woensdag 31 maart 2010

Wat zie je in de zee?

Door Romyo, groep 3
Benodigdheden:
  1. blauw knutselpapier op A4 formaat
  2. wasco
  3. blauwe ecoline
  4. kwasten
  5. wit papier als achtergrond

Welke dieren leven in de zee? Niet alleen vissen, maar ook zeeschildpadden, walvissen, krabben, zeesterren, koralen enz. Alle kinderen krijgen een lichtblauw tekenvel. Teken met wasco dieren in het zeewater. Als de tekening klaar is, wordt hij helemaal geverfd met blauwe ecoline. De wasco pakt geen ecoline op, zodat de dieren weer naar voren komen. Door de keuze voor lichtblauw tekenpapier en blauwe ecoline, wordt de zee mooi diepblauw van kleur. Plak het werk na het drogen op een witte achtergrond.

Met dank aan Lilia Bezemer

dinsdag 30 maart 2010

Kippen met patroontjes

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier
  2. stukje karton
  3. zwarte fineliner
  4. rode stift
  5. plaksel en schaar

Knip een stukje karton van 7 bij 7 cm. Teken hierop een kip. Knip deze uit en gebruik hem als mal. Teken op het vel papier zes (minder of meer kan natuurlijk ook) vakken van 7 bij 7 cm.

Trek de kip om binnen de zes vakjes. Kleur de kip, vleugel en achtergrond in met patronen in zwart. Kleur de kam en snavel met rood. Plak de kippen op een rode achtergrond en versier de rand met eitjes of iets anders.

zondag 28 maart 2010

Botje voor botje

Door Tanita, groep 8
Benodigdheden
  1. zwart tekenpapier op A4 formaat
  2. witte en zwarte plakkaatverf
  3. penselen
  4. afbeelding skelet van een dier
De kinderen zoeken op internet een afbeelding van een skelet van een dier. Het moet een afbeelding zijn waarop de diverse onderdelen goed te zien zijn. Hoe hoger de resolutie, hoe duidelijker en groter het plaatje vaak is. De afbeelding moet worden gekopieerd naar een word-document. Vervolgens zoeken de leerlingen de Latijnse naam van het dier op en typen dit onder de afbeelding. Aan de hand van de geprinte afbeelding, tekenen ze schetsend het skelet van het dier na op zwart papier. Hiervoor moeten ze vooral heel goed kijken naar het skelet. Dan worden de afzonderlijke onderdelen van de tekening geverfd met onverdunde witte plakkaatverf en een dun penseel. Eventuele fouten kunnen later hersteld worden met zwarte verf. De Latijnse naam ernaast (met penseel, of met wit potlood als dit te moeilijk is), maakt het werkstuk compleet. Plak het zwarte vel op een witte ondergrond en laat de leerlingen nog een rand om hun werk maken. Denk aan botjes, voetstappen of andere dingen te maken hebben met het dier dat geschilderd is.

Door Anouk, groep 8

zaterdag 27 maart 2010

Aquarium

Door Luuk, groep 4

Benodigdheden:
  1. blauw papier op A4 formaat
  2. wit vloeipapier op A4 formaat
  3. vloeipapier in verschillende kleurtjes
  4. lijm
  5. schaar

De leerlingen vouwen hun blauwe vel dubbel en knippen er een raamwerk van door de binnenkant eruit te knippen. Op dit raam wordt het witte vloeipapier geplakt. Uit het gekleurde vloeipapier knippen ze vissen en waterplanten en plakken deze in het aquarium.

vrijdag 26 maart 2010

Wijsheid over weer of water

Door Veerle en Charmaine, groep 8

Benodigdheden:
  1. wit tegeltje van 15 bij 15 cm
  2. porseleinstiften
  3. wit tekenvel van 15 bij 15 cm
  4. potlood
  5. papieren doekjes
Tijdens een schoolproject over 'Water en Weer' hebben de leerlingen een boerenwijsheid over dit onderwerp op een tegeltje gezet. Voordat er daadwerkelijk op de tegel kon worden gewerkt, moesten de kinderen eerst een ontwerp maken op papier dat even groot was als de tegel.
Hierna werd het ontwerp nagemaakt de tegel. Zo lang de porseleininkt nog nat is, is het goed van de tegel te verwijderen. Zorg dus voor papieren doekjes bij het werken. Als het werk klaar is, kan het worden gebakken in de oven. Zie hiervoor de aanwijzingen op de stiften.

donderdag 25 maart 2010

Raamhanger voor Pasen

Benodigdheden:
  1. karton op A4-formaat
  2. carbonpapier
  3. stanleymesje
  4. snijmat
  5. lijm
  6. vloeipapier
  7. patroon (download)

Neem het patroon, dit zijn de zwarte lijnen, op het karton over met carbonpapier. Snijd de voorstelling uit door de grijze vlakken weg te snijden. Houd het patroon erbij om goed te zien wat weg moet en wat niet. Plak vloeipapier achter je werkstuk en maak er een touwtje in. Hang hem dan voor het raam.

dinsdag 23 maart 2010

Maartse buien

Benodigdheden

  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. waterverf
  3. witte wascokrijtjes
  4. liniaal
  5. penselen
  6. potten water
Karakteristiek in het voorjaar is een weertype met buien afgewisseld door flinke zonnige perioden. In deze maand worden dat ook wel maartse buien genoemd. Engelse weerkundigen spreken overigens over ‘April showers who bring us flowers’ Meestal is het dan guur met relatief lage temperaturen en een vlagerige wind. Tussen de buien door klaart het flink op en heeft de lucht een diepblauwe kleur. In deze les gaan de kinderen voorjaarsbloemen in een regenbui tekenen. Welke bloemen bloeien in maart? Maarts viooltje, narcissen, tulpen, hyacinthen ... Op een wit tekenvel worden heel dun voorjaarsbloemen geschetst. Schets de bladeren van de bloemen met groen potlood en de bloemen met een kleurpotlood in de kleur die je later wilt schilderen, zodat je in het eindwerk geen grijze potloodstrepen zult zien. Trek dan langs een liniaal witte wascostrepen, ongeveer een centimeter uit elkaar. Zorg dat het wascokrijtje een scherpe punt heeft, anders worden de strepen erg breed. Kleur met waterverf de tekening in. Gebruik water om de kleuren lichter te maken. Omdat op de wasco geen water blijft hechten, zul je de regenstralen goed blijven zien.

maandag 22 maart 2010

Schommelkip

Benodigdheden:
  1. geel karton en twee andere kleuren karton
  2. scrapboekpapier of inpakpapier
  3. lijmpistool
  4. zwarte stift
  5. twee takjes van ca. 30 cm
  6. raffia
  7. patroon schommelkip (download)
  8. carbonpapier
Neem het patroon van het lijf met carbonpapier over op geel karton en knip dit uit. Neem het patroon van vleugels over op een andere kleur karton en knip deze uit. Leg de vleugels op het papier en knip ze nogmaals uit. Plak kartonnen en papieren vleugel aan elkaar. Neem het patroon van de knieën over op een andere kleur karton en knip deze dubbel uit. Neem het patroon van de poten over op papier en knip ze dubbel uit. Plak de poten twee aan twee op elkaar. Plak de knieën twee aan twee op elkaar met de poten ertussen. Neem het patroon van de kam over op rood karton en knip deze uit. Knip de snavel en vouw die overlangs doormidden. Plak de snavel met de korte kant op het hoofd. Teken met zwarte stift twee ogen op de kip. Plak een stokje onderlangs het lijf van de kip. Plak hierop de knieën/poten. Bind twee stukjes raffia aan het stokje naast het lijf. Leg de vleugels op de kip, vouw ze om met het raffia ertussen en plak de vleugels dubbel. Knoop het raffia aan een tweede stokje en de schommelkip is klaar.

zaterdag 20 maart 2010

Onder moeders paraplu

Door een leerling uit groep 3
Benodigdheden:
  1. kleurplaat van paraplu
  2. plakkaatverf in blauw en wit en bruin
  3. kwasten
  4. zwarte markeerstift
  5. schaar

Een goede oefening in het mengen van kleuren is deze paraplu. Laat de kinderen zien hoe je, door steeds een beetje meer blauwe verf bij wit te mengen, een steeds donkerder kleur blauw krijgt. Schilder elk vak van de paraplu in een donkerder kleur blauw. Schilder de steel bruin. Trek de zwarte lijnen over met een markeerstift en knip de paraplu uit.

vrijdag 19 maart 2010

Watermerk

Benodigdheden:

  1. geprinte etiketten
  2. viltstiften
  3. lijm
  4. lege waterfles

Etiket
In het kader van een schoolproject over Water hebben leerlingen van groep 7 een etiket ontworpen voor een waterfles. We bekeken eerst samen de etiketten van de flessen zoals ze in de winkels te vinden zijn. Wat staat er op een etiket: het merk, een logo, een streepjescode, de inhoud. Hierna ontwierpen de kinderen hun eigen etiket.

donderdag 18 maart 2010

Kippen in de stijl van Andy Warhol

Benodigdheden:

  1. wit papier 21 bij 14 cm
  2. viltstiften
  3. stukje karton

Verdeel het tekenvel in zes vakjes van 7 bij 7 cm. Teken op karton een eenvoudige kip en knip deze uit. Trek deze mal om in de zes vakjes. Keer de mail als je wilt dat de kip de andere kant op kijkt. Kleur de onderdelen van de kippen en de achtergronden in met felle kleurtjes viltstift. Omlijn de kippen en de onderdelen ervan met een zwarte fineliner en teken de poten.

dinsdag 16 maart 2010

Paaskonijn

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. kartonnen mal in vorm van een ei
  4. gekleurd papier als achtergrond
Bij deze opdracht wordt een konijn geschetst in het midden van een tekenvel. Met behulp van een zelfgemaakte kartonnen mal in de vorm van een paasei, tekenen de kinderen hun hele vel vol met eieren - ook over het konijn heen. Overlappingen zijn verplicht! De vlakken van het konijn worden naar keuze in warme tinten ingekleurd, de achtergrond in koude kleuren. Andersom mag natuurlijk ook!

zondag 14 maart 2010

De nachtmerrie van de loodgieter

Door Sander, 12 jaar
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. grijs potlood
  4. fineliner
  5. gekleurd papier voor achtergrond
Loodgieter is een beroep dat zijn naam ontleent aan het gieten van stroken lood en loden pijpen. Deze stroken werden gebruikt om buizen waterdicht te maken. Nu houdt een loodgieter zich bezig met de aanleg en het onderhoud van sanitair, verwarmingsinstallaties, waterleidingen en/of riolering. Houd een klassengesprek over het werk van de loodgieter. Bekijk de buizen onder een wasbak: hoe zijn de aansluitingen, hoe worden bochten gemaakt? Welke vreselijke dingen kan een loodgieter tegenkomen: lekkende buizen, vieze beestjes, stinkende drab. Fantaseer met de klas over een rioolbuizenstelsel dat bewoont wordt door speciale mannetjes. Hoe teken je een buis? Hoe kun je laten zien dat een buis rond is? Waar valt het licht op en waar moeten de schaduwlijntjes getekend worden? Laat dit zien op het bord. De kinderen tekenen vervolgens 'De nachtmerrie van de loodgieter' naar hun eigen fantasie. Laat de buizen wit, geef met potlood de schaduwen aan. Omlijn alles met een zwarte fineliner.

Deze opdracht is ook goed als groepsopdracht te doen. Hiervoor moeten de leerlingen afspraken maken over het doorlopen van de buizen op elkaars tekeningen.

zaterdag 13 maart 2010

Schilderen met de schaar, net als Magritte

Door Emmy, groep 7
Benodigheden:
  1. tekenpapier op A4 formaat
  2. gekleurd papier
  3. wit stencilpapier
  4. schaar en lijm
Henri Matisse is een Franse schilder en beeldhouwer uit de stroming van het fauvisme, een stroming die bekend staat om het gebruik van felle, nauwelijks gemengde kleuren en het weglaten van perspectief. Fauvisme wordt gezien als het begin van de moderne kunst. In de laatste jaren van zijn leven kan Matisse niet meer schilderen, en legt zich toe op het uitknippen van vormen uit geverfd papier.

Laat enkele late werken van Matisse zien, de knipselwerken, en bespreek deze. Het werk wat de basis vormde voor deze les is 'Polynesie la mer', een geknipte onderwaterscène in de kleuren lichtblauw, donkerblauw en wit.
Wat zie je op dit kunstwerk? Welke vormen zijn gebruikt? Wijs de organische vormen aan. Zie je ook geometrische vormen? Bekijk de rand van het werk. Welke vormen zie je en waarom zou Matisse deze gekozen hebben?

Deel de materialen uit. Elk kind krijgt een vel tekenpapier, twee halve vellen gekleurd papier naar keuze en een vel wit stencilpapier.
Verdeel de gekleurde vellen in vier stukken en knip ze uit. Plak ze om en om op het witte tekenpapier. Vouw het stencilpapier dubbel en knip er een rand die bestaat uit organische vormen. Plak deze rondom je werk (vraag eventueel hulp aan degene die naast je zit, want dit is een lastig klusje!) Knip uit de resten waterdieren en waterplanten. Knip direct, niet eerst tekenen! Maak een mooie compositie van het werk en plak alle vormen vast.
 
Door leerlingen van groep 7

Hondeweer!

Benodigdheden:

  1. twee vellen Engels karton op A1 formaat
  2. plakkaatverf
  3. kwasten
  4. pot water
  5. witte oliepastel
  6. wit tekenpapier A5 formaat
  7. viltstiften
  8. schaar
  9. lijm

Laat een groepje van twee of drie kinderen de achtergrond maken voor dit groepswerk. Teken hiervoor op de twee grote vellen karton met witte oliepastel regendruppels. Verdun blauwe plakkaatverf met heel veel water en beschilder de vellen. De witte druppels zullen geen verf opnemen, zodat een regenbui wordt gesuggereerd. Plak of niet de vellen aan elkaar vast met de korte kant.

De andere kinderen van de klas tekenen een of meer vallende honden met parapluutjes (en eventueel katten: It's raining cats and dogs!) en kleuren deze in met viltstift in felle kleuren. Knip alle dieren uit en plak ze op de regenvellen. Hondeweer!

woensdag 10 maart 2010

Bloemen in vingerverf

Benodigdheden:
  1. plakkaatverf
  2. schoteltjes
  3. wit tekenpapier (A2 vel in 3-en gesneden)
  4. gekleurd papier voor de achtergrond (A1 formaat)
  5. groen (crêpe)papier
  6. schaar
  7. plaksel
Geef alle kinderen een schoteltje met plakkaatverf in blauw, geel, rood en wit. Laat de kinderen experimenteren met het mengen van kleuren. Ze doen dit met de vingers. Laat zien dat bij het mengen van teveel kleuren, je een bruin kleurtje krijgt. Meng blauw met geel om te laten zien dat dit groen geeft. Laat zien dat je met wit kleuren lichter kunt maken. Laat de kinderen zelf oefenen met mengen en vingerverven op een kladblaadje. De opdracht is: vingerverf je eigen bloem. Je mag zelf bedenken hoe hij eruit ziet; de bloem moet een groene stengel en groene blaadjes hebben. Geef elke leerling een strook wit tekenpapier (A2 formaat, in drieën gesneden). Zeg dat de bloem zo hoog moet worden als het tekenpapier. Knip de bloem met een randje wit er nog aan, uit het papier. Plak alle bloemen op een gekleurde achtergrond. Knip van crêpepapier een strook gras en plak die ervoor.

Met dank aan Elise Tissing voor de les en de foto.

dinsdag 9 maart 2010

Lapjeskat

Door Kim, groep 7

Benodigdheden:

  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. potlood
  3. zwarte fineliner of Oostindische inkt
  4. gekleurd papier als achtergrond
  5. schaar
  6. plaksel

De kinderen bekijken foto's van katten en tekenen dan een liggende of zittende poes. Vervolgens wordt de poes in 'lapjes' verdeeld. Hierbij moeten ze rekening houden met hoe de lappen worden verdeeld: niet zomaar in het wilde weg, maar rekening houdend met de herkenbaarheid van de lichaamsdelen. De staart is dus een 'lap', evenals de achterpoot plus de dij. Elk lapje krijgt zijn eigen textuur. De patronen moeten net als de poes zelf zijn: rond en glooiend, dus geen hoekige of rechte lijnen. De kop van de kat wordt veelal wit gelaten, zodat ogen en snorharen opvallen.

Door Funda, groep 7

Als de tekening klaar is wordt deze uitgeknipt en op behangpapier of tafelkleedpapier geplakt. Hierachter komt een effen kleur achtergrondpapier.

maandag 8 maart 2010

Dichter bij Zee

Nederlandse kinderen schreven een gedicht over de zee: Dichter bij Zee. Een jury heeft er veertig uitgekozen. Deze gedichten staan afgedrukt op borden, verspreid langs de kust van Nederland. Van Zeeland tot Groningen kun je ze tegenkomen. Een van de gedichten heb ik gebruikt voor deze opdracht.

Benodigdheden:

  1. A4 tekenpapier over de lengte doorgesneden
  2. waterverf
  3. penselen
  4. zout
  5. watervaste zwarte fineliner
  6. plaksel
  7. gekleurd papier voor ondergrond
Beschilder een tekenvel met waterverf in zeekleuren. Werk goed nat en strooi zout in het nog natte werk. De zoutkristallen zullen water opnemen. Laat dit goed drogen en veeg het zout er weer af. Schrijf een gedicht over water. Scheur het geverfde vel in golvende stroken; houd het vel hierbij goed tussen je vingers en scheur in kleine 'stapjes'. Schrijf op elke strook een regel van je gedicht. Plak alle stroken op een blauwe ondergrond. Versier je gedicht met bijpassende tekeningetjes.

vrijdag 5 maart 2010

Wat eten we vandaag?

Door Lotte, groep 7

Benodigdheden:

  1. wit tekenpapier op A3 formaat
  2. kleurpotloden
  3. plakkaatverf en kwasten
  4. of restjes gekleurd papier en plaksel

Eten, dat moeten we elke dag. Soms is het lekker, andere keren is de maaltijd minder geslaagd. Houd een klassengesprek over lekker eten en tafelaankleding. Welke serviesonderdelen ken je? Wat is bestek? Wat voor bestek ken je? Hoe moet het liggen op de tafel? Teken vandaag die maaltijd die jij het lekkerst vindt. Dit kan een broodmaaltijd zijn met een beker melk, maar ook een hoofdmaaltijd met een glas water en een schaaltje sla. Alles mag, als het maar eten is. Pas op: alles moet van bovenaf getekend worden. Een glas is dus een rondje!Teken je bord met eten, schaaltje, glas, bestek en kleur het in. Knip vervolgens alle onderdelen uit. Beschilder een vel wit papier zodat het een placemat wordt. Kies een patroon en kleuren die mooi bij je serviesgoed passen. Of beplak je placemat met restjes gekleurd papier. Als je placemat droog is, plak je de uitgeknipte onderdelen erop.

Door leerlingen van groep 7

woensdag 3 maart 2010

Een veld vol madeliefjes

Door Annika, 10 jaar
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A3 formaat
  2. plakkaatverf in blauw, groen, wit, geel en rood
  3. eierdozen of schoteltjes
  4. kwasten
  5. potten met water
  6. kranten
  7. papieren doekjes
  8. gekleurd papier voor achtergrond
Madeliefjes worden ook wel meizoentjes genoemd en vind je, zolang het niet vriest, in grasvelden. Bekijk en bespreek met de kinderen hoe de bloem eruit ziet. De kinderen beginnen met het schilderen van een grasveld. Hiervoor moeten ze verschillende kleuren groen mengen van blauw, wit en geel. Deze kleuren groen worden in verticale streken op het papier aangebracht. Zo moet het blad helemaal vol werden gemaakt.

Als het gras is geschilderd en gedroogd, kunnen de madeliefjes worden geschilderd. Voor op het veld zijn de bloemen groter dan achterop het veld, dat is immers verder weg. Gebruik een kleine smalle kwast met veel verf, zodat het groen ook echt bedekt wordt door het wit. Het groen voor de steeltjes moet wel opvallen op de ondergrond. Gebruik hiervoor een afwijkende kleur groen, of de ongemengde kleur groen uit de fles. De hartjes van de bloemen worden met dikke klodders geel aangebracht.

Na het drogen worden de schilderijen op een passende ondergrond geplakt.

dinsdag 2 maart 2010

Inchies

Winnaars! door Charmaine, 12 jaar

Inchies zijn kleine bij elkaar passende kunstwerkjes die samen een kunstwerk vormen. De naam is afgeleid van de oorspronkelijke afmeting van de inchie, namelijk een inch (2,54 cm). Door te kiezen voor een thema, een materiaal of een kleur, zorg je dat je inchies mooi bij elkaar passen. Inchies zijn daarbij ook te gebruiken om bepaalde vaardigheden aan te leren, bv. het aannaaien van een knoop of borduursteken. De variaties zijn eindeloos. De basis is een plankje mdf of een kant en klaar schildersdoek op raamwerk. De vierkantjes worden geknipt (goed opmeten!) uit een schoenendoosdeksel o.i.d. en dan beplakt met verschillende kleuren papier of stof. Hierop worden dan voorwerpen geplakt of genaaid. De vierkantjes worden met dubbelzijdig tape op de ondergrond geplakt. Uiteraard hoeven de inchies niet precies een inch in het vierkant te zijn. Je maakt de afmeting afhankelijk van de ondergrond. In alle voorbeelden bij deze les is gekozen voor vierkantjes van 4 bij 4 cm op een schildersdoek van 20 bij 20 cm.

Op dit werk zijn inchies geplakt die met meerdere materialen zijn bekleed: behang, boterhamzakje, borduurlinnen, touw, katoen en teddystof. Technieken die hier geoefend zijn: borduren, knoop aannaaien en draad wikkelen.

Het werkstuk hierboven heeft als thema 'schelpen'. De variatie zit hem hier in de achtergronden: ribkarton, geverfd schuurpapier, plastic, gekreukeld papier, plakvlieseline etc. Een lijstje met benodigdheden is hier lastig te geven. Vraag de kinderen om zelf spulletjes mee te nemen die ze op hun werk willen plakken of naaien. Handig is een stalenboek van de behangwinkel, voor de achtergrondjes.

Basisbenodigdheden:

  1. plankje mdf of schildersdoek
  2. schoendekseldoos o.i.d.
  3. liniaal en potlood
  4. diverse soorten papier en/of stof
  5. dubbelzijdig tape
  6. materialen om te versieren
  7. schaar en plaksel
  8. naald en draad
Door alle kinderen in de klas een of meerdere inchies te laten maken, kun je een prachtig groepswerk maken.

maandag 1 maart 2010

Mooie Medusa?

Door Kiki, groep 7
Benodigdheden:
  1. zwart papier op A3 formaat
  2. plakkaatverf in blauw, groen, zwart en wit
  3. kwasten
  4. potten met water
  5. papieren doekjes en kranten

Medusa is een vrouw uit de Griekse mythologie. Ooit was Medusa een prachtige vrouw. Ze woonde tot haar grote verdriet in een land waar nooit de zon scheen. Medusa smeekte de godin Athena of ze mocht verhuizen naar een zonnige streek. Toen Athena haar dit weigerde, vernederde Medusa de godin. Medusa vertelde namelijk overal rond dat Athena haar niet wilde laten gaan, omdat men anders geen aandacht meer zou hebben voor de schoonheid van Athena. In een andere versie van de mythe zou Medusa Athena boos hebben gemaakt door in Athena's tempel met Poseidon te gaan zoenen. De woedende Athena nam wraak door Medusa's mooie haar in een nest kronkelende slangen te veranderen. Ook zorgde Athena ervoor dat iedereen die Medusa in de ogen keek direct zou verstenen. Uiteindelijk wordt Medusa gedood en onthoofd door Perseus, die hierbij geholpen werd door Athena. Uit het bloed van Medusa worden het gevleugelde paard Pegasos en een reus geboren. Daarna werd Medusa's hoofd door Perseus aan Athena geschonken. Athena zette het hoofd op haar schild om zo vijanden te kunnen verstenen.

Door Diana, groep 7
Deze mythe is de aanleiding voor een tekenles: teken het hoofd van Medusa met slangenhaar in koude kleuren. Alle kinderen krijgen een groot vel zwart papier en vier kleuren verf: blauw, groen, zwart en wit. Nadat het hoofd geschetst is (niet te veel details) en de slangen zijn getekend, wordt alles ingekleurd met verf. Natuurlijk moet er veel gemengd worden, want vier kleurtjes is maar weinig. Wijs de kinderen erop dat lichte kleuren gemaakt worden door druppels donkere verf bij de lichte te mengen, en niet andersom.

Door leerlingen van groep 7