Benodigdheden
- wit papier op A4 formaat
- viltstiften
- zwarte fineliner
Elk land heeft zo zijn eigen specifieke dingen: volkslied, vlag, taal, iets eetbaars, een bepaald gebouw, een evenement. Waaraan denk je bv. als je aan Nederland denkt? Natuurlijk zullen de nodige stereotypen naar boven komen, zoals klompen - waar we in Nederland al lang niet meer op lopen! Toch is de klomp nog steeds specifiek voor Nederland.
Bespreek met de leerlingen ook enkele andere landen en welke dingen je daarbij zou kunnen tekenen.
In deze les maken de leerlingen een vaantje, een klein vlaggetje dat kinderen zullen kennen van sportclubs. Hierin moeten vier kenmerkende dingen van een land te herkennen zijn, zodat een ander direct weet bij welk land het vaantje hoort.
Leerlingen bedenken zelf welk land ze kiezen. In de tafelgroepjes helpen ze elkaar met het bedenken van de vier kenmerken voor hun land.
Vaantjes zijn er in verschillende vormen. Laat een aantal vormen via het digibord zien. Als je wilt dat de vaantjes ook echt aan een touwtje worden opgehangen, moet de bovenkant recht zijn. Het vaantje moet symmetrisch zijn.
Bespreek met de leerlingen ook enkele andere landen en welke dingen je daarbij zou kunnen tekenen.
In deze les maken de leerlingen een vaantje, een klein vlaggetje dat kinderen zullen kennen van sportclubs. Hierin moeten vier kenmerkende dingen van een land te herkennen zijn, zodat een ander direct weet bij welk land het vaantje hoort.
Leerlingen bedenken zelf welk land ze kiezen. In de tafelgroepjes helpen ze elkaar met het bedenken van de vier kenmerken voor hun land.
Vaantjes zijn er in verschillende vormen. Laat een aantal vormen via het digibord zien. Als je wilt dat de vaantjes ook echt aan een touwtje worden opgehangen, moet de bovenkant recht zijn. Het vaantje moet symmetrisch zijn.
Om lelijke vouwen in het werk te vermijden, is het beter dat de leerlingen hun vel eerst met dunne lijntjes in vieren verdelen. Daarna tekenen ze pas het vaantje. Denk aan de symmetrie!
Vul de vier vakken met tekeningen en kleur in met viltstift.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten