zondag 24 maart 2013

Surrealisme met ogen



Door Yoni, groep 6
Benodigdheden:
  1. fototoestel
  2. tekenpapier op A3 formaat
  3. aquarelpotloden
  4. viltstiften
  5. penselen
  6. pot water 
  7. schaar en lijm
Surrealisten zoals Salvadar Dalí schilderden beelden in een hyperrealistische stijl met daarbij vaak onverwachte, verrassende of zelfs schokkende toevoegingen. Surrealisten laten hun fantasie de vrije loop en schilderen bv. droombeelden. 

In deze les worden ogen, die in het werk van de surrealist Paul Miró vaak voorkomen, op surrealistische wijze in een tekening opgenomen. Ogen zijn om mee te kijken, maar wat zou je in je droom met ogen kunnen doen? Misschien kun je er mee jongleren ... Of ze liggen op de schappen van een koelkast.... Of ze staan op een steeltje net als bloemen, en je geeft een boeketje ogen aan je moeder .... 

Door Neil, groep 6

Elke leerling bedenkt een surrealistische situatie waarin hij of zij zelf het middelpunt vormt en tekent deze. Op een los blaadje worden ogen getekend en fel ingekleurd met viltstift. De leerkracht maakt een foto van het kind zoals het zichzelf ziet in die surrealistische situatie en print deze uit. De situatie wordt ingekleurd met aquarelpotlood en met een penseel met water bewerkt zodat de kleuren vloeiend worden. Plak de foto in de tekening en plak vervolgens de ogen in het werkstuk.  

Door Henniya, groep 6

donderdag 21 maart 2013

Flamingo in Art Nouveau stijl

   
Door leerlingen van groep 7

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier
  2. metallic gelpennen
  3. lijm en kartelschaar
  4. gekleurd papier voor achtergrond
Gaudi-huis in Barcelona

Art nouveau, ook wel Jugendstil genoemd, is een kunststroming die tussen 1890 en 1914 populair was en vooral werd toegepast op gebruiksvoorwerpen als sieraden en meubels, maar ook op hekken, balkons en gevels. Jugendstil maakt gebruik van vormen uit de natuur. De motieven zijn vaak sierlijke planten en vogels, ei-vormen en vrouwen. De lijnen drukken emotie uit. In Parijs kom je Jugendstil tegen bij de toegang tot de metro. Ook Gaudi ontwierp zijn gebouwen in deze stijl: sierlijke grillige vormen, versierd met mozaïek en tegels en smeedijzeren hekwerk.  

Laat Art Nouveau voorbeelden zien via het digibord. Bespreek de kenmerken: sierlijke lijnen, ronde vormen, veelal asymmetrisch, organische vormen uit de natuur, uitbundig. 

Trek een schoteltje om op wit tekenpapier. Teken hierop met gelpennen Art nouveau motieven in maximaal drie kleuren. Plak deze tekening op een tweede vel wit tekenpapier. Teken poten, staart en kop van een flamingovogel en versier deze delen ook met gelpen. Knip de vogel uit met een vormschaar en laat daarbij een randje wit zitten. Plak het werk op een langgerekt stuk gekleurd papier dat past bij de kleur van de flamingo.

zondag 10 maart 2013

De snor van Salvador Dalí

Door Yoni, groep 6

Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A3 formaat
  2. oliepastels
  3. potlood
  4. zwarte 
  5. watervaste stift
  6. chenilledraad 
Voor meer informatie over Salvador Dalí, zie de les van de olifanten op hoge poten.

Laat enkele werken van Dalí zien. De werken zorgen voor verbazing, verrassing of soms een schok. Leg het verschil uit tussen realisme (de werkelijkheid geschilderd op doek, alsof het een foto is) en surrealisme - realisme met vreemde elementen.
Bekijk het werk 'De olifanten'. Bespreek de surrealistische kenmerken: de olifanten zelf zien er realistisch uit, maar ze hebben veel te hoge poten. Op hun rug staan huisjes.

Laat het schilderij van de smeltende klokken zien. Bespreek de vorm van de klokken. Wat is er met deze klokken gebeurd? Zijn dit klokken die je aan de muur kunt hangen? Waarom niet? Waarom noemen we dit surrealistisch?

Aan de hand van een stap voor stap methode, tekenen de leerlingen een gezicht. Ik heb gekozen voor de methode van WikiHow. Verwissel in deze methode stap 1 en 2 door bij stap 1 het vel in vieren te vouwen en daarna een eivorm te tekenen voor het hoofd volgens de afmetingen in de afbeelding. Ga hierna verder volgens het stappenplan op Wikihow.
Dit is het gezicht van Dali. Rondom dit gezicht tekenen de kinderen een aantal smeltende klokken. Laat ook klokken van het papier 'afvallen'. Waarom doen we dit? De kijker moet zich  afvragen hoe het schilderij verder gaat, dit is spannender.

De klokken en het gezicht blijven wit. Kleur de achtergrond met warme kleuren en de kleding van Dali met koude kleuren (of andersom).
Omlijn de klokken en het gezicht met zwarte oliepastel. Gebruik een zwarte markeerstift voor de cijfers en wijzers van de klok en de delen van het gezicht. Kleur de iris van het oog met een fel kleurtje.

Prik twee gaatjes onder de neus en haal hier een stukje chenilledraad door. Buig dit tot een mooie snor. Signeer je kunstwerk met je eigen naam. Zet ook de naam Dali ergens op het werk, compleet met een snorretje!

Door Jurre, groep 6