zaterdag 26 juni 2010

Stapelgek op ijs!

Door leerlingen van groep 3

Benodigdheden:

  1. gekleurd fotokarton A2 formaat
  2. bruin knutselpapier
  3. wit tekenpapier op A4 formaat
  4. plakkaatverf
  5. kwasten
  6. schoteltjes
  7. vloeipapier
  8. zout
  9. schaar
  10. plaksel
  11. goudkleurige viltstift
  12. fiberfill of watten

Bij deze opdracht maken de kinderen gebruik van elkaars werk. Verdeel de klas in zes groepjes. Geef elk groepje kinderen een aantal witte tekenblaadjes, een schoteltje, een kleur plakkaatverf, zout, kwasten, een pot water en vloeipapier in een iets donkerder kleur dan de verf. Meng plakkaatverf op een schoteltje met veel water, zodat het een lichte (ijs)kleur krijgt. Elk groepje verft dan een aantal vellen tekenpapier met deze verdunde plakkaatverf. Met zout kan textuur worden aangebracht en met kleine stukjes vloeipapier en water worden stukjes chocola of fruit in het ijs gemaakt. Zorg dat er van elke kleur zoveel vellen zijn dat elke leerling straks een half vel kan krijgen van alle zes kleuren. Hang de vellen aan een waslijntje buiten te drogen.

Snijd de grote vellen gekleurd fotokarton in de lengte door in drieën zodat je drie grote stroken krijgt van ca. 14 bij 60 cm. Geef elk kind een gekleurde strook. Elke leerling knipt uit het bruine knutselpapier een ijshoorntje. Doe dit door het vel over de lengte dubbel te vouwen en er vanaf de vouw een driehoek uit te knippen. Teken met goudkleurige stift een wafelpatroon op dit hoorntje. Laat op het bord zien hoe dit moet. Geef elk kind een half vel geverfd papier van elke kleur. Laat de kinderen cirkels op de vellen tekenen door een beker om te trekken. Knip de cirkels uit. Plak de ijshoorn op het grote vel karton, en daar bovenop zes verschillende kleuren ijsbolletjes. Denk eraan dat de eerste bol deels onder het hoorntje geplakt moet worden, zodat je kan zien dat hij in het hoortje zit.

Knip tenslotte uit een stukje fiberfill een halve cirkel voor de slagroom of gebruik een half wattenschijfje. Voeg eventueel een ijparasolletje toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen