maandag 31 augustus 2009

Zeepaardje

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4-formaat
  2. witte wascokrijtjes
  3. waterverf
  4. penselen
  5. zout
Een zeepaardje is een vis, maar ziet er niet zo uit. Het lichaam is zijdelings afgeplat, het hoofd lijkt op dat van een paard en heeft een lange snuit. Ook heeft een zeepaardje een bolle buik, een lange, oprolbare grijpstaart en rijen knobbels of stekels (beenringen) en geen schubben. Een zeepaardje zwemt rechtop. Naast de rugvin zitten aan de zijkanten van de buik twee kleine sturende vinnen. Net als een kameleon kunnen beide ogen onafhankelijk van elkaar bewegen zodat niet het hele lichaam gedraaid hoeft te worden om iets te volgen. Ook kan het zeepaardje van kleur veranderen, en zelfs patronen en tekeningen aannemen. Bekijk foto's van zeepaardjes en bespreek de kenmerken van dit dier. Laat de kinderen eerst op een kladblaadje proberen een zeepaardje te tekenen. Als dit goed lukt, tekenen ze met witte wasco op een wit tekenvel een zeepaardje. Ook de details worden met witte wasco getekend. Niet te veel, er moet ruimte overblijven voor de kleur: daar waar wasco zit, zal de waterverf niet pakken. Eventueel kunnen nog waterplanten getekend worden.

Als de tekening klaar is, wordt het zeepaardje geverfd met waterverf en een dun penseel. Je mag de witte lijnen raken, maar ga er niet overheen met de verf, anders krijgt je achtergrond dezelfde kleur als het zeepaardje. De achtergrond wordt geverfd met blauwe en groene waterverf. Gebruik hierbij veel water, zodat de kleuren mooi in elkaar overlopen. Als alles geverfd is, strooi je zout over de nog natte achtergrond. Het zout neemt water op, en dit geeft een mooi sprankelend effect als het werk straks droog is. Het zout kun je er met je handen voorzichtig weer afvegen als het werk helemaal droog is.

vrijdag 28 augustus 2009

Warme zon, koele maan

Benodigdheden
  1. zwart papier op A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. goud- en zilverkleurige viltstift
Welke kleuren heeft de zon? Zijn dit warme of koude kleuren? Welke kleur heeft de maan? En de straling van de maan? Hoe komt het dat je de gele maan toch vaak als koud ziet? Hoe zou je de kleuren goud en zilver gebruiken bij de zon en de maan? Al dit soort vragen kunnen aan de orde komen in een klassengesprek over de zon en de maan en de verschillen daartussen. De kinderen tekenen op zwart papier een cirkel rondom een schoteltje of bloempot. In deze cirkel wordt een gezicht van een zon en een gezicht van een deel van de maan getekend. Met behulp van warme en koude kleuren worden beide helften ingekleurd. De stralen van de zon en de maan moeten duidelijk van elkaar verschillen. Als het kleuren klaar is, worden de onderdelen van de zon omlijnd met goudkleurige stift, en de maanonderdelen met zilverkleurige stift. Ook de achtergrond van de zon en maan moeten verschillend zijn van invulling en kleur.

woensdag 26 augustus 2009

Vrolijke visjes

Benodigdheden
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. waterverf
  3. dikke zwarte stift
Verdeel het vel papier in 9 vakken van ca. 10 bij 7 cm. Maak een tekening van een vis of schelp op een restje karton zodat die in het vakje past. Knip de tekening uit. Dit is de mal. Trek de mal met potlood om in alle vakjes. Kies drie kleuren waterverf die mooi bij elkaar passen. Schilder de figuren effen of geef ze een patroon. Schilder de achtergronden van de figuren ook in negen verschillende patronen. Niet te fijn werken, want straks moet alles omgetrokken worden met zwarte stift. Als het schilderij droog is, worden alle kleurvlakken omgetrokken met zwarte stift.

Door leerlingen van groep 6

dinsdag 25 augustus 2009

Een naam van faam!

Benodigdheden
  1. wit papier op A4 formaat
  2. zwarte watervaste stift
  3. viltstiften
Opdracht De leerlingen schrijven met een watervaste stift hun naam meerdere keren op een wit vel. Door elkaar, op de kop, van boven naar beneden, het maakt niet uit. Het gaat er juist om dat de letters door elkaar komen te staan. Kies een schrijfstijl, blokletters of lusletters. Als het blad vol genoeg is, kies je drie of vier kleuren die je mooi vindt; natuurlijk kun je er ook voor kiezen om meer kleuren te gebruiken. Kleur alleen die vlakken in die helemaal omsloten zijn door zwarte lijnen en die dus niet in verbinding staan met de witte achtergrond. Dit kunnen kleine vlakken zijn (van de letters - bij lusletters zijn er sowieso meer kleurvlakjes dan bij blokletters), maar ook grotere die tussen de namen zijn ontstaan. Hoe meer namen er staan, des te meer kleurvlakken zullen er zijn. Plak het werk op een zwarte of gekleurde achtergrond. Op deze opdracht zijn verschillende varianten mogelijk. Zo kan ook gekozen worden voor meerdere namen of voor verschillende woorden die bij een bepaald onderwerp horen.

Je naam in stralen

Benodigdheden
  1. wit tekenpapier vierkant van 21 bij 21 cm
  2. watervaste zwarte stift
  3. zwarte fineliner
  4. eventueel wascokrijtjes
  5. zwart of gekleurd papier als achtergrond
Met de letters van je eigen naam kun je leuke dingen doen! In deze les krijgen de kinderen een vierkant vel tekenpapier (A4 formaat in vierkant gesneden). Vanuit het middelpunt (goed meten!) trekken ze een even aantal lijnen naar de kanten, zodat een oneven aantal vakken ontstaat. In het voorbeeld zijn tien lijnen getrokken die negen vakken opleveren. Binnen een vak schrijven ze hun naam in hoofdletters, waarbij de boven– en onderkant van de letters de lijnen moeten raken; van binnen naar buiten of van buiten naar binnen. Door de schuinte van de vakken, worden de letters ook schuin. De letters worden ingekleurd met zwarte watervaste stift. In het aansluitende vak wordt de naam met fineliner geschreven. Kleine letters, achter elkaar door schrijven. Verschillende opties zijn mogelijk: van binnen naar buiten, in een hoek, van links naar rechts enz. Op deze manier worden de stralen om en om gevuld met grote en kleine namen. Eventueel kunnen de stralen met de grote letters nog ingekleurd worden met wascokrijtjes. Plak de tekening op een zwarte of gekleurde achtergrond.

Je naam ingekaderd

Door leerlingen van groep 7
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. watervaste stift
  3. wascokrijtjes
  4. zwart papier als achtergrond
Met de letters van je eigen naam kun je leuke dingen doen! In deze les krijgen de kinderen een vel tekenpapier waarop ze eerst over de breedte vier schuine lijnen zetten zodat er vijf vakken ontstaan. Binnen de vakken schrijven ze hun naam in hoofdletters, waarbij de boven– en onderkant van de letters de lijnen moeten raken. Door de schuinte van de vakken, worden de letters ook schuin en lijkt het alsof de naam wegloopt. De letters worden ingekleurd met watervaste zwarte stift. Daarna worden de vakken ingekleurd met wascokrijtjes en wordt het geheel op een zwarte ondergrond geplakt.
Kinderen met een hele korte naam, kunnen er voor kiezen om nog een verticale lijn over hun tekenvel te zetten. In plaats van vijf vakken, krijgen ze er dan tien. Zie onderstaand werkstuk van Noa.

zaterdag 1 augustus 2009

Summerquilt

Benodigdheden
  1. Wit tekenpapier van 10 bij 10 cm
  2. Kleurpotloden
  3. Gekleurd karton
  4. Plakrondjes

Een quilt is een doorgestikte deken. Het wordt gemaakt van drie lagen stof die op elkaar genaaid worden. De bovenste laag kan een hele lap stof zijn, maar ook uit patchwork bestaan. Patchwork is een handwerktechniek waarbij verschillende stukjes stof in bepaalde patronen aan elkaar worden genaaid. Op het smartboard laat je diverse quilts van patchwork zien. In die quilts zie je regelmatig terugkerende patronen, vaak van driehoeken of rechthoeken. We gaan in groepen een summerquilt maken. Op het bord komt een woordveld rondom het woord zomer. Waaraan denk je bij zomer? Welke van deze dingen kun je op een eenvoudige manier tekenen? Een ijsje is bv. goed te teken, maar een strand zal minder duidelijk zijn als onderdeel van een quilt. Beter is het dan om te kiezen voor voorwerpen die bij het strand horen, zoals schelpen of strandspeelgoed.

Na deze uitleg werden de materialen uitgedeeld. Elke groep kreeg een groot vel gekleurd papier (de deken) en een aantal witte vierkante stukjes papier van 10 bij 10 cm. De kinderen moeten in de groep overleggen welk patroon de buitenranden van de ‘patchworklapjes’ krijgen, om ervoor te zorgen dat er eenheid in de quilt komt. Als alle tekeningen klaar zijn, worden ze op de gekleurde ondergrond geplakt. Eventueel kunnen de randen nog versierd worden met plakrondjes of getekende patronen.

Landenvaantje


Benodigdheden
  1. wit papier op A4 formaat
  2. viltstiften
  3. zwarte fineliner
Elk land heeft zo zijn eigen specifieke dingen: een volkslied, een vlag, een taal, iets eetbaars, een bepaald gebouw, een evenement. Waaraan denk je bv. als je aan Nederland denkt? Natuurlijk zullen er de nodige stereotypen naar voren komen, zoals klompen--waar we in Nederland al lang niet meer op lopen! Toch is de klomp iets wat specifiek is voor Nederland. In deze les gaan de kinderen een vaantje maken. Een vaantje is een kleine vlag die kinderen vooral ook zullen kennen van voetbalclubs. In het vaantje moeten vier kenmerkende dingen van bepaald land te herkennen zijn, zodat een ander direct weet bij welk land het vaantje hoort. Bespreek met de kinderen enkele voorbeelden van landen en welke dingen je daarbij zou kunnen tekenen. Hierna bedenken de leerlingen zelf welk land ze kiezen. In de tafelgroepjes helpen de kinderen elkaar met het bedenken van de vier kenmerkende dingen voor dat land. Vaantjes zijn er in verschillende vormen. Laat een aantal vormen via het digibord zien (google op vaantje). Als je wilt dat de vaantjes ook echt aan een touwtje worden opgehangen, dan moet de bovenkant recht zijn. Het vaantje moet symmetrisch zijn. Om lelijke vouwen in het werk te vermijden, is het beter dat de leerlingen hun vel eerst met dunne lijntjes in vieren verdelen. Daarna wordt het vaantje symmetrisch getekend. Dan worden de tekeningen in de vier vakken gemaakt en ingekleurd met viltstift.