zondag 12 juli 2009

Gave graffiti


Door leerlingen van groep 8

Benodigdheden
  1. Grijs papier op A4 formaat of iets groter
  2. Wasco
  3. Wit stencilpapier
  4. Viltstiften
  5. Schaar, lijm
Graffiti is het spuiten van woorden, kreten of afbeeldingen op muren/gebouwen.

Alle leerlingen krijgen een grijs vel papier, de ondergrond. Verder krijgen ze een paar witte stencilblaadjes. Met wasco 'rubben' ze stenen over van een muur (beeldaspect: textuur).


Hieruit knip je de bakstenen. Plak ze op de grijze ondergrond geplakt en houd rekening met de metselverbanden.  
Op een nieuw wit vel ontwerpen je je eigen naam in mooie grote letters. Kleur in  met felle kleurtjes viltstift en knip of snijd de naam uit. Plak dit op de muur.


Natuurlijk kun je ook kiezen voor iets anders als de eigen naam. Kreten als Chill Out, The Bomb of Crime deden het in mijn klas ook goed! Ook kun je kiezen voor namen van voetbalclubs of muziekhelden. 
Door leerlingen van groep 7

dinsdag 7 juli 2009

Zonnige gezichten



Benodigdheden
  1. wit stevig tekenpapier van 21 bij 21 cm (A 4 in vierkant gesneden)
  2. waterverf
  3. kwasten en penselen
  4. potten met water
  5. kranten
  6. dikke zwarte stiften
Na een inleiding over warme en koude kleuren krijgen leerlingen de opdracht hun vel in vieren te delen. Precies op het midden van het papier leg je een schoteltje en trekt dit om.
Schets een  zonnige gezicht: ogen (let op de positie, iets boven het midden), een neus, mond, wangen, wimpers, wenkbrauwen. De diverse onderdelen moeten niet te klein worden getekend, want alles moet straks geverfd worden en er moet ruimte zijn om alle details om te trekken met zwarte stift. Rondom het zonnige gezicht komen de zonnestralen. Ook hiervoor geldt: niet alleen lijnen, maar vormen, want er moet nog geverfd en omgetrokken worden.
De onderdelen van het zonnige gezicht worden in warme kleuren geverfd. Hierbij moeten de vier vlakken in het gezicht elk een andere warme kleur krijgen. Dit bereik je door meer of minder water aan de verf toe te voegen (beeldaspect: nuance). De koude kleuren zijn voor de achtergrond.
Als alles goed droog is, trek je alle afzonderlijke onderdelen om met een dikke zwarte stift. Ook de lijnen die het papier in vieren deelden, trek je over. Met het trekken van deze zwarte lijnen, bedek  je meteen alle oneffenheden en kleine vlekken!

zondag 5 juli 2009

Op art in de stijl van Victor Vasarely

Door Jetse, groep 8

Victor Vasarely was een Frans-Hongaarse kunstenaar en een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Op-art. Vasarely studeerde medicijnen in Boedapest en vertrok in 1930 vertrok naar Parijs om als decorateur en reclametekenaar te gaan werken. Hij ontwikkelde een systeem waarin hij voorwerpen uit het dagelijks leven abstraheerde.
Vasarely werd een van de leidende figuren van de geometrische abstracte schilderkunst, ook wel Op-art genoemd. Op-art werd in de 60er jaren vooral in Europa en Amerika bekend. Gewoonlijk werkte Vasarely in zwart-wit, latere werken hebben ook kleur. Bedenk dat Vasarely niet met een computer werkte!
Op-art is een afkorting van 'optical art' ofwel 'optische kunst'. De kunstenaar speelt een spelletje met de kijker door beelden te creëren die lijken te bewegen. Hoewel het kunstwerk zelf statisch is, veroorzaken de gebruikte lijnen, vormen en kleuren een optische illusie van beweging. Bij het bekijken van opart kan de reactie van de kijker erg heftig zijn; je kunt je draaierig of gedesoriënteerd voelen.

 Benodigdheden
  1. wit A4 tekenpapier vierkant gesneden 21 bij 21 cm
  2. viltstiften
  3. liniaal en potlood
  4. houtskool
  5. gekleurd papier voor de achtergrond
Laat werken van Vasarely zien. Wat zie je? Herken je het gezichtsbedrog? Komt het voorwerp echt uit de achtergrond? Welke kleuren en vormen zijn gebruikt? Hoe is de optische illusie tot stand gekomen? Waar zie je schaduw? Van welke kant komt dan het licht?

De leerlingen gaan een op-art werkstuk maken in de stijl van Vasarely.
Trek een ronde vorm (schoteltje, bloempot o.i.d.) om op je tekenvel. In deze vorm trek je van boven naar beneden en van links naar rechts gebogen lijnen die de buitenrand van de cirkel volgen. De lijnen mogen elkaar nergens raken. Hoe groter de bolling, hoe groter het effect.
Verdeel dan de achtergrond met potlood in hokjes van 1,5 bij 1,5 cm. Kleur alle hokjes om en om in met naar keuze twee kleuren of één kleur en wit. Om de diepte meer te accenturen, teken je met  houtskool een schaduwvlek aan een kant van de bol.

Het tekenen van een raster bleek voor de leerlingen een ware uitdaging. Hoe meet je het raster goed uit? Hoe zorg je ervoor dat de lijnen recht zijn en parallel lopen? Hoe houd je de liniaal vast als je er met potlood langstrekt etc. (Uh ... hoezo moet ik op het midden van de liniaal drukken en niet aan het eind? 😉
Door Marrit, groep 8

zaterdag 4 juli 2009

Maffe apen

 

Benodigdheden
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. plaksel en scharen
  4. groen of geel papier voor achtergrond
Om apen moeten we bijna altijd lachen, misschien wel omdat ze zo op ons lijken!
In deze les gaan we apen tekenen, en we voegen er nog extra grappige accenten aan toe.
Bekijk eerst foto’s van apen. Hoe zien ze eruit—lengte van armen en benen, hoe zit het hoofd op de romp, hoe ziet het gezicht eruit enz.
De leerlingen krijgen een wit vel tekenpapier en trekken met potlood een kader op 2 cm van de rand .  De opdracht luidt: teken een hangende aap waaraan je twee à drie grappige dingen toevoegt. Voorbeelden: een mobieltje, een kledingstuk, een sieraad, een beugel etc.
Teken de aap zo groot mogelijk, maar blijf wel binnen het kader.
Teken daarna een oerwoudachtige achtergrond: slingerplanten, grote varens, takken, boomstammen, grote bladeren, vruchten. Laat een enkele tak of blad buiten het kader uitsteken. Kleur de tekening in met kleurpotlood in natuurlijke kleuren. Zorg dat het gehele vel is ingekleurd, er mag geen wit meer te zien zijn. Knip ten slotte je tekening uit (pas op de uitstekende delen!) en plak hem op een geel of groene ondergrond.