vrijdag 13 mei 2016

Pauw met patronen

Door Yoni, groep 6

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier 20 bij 20 cm
  2. gekleurd papier voor achtergrond
  3. grijs potlood
  4. kleurpotloden en/of viltstiften
Teken onderaan het blaadje in het midden een pauw en kleur deze in.  Trek met een potlood lijnen naar de zijkanten en bovenkant van het vel. Vul de ontstane vlakken met patronen in alleen warme of alleen koude kleuren. Trek als je klaar bent de potloodlijnen en de buitenlijnen van de pauw over met een zwarte stift. Knip de onderkant weg - zie voorbeeldfoto, en plak het werk op een gekleurde achtergrond.

Door Lyan, groep 6

donderdag 12 mei 2016

Citrusfruit in complementaire kleuren


Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier 20 bij 20 cm
  2. potlood+liniaal
  3. oliepastels
  4. waterverf
  5. penselen
  6. pot water 
  7. citrusvruchten
Bron van deze les is de website Arteascuola

Complementaire kleuren zijn de kleuren die in de kleurencirkel tegenover
elkaar liggen: rood - groen, geel - paars, blauw - oranje. Complementaire kleuren versterken elkaar. 

Begin de les met de kleurencirkel. Bespreek de primaire en de secundaire kleuren en voeg het begrip complementaire kleuren daaraan toe. 

Verdeel het papier met potlood en liniaal in 25 vakjes van 4 bij 4 cm. Meten en trekken van lijnen is voor veel kinderen lastig, dus neem de tijd of doe dit op een eerder moment, bv. bij de rekenles 😉

Geef elk groepje leerlingen een halve citrusvrucht en bespreek hoe die eruit ziet. Laat de leerlingen twee complementaire kleuren kiezen die ze willen  gebruiken. 
Teken met potlood de citrusvrucht na en trek deze lijnen over met oliepastel. Trek ook de rasterlijnen over tot aan de buitenlijn van de vrucht. 
Verf de fruitparten met verschillende tinten van de ene kleur en de blokken rondom in verschillende nuances van de tweede kleur.

Door leerlingen van groep 6