zaterdag 20 juni 2020

Zeilboot vierluik - impressionisme



Benodigdheden: 
  1. vier stukken tekenpapier op A6 formaat (briefkaart)
  2. plakkaatverf 
  3. kwasten
  4. potje water
  5. papieren handdoekjes
  6. donkerblauw knutselpapier voor achtergrond 
Bekende impressionistische schilders zijn Claude Monet, Vincent van Gogh, Auguste Renoir, Edouard Manet. De laatste zei ooit: "Ik schilder wat ik zie en niet wat anderen graag zien."
Impressionistische schilderijen zijn momentopnamen, een snelle indruk. Van dichtbij zie je maar vlekken en vegen, op afstand zie je dat deze vlekken samen toch een zeer voorstelling zijn.
Bekijk enkele schilderijen en bespreek ze. Wat valt je op? Waarom noemen we dit schilderij impressionistisch? Wat is een impressie?

De opdracht
Stap 1: Schilder op alle vellen een strand en een zee d.mv. enkele eenvoudige kwaststreken in drie kleuren blauw en zandkleur (leerlingen mengen zelf). Zorg dat de kleuren op alle vellen even hoog zijn.
Stap 2: Leg een van de vellen weg, die is klaar.
Stap 3: Schilder op de drie overige vellen een gele lucht. Doe wit en geel aan je kwast zodat het niet een saai geel vlak wordt.
Stap 4: Leg een van deze vellen weg, die is klaar.
Stap 5: Neem een kleine kwast en zet daarmee stippen in het water in blauw en wit; zet stippen in de lucht in roze, oranje en wit. Zet stippen op het strand in donkergeel en wit.
Stap 6: Leg een van de twee vellen weg, die is klaar.
Stap 7: Schilder op het laatste vel een eenvoudige zeilboot in het water.
Stap 8: Laat alles goed drogen.
Stap 9: Plak de schilderwerkjes op een vel blauw knutselpapier.

Bron: Deze les ben ik ooit op Pinterest tegengekomen, maar ik kan hem niet terugvinden. Is de les oorspronkelijk van jou, mail me dan, zodat ik je naam erbij kan zetten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten