groepswerk leerlingen groep 3
Benodigdheden:
- groot schildersdoek
- doosjes
- plakkaatverf
- kwasten
- lollystokjes
Voorleesverhaal bij deze les:
Vragende kinderen, uit het boek: Een hele kunst, van Arend van Dam en Alex de Wolf, blz. 33-35.
Een boek van Imme Dros, helemaal op rijm!
Bespreek wat opvalt:
Jan Appel, kapper in de Dapperstraat
die scheert, knipt en kapt van vroeg tot laat.
Hij heeft een zoon Karel die als hij sterft
de kapperszaak in de Dapperstraat erft!
De kleine Kareltje veegt het haar
voor pappa Jan Appel bij elkaar.
Hij schikt de kleuren zo op de grond
dat er een kat ligt, een muis of een hond.
Het kunstwerk van Karel Appel
Op weg naar Denemarken wordt Karel Appel (1921-2006, CoBrA-groep) getroffen door de armoede in het Duitsland van na de Tweede Wereldoorlog. Op treinstations ziet hij hongerige kinderen bedelen om iets te eten. Het beeld van deze starende kinderen laat hem niet los.
Om aandacht te vragen voor de situatie in Duitsland maakt hij de bedelende kinderen tot onderwerp van zijn kunstwerken. Een van deze kunstwerken is een beschilderd paneel met vierkante details van afvalhout: de vragende kindergezichten met holle ogen. Dit werk vormt de basis voor deze les.
Om aandacht te vragen voor de situatie in Duitsland maakt hij de bedelende kinderen tot onderwerp van zijn kunstwerken. Een van deze kunstwerken is een beschilderd paneel met vierkante details van afvalhout: de vragende kindergezichten met holle ogen. Dit werk vormt de basis voor deze les.
Van het reliëf Vragende Kinderen bestaan diverse uitvoeringen, o.a. in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De foto hieronder heb ik gemaakt in Centre Pompidou in Parijs.
- ruwe materialen
- felle kleuren
- kinderlijke vormen
- grote vragende ogen
- geen lach
- de handtekening van Karel Appel staat op het werk
Alle leerlingen beschilderen een doosje in de stijl van Karel Appel: geen vrolijke gezichten, maar vragende ogen die niet blij kijken.
Laat enkele leerlingen gekleurde vlakken op het doek schilderen. Dan plakt elke leerling zijn doosje op het doek en plakt eventueel armen/benen erbij in de vorm van lollystokjes.
Laat enkele leerlingen gekleurde vlakken op het doek schilderen. Dan plakt elke leerling zijn doosje op het doek en plakt eventueel armen/benen erbij in de vorm van lollystokjes.
Beeldaspecten: ruimte, kleur, textuur, vorm.
Wat een ontzettend gave les!! Bedankt! Zou je misschien blz 33-35 van het boek naar mij kunnen mailen?
BeantwoordenVerwijderenHet boek is vast in de bibliotheek te vinden. Ik kan geen pagina's mailen als ik geen e-mailadres heb!
Verwijderen