Door Jetse, groep 8
Victor Vasarely was een Frans-Hongaarse kunstenaar en een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Op-art. Vasarely studeerde medicijnen in Boedapest en vertrok in 1930 vertrok naar Parijs om als decorateur en reclametekenaar te gaan werken. Hij ontwikkelde een systeem waarin hij voorwerpen uit het dagelijks leven abstraheerde.
Vasarely werd een van de leidende figuren van de geometrische abstracte schilderkunst, ook wel Op-art genoemd. Op-art werd in de 60er jaren vooral in Europa en Amerika bekend. Gewoonlijk werkte Vasarely in zwart-wit, latere werken hebben ook kleur. Bedenk dat Vasarely niet met een computer werkte!
Op-art is een afkorting van 'optical art' ofwel 'optische kunst'. De kunstenaar speelt een spelletje met de kijker door beelden te creëren die lijken te bewegen. Hoewel het kunstwerk zelf statisch is, veroorzaken de gebruikte lijnen, vormen en kleuren een optische illusie van beweging. Bij het bekijken van opart kan de reactie van de kijker erg heftig zijn; je kunt je draaierig of gedesoriënteerd voelen.
Benodigdheden
- wit A4 tekenpapier vierkant gesneden 21 bij 21 cm
- viltstiften
- liniaal en potlood
- houtskool
- gekleurd papier voor de achtergrond
Laat werken van Vasarely zien. Wat zie je? Herken je het gezichtsbedrog? Komt het voorwerp echt uit de achtergrond? Welke kleuren en vormen zijn gebruikt? Hoe is de optische illusie tot stand gekomen? Waar zie je schaduw? Van welke kant komt dan het licht?
De leerlingen gaan een op-art werkstuk maken in de stijl van Vasarely.
Trek een ronde vorm (schoteltje, bloempot o.i.d.) om op je tekenvel. In deze vorm trek je van boven naar beneden en van links naar rechts gebogen lijnen die de buitenrand van de cirkel volgen. De lijnen mogen elkaar nergens raken. Hoe groter de bolling, hoe groter het effect.
Verdeel dan de achtergrond met potlood in hokjes van 1,5 bij 1,5 cm. Kleur alle hokjes om en om in met naar keuze twee kleuren of één kleur en wit.
Om de diepte meer te accenturen, teken je met houtskool een schaduwvlek aan een kant van de bol.
Het tekenen van een raster bleek voor de leerlingen een ware uitdaging. Hoe meet je het raster goed uit? Hoe zorg je ervoor dat de lijnen recht zijn en parallel lopen? Hoe houd je de liniaal vast als je er met potlood langstrekt etc. (Uh ... hoezo moet ik op het midden van de liniaal drukken en niet aan het eind? 😉
Door Marrit, groep 8