zaterdag 13 december 2014

Kerstbomenbos in de sneeuw



Door Berat en Si Yan, groep 4
Benodigdheden:
  1. grote vellen tekenpapier
  2. vloeibare waterverf (of ecoline) in groen en rood 
  3.  oliepastel krijtjes
  4. kwasten
Teken een golvende lijn onderaan het vel, de grond. Teken hierop meerdere kerstbomen. Een simpele driehoek is goed, het gaat in deze les om overlapping - niet alle bomen naast elkaar, maar voor en achter elkaar. Versier de bomen met ballen en slingers en teken pakjes onder de bomen. Kleur in met oliepastel. Teken witte sneeuwvlokken op het papier.
Verf eroverheen met vloeibare waterverf. Laat de grond wit. De bomen en sneeuwvlokken zullen weer zichtbaar worden omdat het krijt de waterverf afstoot.

donderdag 11 december 2014

Rudolf het rendier


Door leerlingen van groep 3
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier
  2. zwarte wasco
  3. plakkaatverf
  4. kwasten

Aan de hand van een stappenplan op Artventurous tekenden we Rudolf met met zwarte wasco. Met plakkaatverf werd Rudolf geschilderd. Achtergrond alleen in rood of groen voor een mooi kersteffect!

Bron: Artventurous Blogspot. 

dinsdag 28 oktober 2014

Halloween: kat voor het raam

Door Mila, groep 6

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier
  2. vloeibare waterverf of ecoline
  3. kwast
  4. zwart papier
  5. snijmesje en snijmat
  6. lijm
  7. zwarte viltstift 
  8. wit bordkrijt
  9. carbonpapier
  10. patroon
Beschilder een wit tekenvel met vloeibare waterverf of ecoline in de kleuren geel en oranje. Vergroot het patroon op het kopieerapparaat en neem het met carbonpapier over op zwart papier. Zet met wit krijt een kruis op de vlakken die uitgesneden moeten worden. Snijd het patroon uit. Plak het op het geverfde papier. Teken Halloween details met een zwarte stift.  

Bron: halloweenwitchesflyinmachine.blogspot.nl/

woensdag 3 september 2014

Een giraf kan niet dansen

Door Kahlen, groep 3

In het midden van het oerwoud 
was het eens per jaar groot bal,
dan kwamen alle dieren dansen
op het dier-dans-festival.

Behalve Gerard de giraf, hij struikelt al over zijn eigen poten als hij gewoon loopt. Gelukkig is er de krekel, die met zijn muziek bij Gerard de juiste snaar weet te raken. En wat blijkt? Een giraf kan wel dansen!

Deze les hoort bij het prentenboek 'Een giraf kan niet dansen' van Giles Andeae en Guy Parker-Rees.

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier
  2. pastelkrijt
  3. oliepastels
  4. schaar
  5. lijm
Vertel het verhaal over Gerard de Giraf. Bespreek hoe je een giraf herkent: lange nek, vlekken, kleuren. Hierna tekenen de kinderen een giraf die probeert te dansen. Inkleuren met oliepastel. 
Kleur op een tweede vel tekenpapier een achtergrond met pastelkrijt. Knip de giraf uit en plak hem op de achtergrond. 

Door leerlingen van groep 3 en 4

zondag 31 augustus 2014

Zzzzzoemende bijen



Benodigdheden:
  1. noppenfolie
  2. roller
  3. wit tekenpapier
  4. gele en bruine verf
  5. geel potlood
  6. zwarte fineliner 
Rol een  stukje noppenfolie in met gele verf en druk dit af. Laat het drogen. 
Maak vingerafdrukken van bruine verf en laat drogen. 
Teken met geel potlood strepen op het lijf van de bij. 
Teken met zwarte fineliner vleugels, poten en sprieten. 


donderdag 5 juni 2014

Bloembakken buiten

Door Zahra, groep 5

Benodigdheden:
  1. gekleurd knutselkarton 
  2. zilverpapier (vooraf snijden)
  3. stroken wit papier 2 cm breed
  4. zwart knutselpapier
  5. wit tekenpapier
  6. plakkaatverf
  7. kwasten
  8. schaar
  9. lijm
In de zomer hangen buiten de bloembakken weer voor de ramen! Daarover gaat deze les.
De leerlingen krijgen een groot vel knutselkarton voor de achtergrond. Hierop plakken ze een raam van zilverpapier (vooraf snijden). Van witte stroken plakken ze een kruis op het raam - het binnenkozijn. Uit zwart karton knippen ze een bloembak. Op wit tekenpapier schilderen ze de bloemen. Na het drogen uitknippen met een randje van een centimeter. Plak de bloemen voor de ramen, plak de bloempot er daarna op. Versier de bloempot met verf.

donderdag 15 mei 2014

Vrolijke vogels in de stijl van James Rizzi

 
Door Tommy, groep 3

Benodigdheden:
  1. stevig tekenpapier A4 
  2. vloeibare waterverf 
  3. zwarte oliepastelkrijtjes
  4. kwasten 
James Rizzi is geboren in 1950 te Brooklyn. Hij studeerde op de kunstacademie van Florida (Gainesville), waar hij begon met experimenteren met schilderen, druktechnieken en beeldhouwen. In Rizzi’s werk kom je vaak zijn geboorteplaats New York tegen. De schilderijen zien er soms kinderlijk naïef uit, met de felle kleuren en stralende vrolijkheid. In de kunstpers wordt hij vaak bestempeld als ‘Urban Primitive Artist’. Rizzi zegt zelf beïnvloed te zijn door Picasso, Klee en Dubuffet. 
Laat enkele schilderijen van Rizzi zien (Google afbeeldingenzoeker) en bespreek wat opvalt:
  • vrolijke kleuren
  • geen nuances binnen de kleuren
  • alles is zwart omlijnd
  • het werk is vol en druk
  • ook de achtergrond is gevuld
Door Jayda, groep 3

Bekijk vogels in het werk van Rizzi (google op Rizzi + birds) en bespreek of de typische kenmerken ook hier te zien zijn. 

De opdracht luidt:
Teken met zwarte oliepastel een vogel net zoals James Rizzi dat deed. Kleur de vogel in één of twee kleur. Maak van de achtergrond een mooi bont geheel door verschillende kleurtjes te gebruiken en ze in elkaar over te laten lopen.

Bron: Deep Space Sparkle


maandag 5 mei 2014

Johoo een dodo!

Benodigdheden:

1. schetspotlood
2. kleurpotloden
3. viltstiften
4. fineliner
5. gekleurd papier van 35 bij 35 cm
6. afbeeldingen van de dodo

De dodo is een uitgestorven vogel die leefde in de bossen op het eiland Mauritius. Het dier was ongeveer een meter hoog en kon niet vliegen. De tamme dodo was een makkelijke prooi voor de hongerige scheepsbemanningen van de VOC, maar ook voor de katten, ratten, honden en varkens die met de handelsschepen meekwamen. Omdat de dodo op de grond nestelde, waren ook de eieren en jonge dodo's gemakkelijk te pakken. In minder dan een eeuw tijd was de dodo uitgeroeid. (www.natuurinformatie.nl) 

Zoek een afbeelding van de dodo en print hem uit. Teken de vorm van je dodo op je blaadje. Dun schetsen! Denk er goed aan dat je de kop en de poten meteen in de goede verhouding erbij tekent! Maak op z’n achterwerk veren.  Als je vindt dat je genoeg veren hebt getekend, teken je een vleugel in het midden van zijn lichaam. Dan teken je zijn oog zo precies mogelijk na. Als dat is gelukt, teken je de nagels en de achterste teen aan zijn lijf. Teken al je details op en aan je dodo. Kleur je dodo in en ga met een fineliner over je schetslijnen. Teken als je wilt nog een leuke achtergrond. Plak hem op gekleurd papier. 

Met dank aan mijn leerling Neil Visser, voor de tekening en de lesbeschrijving! 

vrijdag 14 maart 2014

Gestapelde vogels

 
Door leerlingen van groep 5/6

Benodigdheden:
  1. tekenpapier 20 bij 40 cm
  2. wasco
  3. vloeibare waterverf 
  4. kwasten
Teken met wasco drie of meer vogels die boven op elkaar zitten. Hoe hoger de rij, hoe kleiner de vogels moeten worden. 
Kleur de vogels in met wasco. Verf de achtergrond met vloeibare waterverf en laat daarbij een rand van circa 1 cm wit.

dinsdag 25 februari 2014

Mythologische dieren


Door Mike, groep 7
Benodigdheden:
  1. tekenpapier
  2. oost-indische inkt
  3. kroontjespen
  4. zwart papier
  5. bruin inpakpapier
  6. schaar en lijm
Fabeldieren zijn wezens die in de loop van de geschiedenis in de fantasie van mensen zijn ontstaan. Fabeldieren hebben vaak menselijke trekjes. Zo kan een sfinx praten en raadsels verzinnen. De weerwolf is een mens die zo nu en dan in een wolf verandert. Vaak zijn de fabeldieren ook combinaties van andere dieren, of hebben zij een onnatuurlijk aantal lichaamsdelen (bijvoorbeeld tien koppen of zes poten).

Deze mythische wezens gaan zeer ver terug. We komen ze tegen in sprookjes, legendes en mythologische verhalen. Meer recent zullen de leerlingen ze kennen uit de boeken van Harry Potter. 

Bespreek wat fabeldieren zijn. Laat afbeeldingen zien. Wat maakt een fabeldier tot een fabeldier, m.a.w. wat is het verschil met een bestaand dier?

De opdracht is: teken met potlood de buitenranden van een fabeldier. Teken nog geen details. Trek over met oost-indische inkt. Vul het dier met patronen. Plak het op bruin inpakpapier en knip dit met 1 cm rondom uit. Plak dit vervolgens op zwart papier.  


Door leerlingen van groep 6/7

donderdag 6 februari 2014

Het beste nest


Benodigdheden:
  1. tekenpapier
  2. oliepastel
  3. vloeibare waterverf
  4. kwasten
  5. 3D tape
Het beste nest voor vogels in de winter is een kleurrijk vogelhuisje! Dit huisje beschermt de vogels tegen sneeuw en kou.
De leerlingen tekenen een vogelhuisje op een stok en kleuren deze in met oliepastel. Misschien hangt er ook wel een vetbol of een pindaslinger aan het huisje. In de lucht zie je sneeuwvlokken (witte oliepastel) en op het huisje ligt ook een laagje sneeuw.
Door leerlingen van groep 4

Schilder de achtergrond met vloeibare waterverf. Laat daarbij een rand van circa een cm rondom wit voor een extra winterse look. Teken een vogeltje op een ander stukje papier en kleur dit in. Of print een vogeltje en laat dit inkleuren. Plak het bij het huisje met behulp van een 3D tape voor een ruimtelijk effect (de tape die gebruikt worden voor het maken van 3D kaarten).

maandag 13 januari 2014

Blokkenboom

Door Fabian, groep 8 

Benodigdheden:
  1. tekenpapier op 21 bij 27 cm (A4 stukje afsnijden)
  2. liniaal
  3. passer
  4. potlood
  5. kleurpotloden
  6. zwarte fineliners
Teken een rasterpatroon van blokken 3 bij 3 cm. Teken met een passer een cirkel iets boven het midden van het blaadje. Teken een boom en zorg dat de takken binnen de cirkel vallen. Teken met een zwarte stift patronen in de stam en de takken. Kleur de blokken in de cirkel in met warme kleuren. Kleur de blokken buiten de cirkel in met koude kleuren en maak daarbij het verschil tussen onder en boven de horizonlijn zichtbaar. Breng kleurnuances aan door harder of zachter op je potlood te drukken.

In deze les werk je aan de beeldaspecten: kleur (warm-koud), nuance (hard-zacht drukken) en vorm (tekenen van patronen).
Technieken: raster tekenen m.b.v. liniaal, werken met een passer, tekenen van patronen.


Bron: Tinyartroom.