zaterdag 18 februari 2012

Lappendeken landschap

Door Mayke, groep 5

Benodigdheden:
  1. wit papier
  2. plakkaatverf
  3. kwasten
Dit is een eenvoudige perspectiefles voor de middenbouw. Bespreek eerst wat perspectief is aan de hand van het plaatje van de spoorlijn.
Maak samen met de kinderen de schets voor deze tekening. Teken zelf op het bord en begeleid stap voor stap.



Stappenplan:
1. Leg het blaadje in de breedte voor je.
2. Trek op ongeveer 2/3 deel vanaf de onderkant een golvende lijn.
3. Zet bovenaan het vel in het midden een stipje.
4. Trek met je liniaal lijnen vanaf de onderkant en zijkanten van het vel naar het stipje.
5. Verdeel de verkregen stroken in vakjes.
6. Teken huizen en bomen op de horizonlijn.


Hierna kunnen de leerlingen zelfstandig verder. Schilder de vakken allemaal verschillend in en maak gebruik van verschillende patronen. Schilder de huizen en de lucht. Trek dunne strepen met een smalle kwast en zwarte verf om alle vlakken en huizen. Niet of plak het werk op een gekleurde achtergrond.

dinsdag 7 februari 2012

Wij weten van wanten!

Door Helin, groep 4
Benodigdheden:
  1. gekleurd papier
  2. viltstiften
  3. wit papier
  4. lijm
  5. oliepastels

Op een groot vel wit papier tekenen de leerlingen een gezicht en kleuren dit in met oliepastels. Wijs erop dat de ogen niet bovenop het hoofd zitten, maar in het midden. De ruimte tussen de twee ogen is zo breed als een oog.
Uit gekleurd papier knippen de leerlingen wanten en een muts. Geef hiervoor eventueel een mal die omgetrokken kan worden. Op deze kledingstukken moeten patroontjes worden getekend met viltstift. De patroontjes op de wanten zijn gelijk, en moeten ook in de muts terug komen.
Plak de wanten en muts op de tekening. Let erop dat de wanten met de duimen naar elkaar toe horen te staan!