Door Floor, groep 8
Benodigdheden:
- wit tekenpapier op A3 formaat
- plakkaatverf
- kwasten
- papieren doekjes
- potten water
- gekleurd karton voor achtergrond
- nietapparaat
Guillaume Cornelis Beverloo (1922 - 2010), Corneille, was een Nederlandse kunstenaar. Tijdens de oorlog studeert hij aan de Kunstnijverheidsschool in Amsterdam en volgt een cursus tekenen en etsen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Als schilder is hij autodidact. Aanvankelijk gaat Corneille in zijn kunst uit van de realiteit; hij schildert stillevens, landschappen en figuren. In 1948 is Corneille betrokken bij de oprichting van de CoBrA-groep, een club van Deense (Copenhagen), Belgische (Brussels) en Nederlandse (Amsterdam) kunstenaars. Ook schrijvers als Remco Campert en Hugo Claus behoren tot de CoBrA-groep.
De kunstenaarsgroep blijft slechts drie jaar bestaan, maar is wel bepalend geweest voor het werk van Corneille. Volgens Corneille willen de Cobra-kunstenaars zich vooral uiten als kinderen en onbevangen met kleuren kunnen spelen.
Sinds 1950 woonde en werkte hij in Parijs. Zijn schilderijen zijn vrolijk en kleurrijk. De zon, vrouwen, bomen en vogels zijn steeds weer terugkerende elementen. Vooral voor vogels heeft hij een zwak; de artiestennaam Corneille betekent in het Frans 'kraai'.
Laat voorbeelden Corneilles werk zien via het smartboard. Welke onderwerpen zie je in zijn schilderen vaak terug? Wat valt je op aan de stijl? Bespreek de opvallende kenmerken: felle kleuren, dikke zwarte omlijningen, weinig details, voorstelling alsof het door een kind geschilderd is, een beeld dat soms niet compleet is en van het papier af valt. Bij deze opdracht mogen de kinderen slechts heel kort schetsen, om te voorkomen dat ze gaan 'priegelen'. Laat het schetsen met potlood niet langer dan 5 minuten toe. Je kunt er ook voor kiezen om te laten schetsen met een dunne kwast en lichtgele verf. Hierdoor wordt vanzelf bereikt dat er niet te gedetailleerd wordt gewerkt, en de gele verflijnen kunnen later gemakkelijk met andere kleuren overgeschilderd worden.
Door Malou, groep 8
Aan het werkLaat voorbeelden Corneilles werk zien via het smartboard. Welke onderwerpen zie je in zijn schilderen vaak terug? Wat valt je op aan de stijl? Bespreek de opvallende kenmerken: felle kleuren, dikke zwarte omlijningen, weinig details, voorstelling alsof het door een kind geschilderd is, een beeld dat soms niet compleet is en van het papier af valt. Bij deze opdracht mogen de kinderen slechts heel kort schetsen, om te voorkomen dat ze gaan 'priegelen'. Laat het schetsen met potlood niet langer dan 5 minuten toe. Je kunt er ook voor kiezen om te laten schetsen met een dunne kwast en lichtgele verf. Hierdoor wordt vanzelf bereikt dat er niet te gedetailleerd wordt gewerkt, en de gele verflijnen kunnen later gemakkelijk met andere kleuren overgeschilderd worden.
Schetsen met lichtgele verf.
Schets op je papier de omtrek van een vogel of een kat die (bijna) de boven- en onderkant van het vel raakt: groot dus! Verf het dier met vrolijke kleuren en/of patronen. Schilder ook de achtergrond. Als je werk droog is, omlijn je alles met zwarte verf en een smalle kwast. Schilder met zwarte letters je naam ergens op het werk, net als Corneille deed. Plak of niet het werk op een gekleurde achtergrond.
Door Jeroen, groep 8
Geen opmerkingen:
Een reactie posten