vrijdag 24 juni 2016

Een dagje aan het strand

Door Demi, groep 7
Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A3 formaat
  2. restjes wit papier
  3. plakkaatverf
  4. kwasten
  5. tamponneerkwast
  6. schaar
  7. viltstiften en kleurpotloden
  8. lijm
Maak met de klas een woordveld met woorden die je kunt bedenken bij 'aan het strand'. Denk aan dingen voor op het zand, in het water en in de lucht: surfplanken, zeilbootjes, badgasten, parasols, vliegers.

Zet in een tafelgroepje bedekt met kranten drie bakjes met verf klaar:
  • geel met een beetje bruin ernaast (strand) + twee grote kwasten
  • blauw met een beetje groen ernaast (zeewater) + twee grote kwasten
  • blauw met wit (lucht)  + twee grote kwasten
  • wit (branding) + twee tamponneerkwasten
Laat vier kinderen tegelijk werken aan het schilderen van het basisvel waarop het strand komt. Doe voor hoe er geschilderd moet worden: veel geel aan de kwast en een beetje bruin voor het strand (niet mengen dus!). Idem blauw met wit voor de lucht, en blauw met groen voor het water. Maak golvende bewegingen met de kwast om het water te accentueren. Eindig met een getamponneerde rand wit voor de branding.

Kinderen die niet schilderen, werken aan de tekeningetjes van mensen en dingen die je op het strand ziet. Kleur in met viltstift of kleurpotlood. Knip alles netjes uit en maak er een mooie collage van op het geschilderde vel.
Door Meghan, groep 7

donderdag 16 juni 2016

Oscar de Octopus

Door Iris, groep 5
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A2 formaat
  2. oliepastels
  3. vloeibare waterverf of ecoline
  4. kwast
  5. pot water
  6. zout
Na een verhaal over Oscar de Octopus en het bekijken van foto's van inktvissen, tekenen de leerlingen een inktvis in de zee. Groot hoofd, grote ogen onderaan het hoofd, 8 tentakels die over en onder elkaar doorgaan. Deze dingen moeten terug te zien zijn in de tekening.
Inkleuren met oliepastels, waarbij patronen moeten worden getekend. Denk aan het boven en onderdoor gaan van de tentakels. Laat de inktvis eventueel omlijnen met een donkere kleur krijt.
Maak de achtergrond nat met water en laat er druppels vloeibare waterverf of ecoline invallen. Strooi zout op de achtergrond voor een mooi effect.

Door leerlingen van groep 5

dinsdag 14 juni 2016

Olympische sporters

Benodigdheden:
  1. scharen en lijm
  2. per groep een vel tekenpapier op A1 formaat
  3. ronde vouwkartons in de Olympische kleuren
  4. sportfiguur
  5. passer
Begin de les met het symbool van de Olympische Spelen: de gekleurde ringen. Wat is de betekenis van deze ringen? Welke kleuren hebben ze? Hoe zijn ze door elkaar gevlochten?
Vraag vervolgens een of meer kinderen voor de klas en laat ze een houding van een sporter aannemen, bv. een schaatser of skiër. Kijk goed naar de houding van het kind: hoe is de stand van de benen, armen en lichaam? Wijzig de houding en kijk opnieuw goed.


De kinderen gaan in groepjes van vijf werken. Elk groepje krijgt een groot wit vel, gekleurde vouwkartons en vijf kopieën van de sportfiguren hieronder. Elk kind maakt een Olympische ring met behulp van een passer en knipt deze uit. Knip de ring op een plek door.. Overleg samen hoe de ringen geplakt moeten worden. Kijk goed welke naar voren en welke erachter moet. Zorg ervoor dat de knip onder een andere ring terecht komt, zodat je die straks niet meer ziet. Daarna knipt elke leerling een sportfiguur uit. Deze sporters worden rondom, achter, door en voor de ringen
geplakt.


zondag 5 juni 2016

Japanse notans

Door Mike, groep 8

In Japan wordt  de harmonie tussen licht en donker in een kunstwerk aangeduid met de term 'notan'.

Benodigdheden:
  1. wit papier 20 bij 20 cm
  2. zwart papier 10 bij 10 cm
  3. schaar
  4. lijm
  5. evt. snijmesje en snijmat
Laat op internet verschillende voorbeelden van notans zien (Google afbeeldingen) - er zijn symmetrische notans, maar ook niet symmetrische. Er zijn abstracte notans, maar ook figuratieve. 

Bespreek de afbeeldingen met de leerlingen.
Wat valt op? Is er symmetrie in de afbeelding of juist niet? Is de voorstelling abstract of figuratief? Wat betekent harmonie? Is er sprake van harmonie in deze notan? Waarom wel/niet? 

Leerlingen maken hun eigen notan: een figuratieve of een abstracte. Er mag geen papier overblijven!