dinsdag 27 september 2011

Postzegelontwerp

Postzegelontwerp, door leerlingen van groep 6
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. diverse kleurmaterialen
  3. liniaal
  4. 23 gaats perforator
  5. schaar
Een les voor de start van de actie Kinderpostzegels, 28 september 2011!

Sinds 1 juli 2010 kennen we in Nederland postzegels met een nieuwe waardeaanduiding. Voortaan staat er geen euroaanduiding meer op de postzegels, maar een cijfer. Op postzegels voor brieven of kaarten tot en met 20 gram staat voortaan een 1. Voor zendingen van 20 tot en met 50 gram binnen Nederland zijn er postzegels met een 2.
Bekijk met de klas een aantal postzegels met Beatrix erop. Waarom staat zij op veel zegels? Wat staat er nog meer altijd op de zegel (Nederland en de waardeaanduiding).

De kinderen gaan nu zelf een postzegel maken. Trek eerst met potlood en liniaal 1,5 cm van de randen van het tekenvel een kader. Teken binnen dit kader de postzegel, met een afbeelding van een koning(in). Vergeet de waardeaanduiding en de naam van ons land niet - in blokletters. Kleur de tekening in met materiaal naar keuze.
Leg de witte randen onder de perforator en maak zo rondom gaatjes. Knip de gaatjes op de helft door voor een mooi karteleffect. Hiervoor kan natuurlijk ook een speciale figuurschaar gebruikt worden.

maandag 26 september 2011

Aan de Amsterdamse grachten

Deel van groepswerk groep 6
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier
  2. plakkaatverf
  3. kwasten
  4. potlood
  5. lijm
Voor een bevriende leerkracht in Amerika, schilderden de leerlingen van groep 6 Amsterdamse grachtenhuizen. Vooraf spraken we over de Gouden Eeuw, de tijd waarin de voormalige pakhuizen zijn gebouwd. We bekeken  foto's van diverse grachtenpanden en bespraken de gevelsoorten (trap-, hals-, klok- en tuitgevel) en details (verdeling in etages, ramen, jaartal, trapjes etc.)

Na dit klassengesprek krijgt elke leerling een vel wit tekenpapier. Vooraf moet iedereen een streep trekken op 8 cm van de onderkant - dit is de gracht. Aan de linkerkant van het vel moet 2 cm als plakrand wit blijven.
Vervolgens tekent elke leerling een eigen grachtenpand. Laat de kinderen maximaal 5 minuten schetsen, om gekriebel te voorkomen. Verf de tekening met plakkaatverf. Schilder in de gevels stenen om de textuur aan te geven. Plak alle tekeningen aan elkaar en schilder de gracht voor de huizen. Voeg eventueel ook de tekst 'Groeten uit Holland' toe.

vrijdag 16 september 2011

Hetzelfde dier, verschillende kleuren

Door Milan, groep 3

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. oliepastels
  3. ecoline/vloeibare waterverf
  4. penseel
  5. pot water
  6. schetspapier
Een les over warme en koude kleuren.
Voor deze les tekenen de leerlingen een dier naar keuze op een wit tekenvel. Als de tekening klaar is, maakt de leerkracht een kopie. Dier één moet worden ingekleurd met warme kleuren, dier twee met koude kleuren. De achtergrond wordt gevuld met ecoline of vloeibare waterverf; ook hier warme en koude kleuren.
Plak beide tekeningen onder elkaar op een groot vel schetspapier.

donderdag 15 september 2011

Pieken en dalen

Door Faya, groep 4

Benodigdheden:
  1. wasco in lichte kleurtjes
  2. waterverf
  3. penselen
  4. pot water
Bespreek met de klas het verschil tussen heuvels en bergen. Wanneer noemen we iets een berg, wanneer een heuvel? Hoe ziet de bovenkant van heuvels eruit? En die van een berg? Die kan puntig maar ook glooiend zijn. Dit is afhankelijk van de leeftijd van de berg.
Laat de kinderen stap voor stap zien hoe een berglandschap getekend kan worden. Begin met twee glooiende lijnen onderaan het vel. Trek schuine lijnen naar beneden vanaf de laagste punten. Teken dan puntige bergen hierachter. Teken achter de pieken een zon.





Vul de bergen met patroontjes in wasco in lichte kleuren. Elke berg heeft zo zijn eigen patroon. Verf de bergen en de lucht met waterverf. Doordat de wasco vet is, zullen patronen en lijnen zichtbaar blijven.

zaterdag 10 september 2011

Naam ontwerp

Door Merel, groep 5
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A5 formaat
  2. zwarte watervaste stift
  3. viltstiften
  4. zwarte fineliner
Elk jaar maken we in de klas een verjaardagskalender. Voor de kalender van dit schooljaar, gebruikten we deze les. De tekeningen werden geplakt op een Aviertje, met daarop de datum van de verjaardag van de leerling.

Schrijf je naam in sierlijke letters met een dikke zwarte watervaste stift op een wit blaadje. Trek de naam om met verschillende kleurtjes viltstift. Verdeel de achtergrond in vakken, door lijnen te trekken van boven naar beneden en van links naar rechts. Vul de afzonderlijke vlakjes met patroontjes die je tekent met een zwarte fineliner. Zorg ervoor dat je naam er echt uitspringt!