De vier jaargetijden - lente, door Marrit en Luuk
Benodigdheden:
- cd's met klassieke muziek
- cd-spelers
- tekenpapier op A2 formaat
- kwasten
- plakkaatverf
- pot water
Tijdens een schoolproject over muziek, gingen de leerlingen van groep 8 samen met leerlingen van groep 3 schilderen op klassieke muziek. We hadden vijf lokalen tot onze beschikking (handig dat er op vrijdag op onze school geen kleuters zijn!). In elk lokaal stond een cd-speler waarop klassieke muziek werd gedraaid: de Bolero van Ravel, De vier jaargetijden van Vivaldi, de Bruiloftswals, het Carnaval der Dieren van Camille Saint-Saëns en een die ik niet meer weet ;) Op de tafels lagen grote vellen papier die in tweeën waren gevouwen, er was verf en een pot water en twee kwasten per kind.
Luuk (groep 3) en Marrit (groep 8) schilderen bij De vier jaargetijden
Vooraf hebben we verteld wat de bedoeling was. Elk kind uit groep 3 zou een kind in groep 8 uitzoeken met wie hij of zij graag wilde samenwerken. Elk tweetal werd naar een lokaal gestuurd, waar ze naar een stuk klassieke muziek gingen luisteren. Door er samen over te praten, 'Waar denk jij aan?' 'Wat voel je hierbij?' moesten ze samen tot het maken van een schilderij komen. Een kind aan de linkerkant van het vel, de ander aan de rechterkant. Het hoefde niet persé één schilderij te worden, maar het mocht wel. Het ging om interpretatie van de muziek.
Er werden prachtige schilderijen gemaakt. Sommige leerlingen maakten samen een schilderij, zoals de vissenkommen van Marrit en Luuk. Anderen kozen om twee verschillende interpretaties te maken, zoals het voorbeeld hieronder.
Door Kiki (links, gr.8) en Mandy (gr.3)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten