier
  7. ammoniak
  8. kranten
Stoelen pimpen is een leuke opdracht voor de bovenbouw. Vraag kinderen of ze aan een houten stoel kunnen komen, of zoek via Marktplaats of de kringloopwinkel naar oude stoelen. Houd een klassengesprek over het pimpen van de stoel. Hoe ga je dat aanpakken? Waar moet je op letten? Kies je voor een thema, of ga je motieven schilderen? Welke kleuren wil je gebruiken? Hoe breng je de motieven of voorstelling over op de stoel? Uit de hand schilderen of maak je gebruik van een gesneden mal?
Maak een ontwerp op papier, waarop de kleuren en motieven/tekeningen die gekozen worden duidelijk aangegeven staan. Overleg goed over de taakverdeling als de stoel in groepjes wordt gemaakt. Wie gaat wat doen?

Zet de stoelen op krantenpapier. Schuur de stoel helemaal af en maak hem vetvrij met een doekje en ammoniakwater. Laat de stoel goed drogen. Neem het ontwerp met potlood over op de stoel. Schilder de stoel volgens ontwerp.
Onderstaande tafel is gepimpt door een groepje kinderen. Voor het blad is schoolbordverf gebruikt. De tafel staat nog altijd in onze klas, en fungeert als instructietafel. Handig, want je kunt er immers op schrijven!

Alle meubels zijn gepimpt door leerlingen van groep 8

zaterdag 24 juli 2010

Trotse totempalen

Totempalen, door leerlingen uit groep 7
Benodigdheden:
  1. dikke kartonnen buizen of Pringlesbussen of bussen van tennisballen
  2. karton
  3. kranten
  4. eierdozen
  5. wc-rolletjes
  6. behangplaksel
  7. schaar
  8. duct tape of behangerstape
  9. plakkaatverf
  10. kwasten
  11. spuitlak
Totempalen zijn belangrijke kunstvoorwerpen voor de bewoners van de Pacifische kusten. Ze worden gemaakt van stammen van de cederbomen en stellen vaak mensen, dieren, vogels of vissen voor. Deze karakters worden gebruikt om verhalen te vertellen.
Laat enkele afbeeldingen van totempalen zien en bespreek deze met de klas. Verdeel de klas in groepen van vier leerlingen. Geef elke groep een grote kartonnen rol (vraag in posterwinkel), een pot met behangerslijm, karton, tape, eierdozen, wc-rolletjes en veel kranten. Mocht je niet aan kartonnen buizen kunnen komen, dan kun je ook kiezen voor aan elkaar geplakte Pringlesbussen of bussen van tennisballen. Verstevig de bussen dan met zandbakzand, zodat ze niet omvallen. De groepsleden gaan eerst overleggen uit hoeveel karakters hun totempaal moet bestaan. Dan worden de taken verdeeld. Gebruik karton om uitstekende delen zoals vleugels te maken. Eerst tekenen, dan uitknippen en met tape vastmaken aan de buis. Gebruik eierdozen en wc-rolletjes voor het maken van ogen, neus of mond. Als alle uitstekende delen vastzitten, moet alles beplakt worden met meerdere stroken krantenpapier. Laat de totempaal een paar dagen goed drogen. Beschilder hem dan met plakkaatverf. Tenslotte wordt de hele paal bespoten met spuitlak, zodat de kleuren mooi gaan glanzen.

zondag 18 juli 2010

Levensboom in de stijl van Gustav Klimt

Door Danjel, groep 8
Benodigdheden:
  1. zwart papier op A4 formaat
  2. goudkleurige markeerstift
  3. gelpennen in metallic kleurtjes
Gustav Klimt (Oostenrijk, 1862 – 1918) werd geboren in de buurt van Wenen in een armoedig gezin. Zijn vader was goudgraveerder. Wellicht heeft dit Klimt beïnvloed bij zijn gebruik van goud in zijn schilderijen. Hij volgde een kunstopleiding op de Weense Kunstgewerbeschule für Kunst und Industrie.
Gustav Klimts werk bestaat uit schilderijen van veelal vrouwen, maar hij heeft ook muurschilderingen, tekeningen en collages gemaakt. Klimt is veel geroemd voor het gebruik van goud in zijn schilderijen.
Laat werk van Klimt zien, waaronder het schilderij Tree of life. Bespreek de opvallende kenmerken bij het werk 'Levensboom': gebruik van goudkleur, spiraalvormige takken, de vogel, cirkels die op ogen lijken. Vertel erbij wat de symbolische betekenis van deze motieven is: de levensboom krult zich, net als in het paradijs, naar alle richtingen. Op de weelderige takken groeien bloemen met de ogen van wijsheid en de paradijsvogel onderstreept het betoverende effect.
De leerlingen krijgen een zwart vel papier en tekenen hierop een boomstam die uitmondt in krullende takken. Vul het hele vel met takken, of kies, zoals bij het werk hieronder, voor een ronde vorm. Vul de ruimtes tussen de takken in met diverse patronen in metallic-kleurige gelpennen of viltstiften.

Door Rochelle, groep 8

donderdag 15 juli 2010

Ik en mijn iPod


Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A4 formaat
  2. passer
  3. kleurpotloden
  4. zwarte afdrukken van breakdancers
  5. wit naaigaren
  6. restjes wit papier
  7. schaar
  8. snijmesje
  9. snijmat
  10. lijm
  11. gekleurd papier voor achtergrond
Na een dansproject maakte groep 7 deze breakdancers die, al luisterend naar hun iPod of iPhone, de prachtigste capriolen uithalen. Verdeel met potlood en liniaal het tekenvel over de lengte in 5 vakken. Goed uitmeten! Trek dan twee slingerende lijnen van boven naar beneden. Het vel is nu verdeeld in 15 vakken. Gebruik een passer om op de kruispunten van de lijnen cirkels te tekenen. Maak deze verschillend van grootte. Kleur nu alle vakken om en om in met twee kleuren. Werk van boven naar beneden, om vergissingen te voorkomen. Zoek op internet een plaatje met een zwarte afbeelding van een breakdancer, vergroot deze tot hij mooi op de tekening past en print hem uit. Knip en/of snijd de breakdancer uit en plak hem op de tekening. Knip uit een restje wit papier een rechthoekje en teken er een cirkel op. Dit is de iPod. Plak de iPod in de hand van de breakdancer. Knip twee piepkleine cirkeltjes, de oordopjes. Plak deze op het hoofd. Knip een stuk naaigaren af en maak hier een lus in. Knip de lus bovenaan door. Zie tekening. Plak de draad rondom de breakdancer, waarbij de twee losse stukjes naar de oren gaan en het lange stuk naar de iPod. Plak het werk tenslotte op een gekleurde ondergrond.

Door leerlingen van groep 7

maandag 5 juli 2010

Tropische vissen


Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A3 formaat
  2. plakkaatverf
  3. kwasten
  4. schoteltjes
  5. potten water
  6. tekenpapier op A4 formaat
  7. viltstiften
  8. papieren handdoekjes
  9. stukjes spons
  10. tijdschriften
  11. schaar
  12. lijm
Na een bezoekje aan de 'Ocean' van Burgers Zoo, maakten de leerlingen van groep 7 hun eigen oceaan met tropische vissen. De opdracht was om een school van dezelfde vissen te maken.



Verdun blauwe plakkaatverf met veel water op een schoteltje. Verf hiermee een A3 tekenvel en laat dit goed drogen. Stempel dan met behulp van een stukje spons of een prop papier waterplanten en koralen op het vel. Doe dit met onverdunde plakkaatverf.

Teken een vis op een vel tekenpapier. Vouw het vel dubbel en knip de vis uit. Kleur deze twee vissen in met viltstift, in felle kleuren, net zoals de tropische vissen in het zee-aquarium. Teken en knip op deze manier nog enkele vissen. Kleur ze net als de eerste twee; alle vissen moeten gelijk zijn qua kleur, ze mogen alleen in grootte verschillen anders is het immers geen school!
Maak een mooie compositie van de vissen op het blauw geschilderde vel. Stempel eventueel nog slierten van waterplanten over de vissen heen. Of knip uit tijdschriften groene stroken en plak ze op het werk.

Alle werkstukken zijn gemaakt door leerlingen van groep 7

zondag 4 juli 2010

Cactus bij zonsondergang

Door een leerling van groep 5
Benodigdheden:
  1. gekleurd papier
  2. zwart knutselpapier
  3. schaar
  4. plaksel
Aan welke kleuren denk je bij een zonsondergang? Warme kleuren? Waarom vinden we een zonsondergang vaak zo mooi?
Kinderen scheuren stroken gekleurd papier en plakken daarvan een zonsondergang. Uit zwart knutselpapier knippen ze een grote cactus, en plakken deze op.

zaterdag 3 juli 2010

Ontwerp je eigen bordspel!

Spel CASH, door Veerle en Rochelle
Benodigdheden:
  1. gekleurd karton
  2. gekleurd papier
  3. klei
  4. schaar
  5. lijm
  6. lamineerapparaat
  7. viltstiften en markeerstiften
  8. diverse materialen
WK 2010 spel, van Milan, Rens en Sjoerd

Aan het eind van groep 8, als de musicalstress toeslaat en de motivatie om te leren afneemt, is het maken van een eigen bordspel een geweldige opdracht. In groepjes van twee of drie leerlingen bedenken ze een spel, compleet met alle attributen en een spelregelboekje.

Spel Jopy, door Luuk en Danjel

Om deze opdracht te kunnen doen, laat ik de kinderen eerst in groepjes de basis van een spel bedenken. Dan vraag ik de groepjes een lijstje te maken van de spullen die ze nodig hebben. Karton? Papier? Kleur? Afmetingen? Dobbelsteen? De leerkracht zorgt ervoor dat alle materialen in de groep zijn, voor zo ver dit mogelijk is. Soms zullen kinderen ook dingen van huis mee willen nemen. De Gogo's van de C100o bleken handige pionnen! Ook klei, rietjes en stukjes piepschuim zijn bruikbaar.

Pionnen van klei

Kaartjes met vragen kunnen eventueel gelamineerd worden. En als alle spellen klaar zijn en iedereen elkaars spel heeft bewonderd, mag er natuurlijk gespeeld worden! Altijd een succesles!

Brittany en Charmaine spelen hun eigen 'Doen, durven of de waarheid'