dinsdag 27 september 2011

Postzegelontwerp

Postzegelontwerp, door leerlingen van groep 6
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. diverse kleurmaterialen
  3. liniaal
  4. 23 gaats perforator
  5. schaar
Een les voor de start van de actie Kinderpostzegels, 28 september 2011!

Sinds 1 juli 2010 kennen we in Nederland postzegels met een nieuwe waardeaanduiding. Voortaan staat er geen euroaanduiding meer op de postzegels, maar een cijfer. Op postzegels voor brieven of kaarten tot en met 20 gram staat voortaan een 1. Voor zendingen van 20 tot en met 50 gram binnen Nederland zijn er postzegels met een 2.
Bekijk met de klas een aantal postzegels met Beatrix erop. Waarom staat zij op veel zegels? Wat staat er nog meer altijd op de zegel (Nederland en de waardeaanduiding).

De kinderen gaan nu zelf een postzegel maken. Trek eerst met potlood en liniaal 1,5 cm van de randen van het tekenvel een kader. Teken binnen dit kader de postzegel, met een afbeelding van een koning(in). Vergeet de waardeaanduiding en de naam van ons land niet - in blokletters. Kleur de tekening in met materiaal naar keuze.
Leg de witte randen onder de perforator en maak zo rondom gaatjes. Knip de gaatjes op de helft door voor een mooi karteleffect. Hiervoor kan natuurlijk ook een speciale figuurschaar gebruikt worden.

Met dank aan Jan Brouwer.

maandag 26 september 2011

Aan de Amsterdamse grachten

Deel van groepswerk groep 6
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier
  2. plakkaatverf
  3. kwasten
  4. potlood
  5. lijm
Voor een bevriende leerkracht in Amerika, schilderden de leerlingen van groep 6 Amsterdamse grachtenhuizen. Vooraf spraken we over de Gouden Eeuw, de tijd waarin de voormalige pakhuizen zijn gebouwd. We bekeken  foto's van diverse grachtenpanden en bespraken de gevelsoorten (trap-, hals-, klok- en tuitgevel) en details (verdeling in etages, ramen, jaartal, trapjes etc.)

Na dit klassengesprek krijgt elke leerling een vel wit tekenpapier. Vooraf moet iedereen een streep trekken op 8 cm van de onderkant - dit is de gracht. Aan de linkerkant van het vel moet 2 cm als plakrand wit blijven.
Vervolgens tekent elke leerling een eigen grachtenpand. Laat de kinderen maximaal 5 minuten schetsen, om gekriebel te voorkomen. Verf de tekening met plakkaatverf. Plak alle tekeningen aan elkaar en schilder de gracht voor de huizen. Voeg eventueel ook de tekst 'Groeten uit Holland' toe.

dinsdag 20 september 2011

In de stijl van Henrique Matos

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. ecoline
  3. pot water
  4. passer
  5. liniaal
  6. potlood
  7. watervaste zwarte stiften
Henrique José Teixeira Matos is een Portugese schilder. Hij is geboren in 1961 in Oporto. Matos maakte landschappen, portretten en abstract werk, maar is het meest bekend van zijn op-art werken.
Laat afbeeldingen van het werk van Matos zien via Wikimedia Commons. Bekijk vooral de op-art werken en bespreek wat je ziet.

Op-art is een stroming in de kunst. Het is een afkorting van optical art. Op-art onstond uit de geometrisch abstracte kunst. Op-art kunstenaars maakten o.a. schilderijen met contrasterende felle kleuren en vormen die lijken te bewegen.
Meer op-art kunstlessen op dit weblog kun je zien via de link Op-art.

Geef een wit vel papier met ecoline en veel water een effen achtergrond.


Laat hierop, als het vel nog nat is, druppels ecoline vallen. Gebruik opnieuw water zodat de kleuren mooi uitlopen. Laat dit vel goed drogen.


Trek met een passer een kleine cirkel op het vel. Teken steeds 2 cm hiervandaan grotere cirkels. Maak zo twee grote cirkels en daaromheen een paar kleinere. Zorg dat het vel vol komt met cirkels, ook halve aan de randen van het blad.
Verdeel de cirkels met een liniaal in vlakjes. Let erop dat het een even aantal lijnen moet zijn, omdat de vlakjes hierna in dambordpatroon moeten worden ingekleurd. Houd de lijnen zo veel mogelijk op gelijke afstand van elkaar.


Kleur de vlakjes om en om in met zwart kleurpotlood of viltstift.

Ingekleurd met potlood, door een leerling van groep 7

Met dank aan  Annette Langedijk.

vrijdag 16 september 2011

Hetzelfde dier, verschillende kleuren

Door Milan, groep 3

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. oliepastels
  3. ecoline
  4. penseel
  5. pot water
  6. schetspapier
Een les over warme en koude kleuren.
Voor deze les tekenen de leerlingen een dier naar keuze op een wit tekenvel. Als de tekening klaar is, maakt de leerkracht een kopie. Dier één moet worden ingekleurd met warme kleuren, dier twee met koude kleuren. De achtergrond wordt gevuld met ecoline; ook hier warme en koude kleuren.
Plak beide tekeningen onder elkaar op een groot vel schetspapier.

donderdag 15 september 2011

Pieken en dalen

Door Faya, groep 4

Benodigdheden:
  1. wasco in lichte kleurtjes
  2. waterverf
  3. penselen
  4. pot water
Bespreek met de klas het verschil tussen heuvels en bergen. Wanneer noemen we iets een berg, wanneer een heuvel? Hoe ziet de bovenkant van heuvels eruit? En die van een berg? Die kan puntig maar ook glooiend zijn. Dit is afhankelijk van de leeftijd van de berg.
Laat de kinderen stap voor stap zien hoe een berglandschap getekend kan worden. Begin met twee glooiende lijnen onderaan het vel. Trek schuine lijnen naar beneden vanaf de laagste punten. Teken dan puntige bergen hierachter. Teken achter de pieken een zon.





Vul de bergen met patroontjes in wasco in lichte kleuren. Elke berg heeft zo zijn eigen patroon. Verf de bergen en de lucht met waterverf. Doordat de wasco vet is, zullen patronen en lijnen zichtbaar blijven.

zaterdag 10 september 2011

Naam ontwerp

Door Merel, groep 5
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A5 formaat
  2. zwarte watervaste stift
  3. viltstiften
  4. zwarte fineliner
Elk jaar maken we in de klas een verjaardagskalender. Voor de kalender van dit schooljaar, gebruikten we deze les. De tekeningen werden geplakt op een Aviertje, met daarop de datum van de verjaardag van de leerling.

Schrijf je naam in sierlijke letters met een dikke zwarte watervaste stift op een wit blaadje. Trek de naam om met verschillende kleurtjes viltstift. Verdeel de achtergrond in vakken, door lijnen te trekken van boven naar beneden en van links naar rechts. Vul de afzonderlijke vlakjes met patroontjes die je tekent met een zwarte fineliner. Zorg ervoor dat je naam er echt uitspringt!

maandag 5 september 2011

In de stijl van David Hockney

Door Luuk, groep 6

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. blauw papier voor achtergrond
  3. oliepastels
  4. ecoline in blauw en groen
  5. plakkaatverf in blauw, groen, wit
  6. wc-rolletje
De succesvolle kunstschilder David Hockney is in 1937 geboren in Bradford, Engeland. Hij studeert aan de Koninklijke Academie in Londen. Zijn eerste werken zijn anekdotisch van aard. In 1964 trekt  Hockney naar Californië, waar hij een meer realistische schilderswijze ontwikkelt. De belangrijkste thema's in zijn werk uit deze periode zijn zwembaden, portretten en landschappen.
Vanaf 1966 gebruikt David Hockney steeds vaker foto's voor zijn schilderijen. Hij maakt collages die geheel bestaan uit verknipte foto's.
Na 1980 krijgt het werk van Hockney een meer expressionistisch karakter. In zijn werk zie je invloeden van o.a.  Picasso. Naast schilderijen maakt Hockney ook tekeningen en etsen.

Bekijk werk van David Hockney, en dan vooral de zwembaden. Bespreek met de klas hoe mensen onder water eruit zien - wapperende haren, een lichtere huid. Hoe ontstaan de glinsterende vlakken op het water?

De leerlingen tekenen een of meerdere personen in badkleding en kleuren deze in met oliepastel. Met wit oliepastel wordt een patroon op de achtergrond aangebracht, bestaand uit golvende horizontale, verticale en diagonale lijnen.
Beschilder de tekening met blauwe en of/ groene verdunde ecoline. De zwemmers en de witte lijnen zullen geen kleur opnemen, zodat het zwembadwater met daarin de oplichtende vlakken goed zichtbaar wordt.
Voor de achtergrond hebben we met wc-rolletjes en plakkaatverf cirkels gestempeld om het water te accentueren.
Door leerlingen van groep 6