Door Yoni, groep 6
Benodigdheden:
- tekenpapier op A3 formaat
- oliepastels
- potlood
- zwarte
- watervaste stift
- chenilledraad
Laat enkele werken van Dalí zien. De werken zorgen voor verbazing, verrassing of soms een schok. Leg het verschil uit tussen realisme (de werkelijkheid geschilderd op doek, alsof het een foto is) en surrealisme - realisme met vreemde elementen.
Bekijk het werk 'De olifanten'. Bespreek de surrealistische kenmerken: de olifanten zelf zien er realistisch uit, maar ze hebben veel te hoge poten. Op hun rug staan huisjes.
Laat het schilderij van de smeltende klokken zien. Bespreek de vorm van de klokken (organisch). Wat is er met deze klokken gebeurd? Zijn dit klokken die je aan de muur kunt hangen? Waarom niet? Waarom noemen we dit surrealistisch?
Aan de hand van een stap voor stap methode, tekenen de leerlingen een gezicht. Ik heb gekozen voor de methode van WikiHow. Verwissel in deze methode stap 1 en 2 door bij stap 1 het vel in vieren te vouwen en daarna een eivorm te tekenen voor het hoofd volgens de afmetingen in de afbeelding. Ga hierna verder volgens het stappenplan op Wikihow.
Dit is het gezicht van Dali. Rondom dit gezicht tekenen de kinderen een aantal smeltende klokken. Laat ook klokken van het papier 'afvallen'. Waarom doen we dit? De kijker moet zich afvragen hoe het schilderij verder gaat, dit is spannender (beeldaspect ruimte: afsnijding).
De klokken en het gezicht blijven wit. Kleur de achtergrond met warme kleuren en de kleding van Dali met koude kleuren (of andersom).
Omlijn de klokken en het gezicht met zwarte oliepastel. Gebruik een zwarte markeerstift voor de cijfers en wijzers van de klok en de delen van het gezicht. Kleur de iris van het oog met een fel kleurtje.
Door Jurre, groep 6
Geen opmerkingen:
Een reactie posten