woensdag 2 december 2015

Bewegende lollybomen net als Hundertwasser

Door Jayda, groep 5

Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A3 formaat 
  2. plakkaatverf 
  3. kwasten 
  4. potten water 
  5. restjes wit tekenpapier 
  6. schaar 
  7. splitpennen 
  8. zware markeerstiften 
Friedensreich Hundertwasser (1928-2000) was een Oostenrijks kunstenaar en architect die vooral bekend is geworden van de door hem ontworpen kleurrijke gebouwen gebouwd met aandacht voor milieu en natuur. Opvallend bij zijn ontwerpen is dat rechte lijnen ontbreken, er gebruik gemaakt is van felle kleuren en veel van zijn gebouwen een typisch torentje hebben. Hundertwasser is hierbij duidelijk beïnvloed door de Spaanse kunstenaar/architect

Ook de schilderijen van Hundertwasser zijn uitbundig van kleur en bevatten voornamelijk glooiende lijnen.

Laat op het digiboard werk van Hundertwasser zien. Bespreek de opvallende kenmerken: kleurgebruik, glooiende lijnen, bomen die eruit zien als lolly's.

In deze les schilderen de leerlingen een achtergrond in golvende lijnen. Ze kiezen voor òf warme òf koude kleuren. Vervolgens schilderen ze een aantal papieren rondjes. Koude achtergrond = warme rondjes en andersom. Als het werk goed droog is, worden er met zwarte stift patroontjes in de golven en de rondjes aangebracht. Met een splitpen bevestigen de leerlingen de rondjes op hun achtergrond en schilderen stroken voor de stelen. De lollybomen kunnen draaien!

maandag 13 april 2015

Stilleven fruit

Gemaakt door Lieke, groep 8

Benodigdheden:
  1. schildersdoek
  2. acrylverf
  3. kwasten
  4. schaal met fruit
In deze les schilderden de leerlingen zo natuurgetrouw mogelijk een schaal met fruit, net zoals de stillevenschilders dat deden in de 17e en 18e eeuw.
Bekijk een aantal van deze schilderijen en bespreek waar het om gaat bij een stilleven: compositie en kleur. 


zondag 12 april 2015

Groente


Door Lilly, groep 5

Benodigdheden:
  1. diverse soorten groente
  2. wit tekenpapier
  3. vloeibare waterverf
  4. wasco
  5. oost-indische inkt
  6. penselen
  7. pot met water
Bespreek met de klas welke varianten aan groente ze kennen. Laat deze zien of laat afbeeldingen zien.
De opdracht is: teken met wasco op je tekenvel verschillende groenten. Teken alleen de contouren en eventueel wat kleine lijntjes. Kleur in met waterverf en zorg dat de kleuren gaan bloeden door ze door elkaar te laten lopen.
Verf de achtergrond met verdunde oost-indische inkt donkergrijs.