maandag 25 november 2013

De Pietensong

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier 20 bij 20 cm
  2. zwarte plakkaatverf
  3. schoteltje
  4. keukenpapier
  5. fineliners
Teken op een vel papier enkele golvende notenbalken. Leg een stukje keukenpapier op een schoteltje, zodat het kan dienen als stempelkussen. Druppel zwarte plakkaatverf op het keukenpapier en spreid dit iets uit. 
Gebruik een duim om de hoofden van de pieten te drukken. Gebruik een vinger om de mutsen te drukken. Laat het werk drogen. 
Maak met een penseel de ogen en mond. Maak de pieten af door veren op de muts te tekenen. Schrijf de letters van een liedje onder de notenbalk en teken muzieknoten ertussen.

Met dank aan Suzanne de Jong voor deze variant op de Sneeuwpoppensong. 

donderdag 21 november 2013

Piet staat er gekleurd op

Door Talyjah, groep 4

Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A2 formaat
  2. plakkaatverf
  3. cirkel van gekleurd papier 
  4. kwasten
Naar aanleiding van de discussie in ons land over wel of geen zwarte piet, is deze tekenles voor de onderbouw ontstaan. Schilder een piet die niet zwart is, maar die wel herkenbaar is als piet.
In een klassengesprek schrijven we de dingen op waar je een piet aan herkent: zijn baret, gekleurde outfit en een zak met pepernoten.
Een rondje van gekleurd papier vormt de basis, dit is het gezicht van piet. Plak dit op circa 2/3 van het papier. Kinderen schilderen daarna de piet en vullen ook de achtergrond in.


dinsdag 12 november 2013

Berkenbos in de herfst

Door Luuk, groep 8
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. schilderstape
  3. tamponneerkwasten
  4. lichtblauw bordkrijt
  5. plakkaatverf
  6. houtskool
Bekijk foto's (google op 'autumn birch trees') op het digibord van berkenbomen en bespreek de opvallende dingen: de lange witte stam, de grijszwarte lijnen als gevolg van het horizontaal afbladderen van de bast, de vele herfstkleuren in het blad. Vertel dat vooraan de blaadjes nog individueel te zien zijn en je dus meerdere kleuren ziet, en dat je naarmate je verder weg kijkt deze kleuren steeds meer samensmelten tot één kleur. 
Leg uit hoe je dit met een tamponneerkwast doet: geen kleuren mengen, maar de kwast in meerdere kleuren tegelijk dopen en dan lichtjes stampen. Laat de leerlingen dit eventueel op een kladje eerst uitproberen. 

Plak van bovenaf een aantal stroken schilderstape op het papier in verschillende lengtes. Teken een horizonlijn. Tamponneer de bodem in herfstkleuren; vooraan meerdere kleuren, naar achteren verlopend in één kleur. Tamponneer het resterende blad aan de bomen. Hier kan ook nog groen aan zitten! Laat het werk drogen en kleur de lucht dan blauw. Trek het schilderstape er voorzichtig af. Teken met houtskool de zo specifieke berkenstreepjes.