zondag 20 februari 2022

Kunst maken met muziek, net als Kandinsky


Benodigdheden:

  1. potten water
  2. waterverf 
  3. penselen 
  4. zwarte en witte oliepastelkrijtjes
  5. A3 tekenpapier

Centraal staat de kunstenaar Wassily Kandinsky (1866-1944) 

Kandinsky liet zich inspireren door muziek. Hij voelde dat iedere klank een kleur had en kleuren een eigen taal spraken. Hij hoorde kleuren in de muziek. Dit fenomeen noem je synesthesie. Bij mensen die dit kunnen, bestaat een sterke koppeling tussen de hersengebieden die informatie verwerken van de verschillende zintuigen. Zo zijn er ook mensen die een smaakje proeven bij bepaalde klanken!  

Kandinsky  probeerde om muzikale composities om te zetten in schilderijen. 


We starten met kunstbeschouwing. Zet het werk 'Sketch 160A' (Kandinsky, 1912) op het digibord.


Stel vragen als:

  • Wat zie?
  • Welke kleuren heeft de kunstenaar gebruikt?
  • Zie je ook felle kleuren?
  • Welke kleuren contrasteren? 
  • Kun je het paard en de ruiter (der Blaue Reiter) vinden?
  • Zie je de vogels? Vissen? Bergen? 
  • Welk gevoel geeft dit schilderij jou? 

Aan het werk

Zet klassieke muziek op tijdens deze les. Muziek was immers de inspiratie voor Kandinsky.

Laat het werk van Kandinsky op het digibord staan, ook als de leerlingen aan het werk zijn. Er is zoveel op te zien!


Stap 1

De leerlingen gaan nu zelf aan de slag. Teken met het zwarte krijt 15 tot 20 willekeurige lijnen. Kronkels, recht of kruisende lijnen, het maakt niet uit. Wat zegt je gevoel? Teken dan, nog steeds met zwart, enkele abstracte vormen van vogels of vissen of het paard. Dus…niet natuurgetrouw!


Stap 2

Teken dan hier en daar met het witte krijt. 

Stap 3

We gaan werken met de waterverf. Herhaal de techniek: om met waterverf te verven, moet je water toevoegen aan de blokjes verf. Je maakt een 'verfpapje' door met een penseel druppels water op het blokje te laten vallen. Hoe meer water, hoe lichter.

Verf op willekeurige plekken. Je mag zoveel kleuren gebruiken als je wilt. Je mag ook over de lijnen verven. Gebruik lichte en donkere kleuren. 

Stap 4 We bekijken en bespreken elkaars kunstwerken. 


Door leerlingen van groep 4

Beeldaspecten: lijn, vorm, kleur, nuance.


Bron: artclasscurator.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten