woensdag 23 februari 2022

Vragende kinderen, net als Karel Appel

groepswerk leerlingen groep 3

Benodigdheden:

  1. groot schildersdoek
  2. doosjes
  3. plakkaatverf
  4. kwasten
  5. lollystokjes

Voorleesverhaal bij deze les: 
Vragende kinderen, uit het boek: Een hele kunst, van Arend van Dam en Alex de Wolf, blz. 33-35.


Of: Karel Appel uit de kapperszaak in de Dapperstraat. 
Een boek van Imme Dros, helemaal op rijm! 


Jan Appel, kapper in de Dapperstraat 
die scheert, knipt en kapt van vroeg tot laat. 
Hij heeft een zoon Karel die als hij sterft 
de kapperszaak in de Dapperstraat erft! 

De kleine Kareltje veegt het haar 
voor pappa Jan Appel bij elkaar. 
Hij schikt de kleuren zo op de grond 
dat er een kat ligt, een muis of een hond.
 
Het kunstwerk van Karel Appel
Op weg naar Denemarken wordt Karel Appel (1921-2006, CoBrA-groep) getroffen door de armoede in het Duitsland van na de Tweede Wereldoorlog. Op treinstations ziet hij  hongerige kinderen bedelen om iets te eten. Het beeld van deze starende kinderen laat hem niet los.   
Om aandacht te vragen voor de situatie in Duitsland maakt hij de bedelende kinderen tot onderwerp van zijn kunstwerken. Een van deze kunstwerken is een beschilderd paneel met vierkante details van afvalhout: de vragende kindergezichten met holle ogen. Dit werk vormt de basis voor deze les. 

Van het reliëf Vragende Kinderen bestaan diverse uitvoeringen, o.a. in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De meest kleurrijke hangt echter in het Tate Museum in Londen. Laat dit werk zien op het digibord en bespreek wat opvalt. 

  • ruwe materialen
  • felle kleuren
  • kinderlijke vormen
  • grote vragende ogen
  • geen lach 
  • de handtekening van Karel Appel staat op het werk
Alle leerlingen beschilderen een doosje in de stijl van Karel Appel: geen vrolijke gezichten, maar vragende ogen die niet blij kijken.
Laat enkele leerlingen gekleurde vlakken op het doek schilderen. Dan plakt elke leerling zijn doosje op het doek en plakt eventueel armen/benen erbij in de vorm van lollystokjes.     

Beeldaspecten: ruimte, kleur, textuur, vorm. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten