Bang voor een overstroming
Edvard Munch (1863-1944) is een Noorse kunstschilder.
De moeder van Munch overleden toen hij 5 jaar was. Kort daarna stierf ook zijn zusje. De angst voor het verliezen van geliefden achtervolgde Munch. Hij kreeg last van depressiviteit en angsten. Deze angst en zijn eenzaamheid zie je terug in zijn werken.
Munch was niet alleen schilder. Hij maakte ook houtsnedes en etsen. Hij beeldde in zijn werk menselijke emoties, angsten en onzekerheden uit. Door deze onderwerpkeuze, maar ook door het gebruik van felle kleuren en expressieve lijnen had hij veel invloed op de ontwikkeling van het expressionisme.
In de schilderijen De Schreeuw (Munch heeft hiervan meerdere versies gemaakt) zie je de angst terug. De persoon met de open mond kijkt naar de toeschouwer. Hij heeft zijn oren bedekt met zijn handen, terwijl zijn mond lijkt te schreeuwen. De rode en gele golvende lijnen van de lucht versterken het gevoel van angst. De zwarte figuren op de achtergrond benadrukken de eenzaamheid van de figuur op de voorgrond.
Zet een afbeelding van het schilderij op het digibord en bespreek het.
- Wat zie je?
- Wat kun je zeggen over de kleuren? (fel en zacht door elkaar)
- Wat zie je aan de lijnen? (golvende en rechte)
- Het schilderij werd eerst 'Wanhoop' genoemd. Waarom?
- Wat zou er met de figuur op de voorgrond aan de hand kunnen zijn?
- Wat zie je aan het lichaam van de figuur op de voorgrond? (golvende lijnen, meebewegend met de lucht)
- Wat kun je zeggen over de figuren op de achtergrond?
- Hoe komt het dat het pad en het hek erlangs steeds smaller worden?
- Wat vind je van dit schilderij? Wat voel je erbij?
In deze les maken de leerlingen zelf een 'Schreeuw'.
Benodigdheden:
- wit tekenpapier (25 bij 32,5 cm)
- potlood
- liniaal
- oliepastels of wasco
- geprinte zwart wit foto's van leerlingen vanaf het middel
- sterke lijm
Stappenplan
- Leg het papier met de smalle kant naar beneden voor je.
- Zet aan de linkerkant een punt op het vel op 1/3 deel van bovenaf.
- Trek met de liniaal lijnen van de punt naar de hoek rechtsonder (in het voorbeeld de blauwe lijnen).
- Teken paaltjes (de rode lijnen) in het hek. Dit zijn loodrechte lijnen.
- Schets met potlood op de achtergrond iets waarvoor je heel bang bent.
- Schets twee mensen die over het hek kijken.
- Schets de rechte lijnen in het pad en de golvende lijnen in de lucht.
- Kleur je werk in met oliepastel of wasco.
- Knip de foto van jezelf uit en plak die op het werk.
Kunstwerken zijn gemaakt tijdens de lessen over het expressionisme door leerlingen van groep 6.
Beeldaspecten: lijn, kleur, ruimte (perspectief).