Achtergrond van verdunde ecoline
Benodigdheden:
- tekenpapier 60 bij 25 cm
- wit tekenpapier
- bruin inpakpapier
- Oost-Indische inkt
- vloeibare waterverf of ecoline
- kwasten
- penselen
- gladde vleeswarenschaaltjes van schuim
- potlood
- glasplaat
- inktroller
- blockprint
- bordkrijt
- schoteltje
's Ochtends: Leg de opdracht helemaal uit. Vertel hoe de les georganiseerd is en wat je van de leerlingen verwacht. Vraag hulp van een stagiaire of leerling uit groep 8 voor de eerste stap van deze les, het schilderen van de achtergrond. Maak hiervoor een plek vrij in de gang en laat steeds twee of drie kinderen tegelijk gaan.
Achtergrond van verdunde vloeibare waterverf met toevoeging van druppel Oost-Indische inkt.
's Ochtends: de achtergrond:
Leg een schoteltje op het grote vel papier; dit is de maan, die blijft wit. Beschilder het vel met zeer sterk verdunde Oost-Indische inkt of vloeibare waterverf (ook deze met veel water verdunnen) en een grote kwast in één richting. Zorg dat het schoteltje niet verschuift. Schilder met grote streken en laat aan de randen een stukje wit. Laat drogen.
's Middags: drukken en verven.
Verdeel de klas in twee groepen. Groep 1 schildert de tak, groep 2 gaat drukken.
Groep 1: Tak schilderen:
Schilder met Oost-Indische inkt een tak met zijtakjes op het grote vel geschilderde papier. Denk eraan dat een tak naar het eind toe steeds dunner wordt. Ga niet om de maan heen, maar schilder er doorheen. Mocht de tak te weinig afsteken tegen de grijze achtergrond, dan kun je later, als het werk droog is, met wit bordkrijt de contouren nog omtrekken voor een beter contrast.
Groep 2: Uiltjes drukken:
Elke leerling krijgt twee stukjes foam. Teken twee verschillende uiltjes in het schuim door er met potlood in te drukken. Niet te hard, dan druk je door het foam heen, maar ook niet te zacht - er moet een duidelijke afdruk te maken zijn.
Rol blockprintverf uit op een glasplaat. Rol de verf op het stukje schuim. Leg daarop een blaadje (denk eraan, vooraf op elk blaadje je naam schrijven!) en wrijf er met vlakke hand overheen. Trek het blaadje eraf en de afdruk is klaar. Maak meerdere afdrukken in verschillende kleuren en op verschillende papiersoorten. In deze les hebben we wit tekenpapier en bruin inpakpapier gebruikt.
Een leerling die klaar is met drukken, neemt plaats aan de schildertafel en begint met zijn tak. Leerlingen die klaar zijn met de tak, gaan drukken.
Volgende dag:
Knip de uiltjes met een millimeter ruimte rondom uit. Trek met geel bordkrijt een cirkel rond de maan en veeg deze iets uit. Maak een collage van de uiltjes, denk aan overlapping (beeldaspect ruimte). Plak ze op de takken.
Achtergrond verdunde Oost-Indische inkt, takken omlijnd met bordkrijt
Alle werken gemaakt door leerlingen van groep 6.