zaterdag 18 februari 2012

Lappendeken landschap

Door Mayke, groep 5

Benodigdheden:
  1. wit papier
  2. plakkaatverf
  3. kwasten
Dit is een eenvoudige perspectiefles voor de middenbouw. Bespreek eerst wat perspectief is aan de hand van het plaatje van de spoorlijn.
Maak samen met de kinderen de schets voor deze tekening. Teken zelf op het bord en begeleid stap voor stap.



Stappenplan:
1. Leg het blaadje in de breedte voor je.
2. Trek op ongeveer 2/3 deel vanaf de onderkant een golvende lijn.
3. Zet bovenaan het vel in het midden een stipje.
4. Trek met je liniaal lijnen vanaf de onderkant en zijkanten van het vel naar het stipje.
5. Verdeel de verkregen stroken in vakjes.
6. Teken huizen en bomen op de horizonlijn.


Hierna kunnen de leerlingen zelfstandig verder. Schilder de vakken allemaal verschillend in en maak gebruik van verschillende patronen. Schilder de huizen en de lucht. Trek dunne strepen met een smalle kwast en zwarte verf om alle vlakken en huizen. Niet of plak het werk op een gekleurde achtergrond.

dinsdag 7 februari 2012

Wij weten van wanten!

Door Helin, groep 4
Benodigdheden:
  1. gekleurd papier
  2. viltstiften
  3. wit papier
  4. lijm
  5. oliepastels

Op een groot vel wit papier tekenen de leerlingen een gezicht en kleuren dit in met oliepastels. Wijs erop dat de ogen niet bovenop het hoofd zitten, maar in het midden. De ruimte tussen de twee ogen is zo breed als een oog.
Uit gekleurd papier knippen de leerlingen wanten en een muts. Geef hiervoor eventueel een mal die omgetrokken kan worden. Op deze kledingstukken moeten patroontjes worden getekend met viltstift. De patroontjes op de wanten zijn gelijk, en moeten ook in de muts terug komen.
Plak de wanten en muts op de tekening. Let erop dat de wanten met de duimen naar elkaar toe horen te staan!

zaterdag 28 januari 2012

Heelal


Benodigdheden:
  1. zwart papier op A4 formaat
  2. pastelkrijt
  3. haarlak
Tijdens het project 'Ruimte' zijn deze tekeningen gemaakt door leerlingen van groep 7.
Voorafgaand een instructie over hoe je ervoor kunt zorgen dat je diepte ziet in de tekening. Dit bereik je door te zorgen voor overlapping - een planeet voor de andere. Bedenk voor je gaat kleuren goed waar het licht vandaan komt. Dit moet terug te zien zijn op de planeten. Komt het licht van linksboven, dan zijn de linkerbovenkanten van je planeten lichter van kleur (mix met wit) en de onderkanten rechts donkerder (mix met zwart).
Teken ook planeten die maar deels te zien zijn aan de rand van het vel. Hierdoor wordt de tekening spannender. Je wilt dan weten wat er nog meer te zien zou zijn (beeldaspect ruimte - afsnijding, overlapping, diepte).

Trek ronde voorwerpen van diverse grootte om of gebruik een passer. Kleur in met pastelkrijt. Let op de techniek bij dit krijt: kleuren, uitsmeren en mengen, tot je tevreden bent.
Fixeer het werk met haarlak.



door leerlingen van groep 7

Beeldaspecten: ruimte, kleur, vorm.

zaterdag 14 januari 2012

Reis door de ruimte

Door Fleur, groep 5

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A5 formaat
  2. wasco
  3. dekzwart
  4. kwasten
  5. satéprikkers
  6. gekleurd papier voor de achtergrond
In het kader van een schoolproject over de ruimtereis van André Kuipers, hebben leerlingen van groep 5 deze tekeningen gekrast. Kleur een wit blaadje helemaal in met wasco, maar gebruik geen wit of zwart. Als het hele blad vol is, gaan we er met dekzwart overheen. Laat het vervolgens goed drogen. Met een naald of satéprikker krassen de kinderen hun voorstelling van een reis door de ruimte in het zwart, waardoor de onderliggende kleurtjes weer boven komen.

Door leerlingen van groep 5

vrijdag 6 januari 2012

IJsbeer stempelen

Door Zahra, groep 3

Benodigdheden:
  1. blauw knutselpapier
  2. potlood
  3. plakkaatverf in wit en zwart
  4. tamponneerkwasten of marshmellows
  5. glitter
  6. lijm
Laat zien dat een ijsbeer met eenvoudige basisvormen getekend kan worden: een cirkel voor het hoofd, twee halve cirkels voor de oren, deel van een driehoek voor het lijf. Bespreek de schaduw die onder het hoofd te zien is: welke kleur moet je daarvoor gebruiken en hoe maak je die? Vertel dat de kinderen moeten tamponneren en niet mogen verven. Laat zien hoe dit moet. Als je gebruik maakt van marshmellows, moeten ze stempelen.
Leerlingen tekenen op blauw papier het hoofd van een ijsbeer; wijs erop dat het groot moet zijn. Stempel of tamponneer het lijf en het hoofd wit. Meng zwart en wit tot lichtgrijs en breng de schaduw onder het hoofd aan. Gebruik een kwast om ogen en neus te schilderen.
Versier het werk met glitters.

dinsdag 27 december 2011

Sneeuwpopmandala



Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier
  2. wasco of oliepastel
  3. oostindische inkt
  4. kwast
Stap 1.
Deze les is een uitbreiding op de 'Mandala met herfstblaadjes'. Klik op de link voor het eerste deel van deze les.
Aandachtspunt bij de sneeuwmannen: zorg dat de sneeuwpoppen goed wit ingekleurd zijn met wasco of oliepastel, anders worden ze zwart als gevolg van stap 2.
Stap 2.
Als het inkleuren klaar is, wordt de tekening tot een prop verfrommeld. Strijk daarna de tekening weer glad. Verf hem met een kwast helemaal zwart met Oost-Indische inkt. Spoel de inkt er direct daarna af in de wasbak en laat het werk goed drogen. De inkt zal in de vouwen van het papier gaan zitten en zorgt voor een voelbaar 'antiek' effect.

 Door Lyan, groep 5

dinsdag 13 december 2011

Gemberkoekmannetjes


 
Benodigdheden:
  1. twee stukjes lino per leerling van 10 bij 10 cm
  2. gutsjes
  3. glasplaat
  4. rollers
  5. blockprint verf
  6. drukpers
  7. schetspapier en gekleurd papier
  8. schaar, lijm
Voor deze les hebben we de Amerikaanse kerst-gemberkoekjes als voorbeeld genomen.
Elke leerling krijgt twee stukjes linoleum. Bij de eerste snijden ze alleen de buitenlijnen uit, bij de tweede de achtergrond. Van beide wordt een afdruk gemaakt in kerstkleuren. Daarna worden de druksels uitgeknipt met een randje van 1 cm wit en op gekleurd papier geplakt.

vrijdag 9 december 2011

Gedrukte wintertafereeltjes

Door leerlingen van groep 4
 
Met vleeswarenschaaltjes van schuim (styrofoam) kunnen ook leerlingen in de onderbouw prachtige drukwerkjes maken. Wij haalden bij de Hema vleeswarenschaaltjes, deze hebben een mooie gladde onderkant.

 Benodigdheden:
  1. vleeswarenschaaltjes van schuim, gladde onderkant - snijd opstaande randjes eraf onder de snijmachine
  2. potlood
  3. blockprint verf
  4. verfroller
  5. glasplaat
  6. gekleurd of wit papier (kies ruw papier, dit zuigt de verf sneller op)
Leg het principe van drukken uit. Waarom gingen mensen teksten en afbeeldingen drukken? Wat is het voordeel van drukken?

Om te drukken met styroform, moet met potlood een tekening in het het schaaltje worden gedrukt. Laat de kinderen eerst een ontwerpje tekenen op papier. Pas als het ontwerp goed is, kan deze worden nagetekend op het styrofoam. Niet te hard drukken, dan druk je door het foam heen, maar ook niet te zacht - er moet een duidelijke afdruk te maken zijn.
Rol blockprintverf uit op een glasplaat. Rol de verf op het stukje schuim. Leg daarop een blaadje en wrijf er met de vlakke hand overheen. Trek het blaadje eraf en de afdruk is klaar. Maak eventueel meerdere afdrukken in verschillende kleuren.

 

dinsdag 6 december 2011

Huis in kubistische stijl

Door Esmee, groep 6

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. liniaal
  3. potlood
  4. viltstiften
Teken een eenvoudig huis met ramen en deur, geen details. Teken een of enkele bomen. Trek drie schuine lijnen van boven naar beneden en drie schuine lijnen van links naar rechts. Kleur de vakken om en om in met vier kleuren.

zaterdag 26 november 2011

Stad bij nacht

Door Justin, groep 6

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. zwart en geel knutselpapier
  3. ecoline of vloeibare waterverf
  4. kwast
  5. pot water
  6. Oost-Indische inkt
  7. rietje
  8. schaar
  9. lijm
Beschilder een wit vel tekenpapier met blauwe ecoline. Verdun de ecoline met water en zorg zo dat de kleur lichter wordt naarmate je hoger op het vel komt. Laat dit goed drogen.
Druppel Oost-Indische inkt op het vel en blaas dit omhoog.
Teken op zwart papier de buitenranden van een rij huizen en knip dit uit. Plak het onderaan het blauw geverfde papier. Knip uit geel papier ramen en plak ze op de huizen. Knip een maan en plak deze op.
Plak het werk op een zwarte achtergrond.