zondag 21 juli 2024

Olympische sporters

Benodigdheden:
  1. per groep een vel tekenpapier A1 formaat
  2. ronde vouwkartons of knutselpapier in Olympische kleuren
  3. passer
  4. scharen en lijm
  5. sportfiguur kopie

Begin de les met het symbool van de Olympische Spelen: de gekleurde ringen. Welke kleuren hebben ze? Wat is de betekenis van de ringen?  Hoe zijn ze door elkaar gevlochten?
Vraag vervolgens een of meer kinderen voor de klas en laat ze een houding van een sporter aannemen, bv. een schaatser of skiër. Bekijk en bespreek de houding: hoe is de stand van de benen, armen en lichaam? Wijzig de houding en kijk opnieuw goed.


De leerlingen werken in groepjes van vijf. Geef elke groep een A1 vel, gekleurde vouwkartons en vijf kopieën van de sportfiguren. 

Elke leerling tekent een Olympische ring met behulp van een passer en knipt deze uit. Knip de ring op een plek door. Overleg samen hoe de ringen geplakt moeten worden. Kijk goed welke naar voren en welke erachter moet. Zorg dat de knip onder een andere ring terecht komt, zodat je die niet ziet. 
Knip de onderdelen van de sportfiguur uit. Deze vijf sporters moeten rondom, achter, door en voor de ringen geplakt worden. 

Deze les is oorspronkelijk op dit blog gepubliceerd in 2010.  

woensdag 10 juli 2024

Stempelen met Mondriaan

Doel: Het terugbrengen van de zichtbare wereld in horizontale en verticale lijnen en primaire kleuren. 
Techniek: stempelen. 

Benodigdheden:
  1. zwart karton 
  2. sponsjes geknipt in verschillende afmetingen (vierkanten en rechthoeken) 
  3. plakkaatverf in rood, geel en blauw
  4. kwasten
  5. witte wasco 
Bekijk met de groep werken van Mondriaan. Laat zien hoe Mondriaan een boom abstraheerde.

Bekijk ook Victory Boogie Woogie, het schilderij waarin een deel van de plattegrond van New York herkenbaar is. Vertel dat we onze eigen Mondriaan plattegrond gaan maken. Bespreek daarbij de termen primaire kleuren, vierkant, rechthoek, verticale en horizontale lijnen.

Instructie 
Spreek af dat de kwasten niet worden gespoeld, maar bij dezelfde kleur blijven. 
Laat zien hoe je met een kwast een sponsje insmeert met verf.
Laat zien hoe je stempelt: niet schuiven met de spons, maar van het papier aftillen. Zo krijg je de meest strakke vorm.
Stempel alleen horizontaal of verticaal. 
Probeer niet twee dezelfde kleuren naast elkaar te stempelen. 
Zorg dat de vormen elkaar niet raken, je moet de zwarte weggetjes kunnen zien. Laat het werk drogen. Teken tot slot met een wit krijtje strepen op de weg.

Beeldaspecten: vorm, kleur, lijn.
Kunsttermen: stempelen, primaire kleur, vierkant, rechthoek, verticaal, horizontaal. 

Alle werken gemaakt door leerlingen van groep 1/2. 

donderdag 4 juli 2024

Portfoliomap groep 3-8

Aan het eind van het schooljaar nemen de leerlingen hun kunstwerken van dat jaar mee in een zelfgemaakte portfoliomap. De map is niet meer dan een dubbelgevouwen schetspapier, maar de voorkant is elk jaar anders.
Dit schooljaar hebben veel collega's gekozen voor een portfolio in popart, een van de stromingen die aan de orde is geweest. 

Groep 3 heeft een tekening gemaakt zoals Miro (geen popart). Beschrijving hier. Van de map heb ik geen foto, wel van de inhoud:

Groep 4 heeft een map gemaakt in de stijl van Burton Morris, de meest gebruikte les van dit blog! Hier de beschrijving. 


inhoud groep 4

De mappen van groep 5: in de stijl van David Hockney. De les staat hier. De map is versierd met gedrukte ringen (wc-rol + verf). 


inhoud groep 5

De mappen van groep 6: in de stijl van als James Rizzi: beschrijving


Groep 7: net als Modigliani (geen popart). Beschrijving hier


Groep 8 zelfportret in popart stijl. Naam en jaartal moeten er nog op. Beschrijving hier.