zaterdag 15 september 2012

Onder de regenboog

Door Yordan, groep 7
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier 25 bij 34 cm
  2. zwarte viltstift
  3. plakkaatverf
  4. kwast
  5. schaar
  6. lijm
Dit lesidee zag ik op Pinterest en is oorspronkelijk afkomstig van een leerkracht uit Estland.
Schilder de bovenkant van een vel wit tekenpapier met strepen in verschillende kleuren. Laat dit drogen. Teken op een tweede vel papier met dunne potloodlijnen contouren van huizen. Zorg voor overlapping. 'Kleur' de huizen in met verschillende patronen in zwarte viltstift. De huizen worden niet omlijnd, de vlakken moeten herkenbaar zijn aan de gekozen patronen.
Maak de huizenrij net zo breed als het beschilderde vel. Knip de huizenrij uit en plak het op het beschilderde papier.

maandag 3 september 2012

Kikkers in de vijver


Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. blauwe ecoline
  3. water
  4. kwast
  5. waterverf
  6. penselen
  7. plakkaatverf
  8. tamponneerkwast
Maak het tekenvel met water en een grote kwast nat. Laat enkele druppels ecoline op het vel vallen en verspreid deze door het papier te bewegen of er licht met de natte kwast over te gaan. Laat dit groed drogen.
Schilder kikkers met waterverf. Kies als basisvorm een peer en schilder daar de poten aan. Schilder ook halve kikkers op de rand van het vel. Stamp met een tamponneerkwart en wat groene en gele plakkaatverf waterplanten in het water.
Niet het werk op een gekleurde achtergrond.

Door leerlingen van groep 6

zaterdag 25 augustus 2012

Draaibaar, in de stijl van Keith Haring

Door Mike, groep 6
Benodigdheden:
  1. tekenpapier 20 bij 20 cm
  2. potlood
  3. viltstiften
  4. zwarte fineliner
  5. gekleurd papier
  6. lijm
 Keith Haring (VS, 1958-1990) was een Amerikaans kunstenaar. Het werk wat Haring wordt als pop-art gezien, maar ook de term graffiti-art wordt gebruikt.
Al op jonge leeftijd was Haring gek op tekenen. Zijn vader, die stripverhalen tekende, was een bron van inspiratie. Door boeken en musea maakte Haring kennis met moderne kunst. Hij bewonderde het werk van Warhol, maar ook dat van Dubuffet en Christo. Vooral Christo's zienswijze sprak hem aan: kunst is niet alleen voor de elite, maar voor iedereen.
Haring ging studeren in New York. Hij ontwikkelde een eigen stijl van visuele communicatie door schilderijen, geluid en film. Hij maakte krijttekeningen in de metro, op lege billboards en op straat. Hij wilde niet commercieel zijn, kunst was immers voor iedereen, maar werd toch steeds bekender. .
Zijn eerste expositie was in 1982, met schilderijen, beelden, beschilderde stukken doek en on-site werk. In de jaren erna exposeerde hij wereldwijd. In 1990 overleed hij aan de gevolgen van aids.

Laat werk van Haring zien. Bespreek wat opvalt:
  • stripachtige mensen
  • weinig details
  • dikke zwarte lijnen als contouren
  • felle kleuren
  • streepjes die beweging aangeven
Voor deze opdracht tekenen de leerlingen figuurtjes in Keith Haring stijl. De tekening moet druk en vol worden en daarbij ook draaibaar zijn: de figuurtjes staan dus niet allemaal op dezelfde manier, maar worden kriskras op de tekening verspreid. Verder moeten ook figuurtjes op de rand van het blad komen, zodat het lijkt alsof er ook van het blad af nog van alles gebeurt (beeldaspect ruimte: afsnijding). 
Kleur alle figuurtjes in met één kleur viltstift. Omlijn met een zwarte fineliner en voeg daarna bewegingsstreepjes toe.
Plak het werk op knutselpapier dat dezelfde kleur heeft als de gekozen viltstiftkleur.

Zie ook mijn andere lessen over Keith Haring:

Door Ellen, groep 6

maandag 13 augustus 2012

Weer naar school!

Door Jorine, groep 8
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. gekleurd papier voor achtergrond
  4. lijm
Waar verheug je je op het komend schooljaar? Wat ga je in je vrije tijd doen? Een les voor de eerste week van het nieuwe schooljaar, of, zoals het voorbeeld, voor een nieuw kalenderjaar.

Trek op 1 cm van de rand van het papier een lijn zodat je een rechthoek krijgt. Verdeel deze rechthoek in vakjes en teken in elk vak iets dat met het nieuwe (school)jaar te maken heeft. Kleur in met kleurpotlood.

maandag 25 juni 2012

Zeilen op het water

 
Door leerlingen van groep 4
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. potlood
  3. waterverf
  4. wasco
  5. penselen
  6. pot water
Zet halverwege het vel met groene wasco een horizonlijn. Teken hierboven met groene wasco een golvende lijn voor de struiken. Teken met potlood twee zeilboten in het water, waarbij het achterliggende bootje kleiner is (beeldaspect ruimte: diepte). Kleur de zeilboten in met wasco in vrolijke felle kleuren. Maak met witte wasco wolken in de lucht en kleur ze wit. Teken met witte wasco golfjes in het water.
Verf de lucht, de struiken en het water met waterverf en gebruik daarbij veel water. De wasco zal de verf afstoten zodat wolkjes en golven weer te zien zijn.

donderdag 7 juni 2012

In de stijl van Roy Lichtenstein

Door Merel, groep 5
Benodigdheden:
  1. gekleurd papier op A4 formaat
  2. wit tekenpapier op A4 formaat
  3. krant
  4. liniaal en potlood
  5. lijm
  6. wasco
  7. glitters
  8. viltstiften
Roy Lichtenstein (1923 - 1997) was een Amerikaanse popart kunstenaar. Hij is vooral bekend om zijn enorm uitvergrote striptekeningen.
Na zijn kunstopleiding in New York en Columbus ging Lichtenstein zelf lesgeven. In zijn vrije tijd schilderde hij abstracte schilderijen en maakte parodieën op Amerikaanse kunst uit de jaren twintig van de vorige eeuw.
In1960 kwam hij via Claes Oldenburg in aanraking met stijlelementen uit de reclame en stripwereld. Hij ging gebruikmaken van rasters, stippen, zwarte contourlijnen en felle kleuren, waarmee hij uiteindelijk zo beroemd is geworden. Vanaf 1962 gebruikte Lichtenstein de werken van Monet, Picasso en Mondriaan als inspiratie voor zijn eigen kunst en ging hij ook zonsondergangen schilderen in hun stijl. Veruit zijn meeste werk is echter gebaseerd op advertenties en striptekeningen.

Laat werk van Lichtenstein zien via het digiboard en bespreek de belangrijke kenmerken: primaire kleuren met soms ook groen, rasterstippen zoals we ze kennen van krantenfoto's en dikke zwarte omlijningen. Laat vervolgens stripballonnen zien zoals Lichtenstein ze maakte en bespreek deze.

Door Neil, groep 5

In deze les maken de leerlingen een stripballon in de stijl van Lichtenstein. Kies een basisvorm, bijv. een wolk of een ster. Voor het maken van de ster, zie de handleiding hieronder. De wolk of ster wordt geknipt uit gekleurd papier. Hierop komt nog een wolk of ster uit krantenpapier. Vervolgens tekenen de kinderen een actiewoord op wit papier en kleuren dit in met viltstift. Knip het woord uit. Maak een mooie compositie van sterren/wolken en het woord en plak het vast. Breng actiestreepjes aan met zwarte wasco en eventueel met glitters en lijm.

Het tekenen van een ster stap voor stap:
1. Teken een cirkel op een wit papier.
2. Trek vanaf de randen van het papier met liniaal en potlood lijnen naar de cirkel. In het schema zijn dit de zwarte lijnen.


3. Trek vervolgens lijnen vanaf dezelfde plekken, maar maak ze schuin zodat er punten ontstaan. In het schema de rode lijnen.
4. Knip de delen tussen de sterpunten weg; in het schema zijn dit de blauwe vlakken.

donderdag 24 mei 2012

Sculpturen .... In de stijl van Niki de Saint Phalle


Benodigdheden:
  1. stroken krantenpapier
  2. behangerslijm
  3. keukenrol
  4. plakkaatverf
  5. blanke lak
  6. kwasten
  7. visdraad
Niki de Saint Phalle (1930 - 2002) was een Franse kunstschilder en beeldhouwer. Ze maakte reliëfs in gips en andere materialen. Vooral haar vrouwelijke 'Nana's' zijn beroemd. Deze grote vrouwenbeelden beschilderd in expressieve felle kleuren zijn wereldberoemd en in verschillende grote steden op de wereld te vinden.

Laat enkele beelden van Niki de Saint Phalle zien via het smartboard. Bespreek de opvallende kenmerken: felle kleuren, zwarte omlijning van de kleurvlakken - waaronder cirkels, vaak (dikke) vrouwen zonder duidelijk gezicht. Laat daarna de beelden zien die bij het Centre Pompidou in Parijs staan - google daarvoor op 'Niki de Saint Phalle' en 'Paris'. Wat is anders aan deze beelden? Het gaat niet om vrouwfiguren, maar om beelden die niet allemaal iets concreets voorstellen. Ze hebben verder wel de typische De Saint Phalle kenmerken.

De opdracht luidt: maak een beeld van papier maché met minimaal één gat erin en twee uitsteeksels. Zorg voor zeker acht lagen kranten en werk het beeld af met keukenrolpapier.
Verf het beeld na het drogen wit met witte latex beschilder het daarna met felle kleuren. Wacht opnieuw tot de verf goed droog is en schilder met een kleine kwast de zwarte lijnen tussen de kleurvlakken. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een zwarte markeerstift.
Haal een draadje door het gat en hang het werk op.

Door leerlingen van groep 7

donderdag 10 mei 2012

Kunstkoeien

 
Door leerlingen van groep 4.

Benodigdheden:
  1. 3 vellen tekenpapier van 15 bij 15 cm
  2. kleurpotloden
  3. gekleurd papier voor achtergrond
  4. lijm
Voor dit werk tekenen de kinderen in meerdere lessen een zo realistisch mogelijke koe, een koe met kubistische kenmerken en een Delftsblauwe koe.
Plak alle werken onder elkaar op een lange strook gekleurd papier.


zaterdag 5 mei 2012

Zonsopkomst in de stijl van Roy Lichtenstein

Door Cylysce, groep 5

Benodigdheden:
  1. plakkaatverf in primaire kleuren, wit en zwart
  2. kwasten
  3. pot water
  4. tekenpapier op A3 formaat
Roy Lichtenstein (1923 - 1997) was een Amerikaanse popart kunstenaar. Hij is vooral bekend om zijn enorm uitvergrote striptekeningen. 
Na zijn kunstopleiding in New York en Columbus ging Lichtenstein zelf lesgeven. In zijn vrije tijd schilderde hij abstracte schilderijen en maakte parodieën op Amerikaanse kunst uit de jaren twintig van de vorige eeuw.
In1960 kwam hij via Claes Oldenburg in aanraking met stijlelementen uit de reclame en stripwereld. Hij ging gebruikmaken van rasters, stippen, zwarte contourlijnen en felle kleuren, waarmee hij uiteindelijk zo beroemd is geworden. Vanaf 1962 gebruikte Lichtenstein de werken van Monet, Picasso en Mondriaan als inspiratie voor zijn eigen kunst en ging hij ook zonsondergangen schilderen in hun stijl. Veruit zijn meeste werk is echter gebaseerd op advertenties en striptekeningen.

Laat werk van Liechtenstein zien via het digiboard en bespreek de belangrijke kenmerken: primaire kleuren met soms ook groen, tekstballonnen, rasterstippen zoals we ze kennen van krantenfoto's en dikke zwarte omlijningen.
Laat aan het eind van deze bespreking het werk 'Sunrise' zien. Vraag de leerlingen hoe ze kunnen zien dat dit een Lichtenstein is.
De kinderen krijgen de opdracht een zonsopkomst te schilderen in de stijl van Lichtenstein. In dit schilderij moeten de stijlkenmerken van Lichtenstein dus terug te vinden zijn.

Door Fleur, groep 5

dinsdag 1 mei 2012

Vuurtorens langs de kust

Door Ellen, groep 5
Benodigdheden:
  1. teken-  of aquarelpapier op A6 formaat (A4 in vieren snijden)
  2. waterverf
  3. penselen
  4. pot water
  5. schaar en lijm
Wat zijn vuurtorens? Waar staan ze en waarom juist daar? Waarom hebben we ze? Waarom heten ze vuurtoren?
Laat foto's van vuurtorens zien op het digiboard en bespreek deze. Hoe ziet een vuurtoren eruit? Welke kleur kom je vaak tegen? Waar zit de lamp van de vuurtoren? Welke onderdelen vallen je nog meer op?

Voor de achtergrond schilderen de leerlingen met waterverf en veel water een lucht en grond. Het blaadje hoeft niet helemaal vol, het is juist mooi als er witte randen overblijven. Leg dit weg om te drogen.
Vervolgens schetsen ze met potlood een vuurtoren op een tweede tekenvel. Deze wordt naar eigen fantasie ingekleurd met waterverf. Om de kleuren beter te laten uitkomen, moet nu minder water gebruikt worden als bij de achtergrond.
Laat het werk drogen en knip de vuurtoren dan uit. Plak hem op de geschilderde achtergrond.

Door leerlingen van groep 5