vrijdag 26 februari 2021

Van Gogh's Starry Night in meerdere technieken


Laat tijdens beide lessen het schilderij Sterrenhemel van Vincent van Gogh  op het digibord zien, zodat leerlingen telkens kunnen gaan kijken.   


Info voor leerkracht: Vincent van Gogh (1853-1890) was een Nederlands kunstschilder. Zijn werk valt onder het postimpressionisme, een stroming die het impressionisme opvolgde. In zijn begintijd schildert Van Gogh vooral gewone mensen, bv. arme boeren die zwaar werk doen. De kleuren van zijn schilderijen zijn donker (de Aardappeleters). 
In Parijs leert hij het werk van de Franse schilders kennen: licht en kleur zijn in hun werk belangrijk. Van de schilder Pissaro leert hij impressionistisch te schilderen. Van Gogh verandert de stippen in streepjes en zijn werk wordt kleuriger en helderder. 
Na twee jaar Parijs gaat Van Gogh naar Zuid-Frankrijk, waar hij o.a. boomgaarden en korenvelden schildert. 
Van Gogh krijgt angstaanvallen en laat zich opnemen in een ziekenhuis bij Arles. In de tuin van het ziekenhuis maakt hij de mooiste schilderijen. Een van de werken die daar is ontstaan, is Sterrennacht. In 1890 pleegt Van Gogh zelfmoord. 

Lees voor en vertel over Vincent van Gogh, bv. met een van deze twee boeken. 

Laat het schilderij Sterrennacht zien. Bespreek wat opvalt: heldere kleuren, korte kwaststreken, kleuren die naast elkaar gebruikt zijn i.p.v. gemengd. Zoom in op het werk via Arts & Culture en zie de textuur: zichtbare dikke klodders verf en her en der zie je nog het schildersdoek erdoorheen. 

Het werk dat de leerlingen gaan maken wordt verspreid over twee lessen. De tweede les kunt u nog splitsen in twee momenten, door stap 7 op een later moment te doen). 

Benodigdheden voor les 1:
  1. zwart knutselpapier 
  2. aluminiumfolie
  3. klei-onderlegger, snijmat of stuk karton
  4. schilderstape
  5. blauwe en witte plakkaatverf
  6. wattenstaafjes
  7. kwasten
  8. bord of palet
Les 1
Span voorafgaand aan de les aluminiumfolie over snijmat/kleionderlegger/ stuk karton en tape dit vast aan de achterkant. 

Stap 1: Voor elk tweetal leerlingen is er een palet met blauwe en witte verf. Met kwast en/of wattenstaafjes beschilderen leerlingen het aluminiumfolie met spiraalvormen. 


Stap 2: Maak een afdruk door een vel zwart papier op je schilderwerk te leggen en hier met je handen op te drukken. 

Stap 3: Haal het zwarte vel eraf en laat dit drogen. 


 Benodigdheden voor les 2:

  1. oliepastel in zwart, grijs en paars
  2. gele en witte plakkaatverf
  3. zwart knutselpapier
  4. kwasten
  5. schaar
  6. lijm
  7. bord of palet
Stap 4: Teken en kleur de bergen met oliepastel. Teken de draaibewegingen in de lucht. 

Leg tijdens uw instructie de nadruk op de tekenlijntjes en kwaststreken: de streepjes moeten evenwijdig aan elkaar lopen en bij een beweging ook dezelfde kant op gaan. 
Laat leerlingen ook zien dat je de kleuren kunt vervagen door de oliepastel uit te smeren. Op deze manier kun je de kleuren ook donkerder of lichter maken.  


Stap 5: Bepaal waar de grote donkere cipres in de voorgrond moet komen en knip deze na uit zwart papier. (In groep 3 hebben we de leerlingen voor deze cipres een mal gegeven.)


Stap 6: Knip huisjes voor het dorp en plak deze vast. Teken de verlichte raampjes met geel oliepastel. 


Stap 7: Schilder de sterren en maan met gele verf. Plak het werk op een donkerblauwe achtergrond.

Alle kunstwerken zijn gemaakt door leerlingen van groep 3.

Beeldaspecten: kleur, lijn, nuance, textuur. 

Deze les is gegeven in groep 3 tijdens onze Arts & Activities-lessen over het impressionisme in maart/april 2021. 

zondag 7 februari 2021

Ontwerp een chipszak


Benodigdheden:

  1. tekenpapier A4 formaat
  2. potlood
  3. afbeeldingen van chipszakken
  4. kleurpotloden
  5. markeerstift

Bekijk voorkanten van chipszakken via het digibord en bespreek deze. 

Wat valt op? 

  • de naam van de chips staat meestal bovenaan de zak
  • de naam is groot, soms in 3D letters en springt er echt uit 
  • felle kleuren 
  • de smaak is vermeld
  • het gewicht staat erop
  • er staat een afbeelding op van een of enkele chips  
  • soms bijzonderheden in de vorm van een opvallende kreet: Nieuw, Party Pack of Minder vet 

Teken de buitenlijnen van een chipszak. Geen rechte, maar glooiende lijnen. Bedenk een naam en smaak voor je chips. Teken de naam op de zak in grote 3D letters. Teken de chips die erin zitten op de voorkant. Schrijf het gewicht op de zak en de eventuele bijzonderheden. 

Kleur in met kleurpotloden of aquarelpotloden. Omlijn de letters en eventueel andere details met een zwarte fineliner. 

Deze opdracht is gemaakt door brugklasleerlingen van Pascal Cuijpers, docent op het Connect College in Echt.