donderdag 25 augustus 2011

Batik zonnebloemen


Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. potlood
  3. oliepastels
  4. plakkaatverf bruin of zwart
  5. vloeibare zeep
  6. kwasten
  7. kranten
Bekijk met de klas zonnebloemen of afbeeldingen van zonnebloemen en bespreek de opvallende kenmerken: dikte van de steel, vorm van het blad, vorm van de bloembladen, stand van de bloembladen, kleuren enz.

Bedek de tafels met kranten.
De leerlingen tekenen met potlood dun enkele zonnebloemen op hun vel. Een op een centrale plek, verder halve zonnebloemen aan de randen om de tekening 'spannend' te maken. Kleur de bloemen in met oliepastelkrijtjes. Zorg voor kleurverschil door niet alleen geel te gebruiken voor de bloemblaadjes, maar nuances aan te brengen met bruin, beige of oranje. Dit geldt natuurlijk ook voor het hart van de bloem: gebruik meerdere kleuren bruin of stippel met zwart of donkerrood.
Kleur de achtergrond blauw.
Als de tekening klaar is, verfrommel je hem tot een prop. Zorg dat de tekening aan de binnenkant van de prop zit. Wees voorzichtig, het vel moet niet gaan scheuren.


Vouw de prop open en strijk hem zo glad mogelijk door met de handen over de achterkant te wrijven. Keer het vel om. Beschilder de hele tekening met een grote kwast en een mengsel van plakkaatverf en een scheutje vloeibare zeep. Doe dit snel.


Spoel de tekening af onder de kraan. De verf zal in de vouwen blijven steken en dit geeft het mooie batikeffect.


 Laat de tekening drogen en pers hem daarna plat tussen twee boeken. Niet of plak het werk op een gekleurde achtergrond.

Door leerlingen van groep 6

zondag 21 augustus 2011

Zonnebloem met verschillende materialen


Benodigdheden:
  1. zonnebloemen of foto's daarvan
  2. wit tekenpapier A1 formaat, gesneden in stroken van 30 bij 65 cm
  3. vijf verschillende materialen, bv. kleurpotlood, stiften, plakkaatverf, waterverf, oliepastels, aquarelpotloden, ecoline, wasco etc.
  4. kwasten
  5. potlood, liniaal
  6. gekleurd papier
  7. schaar
Bekijk met de klas hoe zonnebloemen eruit zien. Hoe dik is de steel, hoe ziet het blad eruit, hoe zijn de bloemblaadjes verdeeld, welke kleuren zie je in het hart van de bloem enz.
Verdeel het vel papier met dunne schetslijntjes in vijf vakken van 13 cm hoog. Maak een tekening van enkele zonnebloemen. Zorg ervoor dat de bloemen zelf getekend worden op de scheidingslijnen van de vakken, zodat je straks goed de verschillende kleurmaterialen kunt zien. Zorg er ook voor dat in elk vak minstens een halve zonnebloem of een blad getekend is.

Kies vijf verschillende materialen. Gebruik in elk vak een ander materiaal. Let goed op de scheidingslijnen. Bedenk zelf de volgorde van de materialen, bv. van felle kleuren (stiften) naar steeds minder fel (aquarelpotlood).

Plak het werk op een gekleurde ondergrond. Of: snijd de vijf vakken los van elkaar en plak ze met wat tussenruimte op een gekleurde ondergrond.
Door leerlingen van groep 7

dinsdag 16 augustus 2011

Afrikaanse adire

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. wascokrijtjes
  3. ecoline
  4. kwast
  5. liniaal
  6. potlood
Yoruba vrouwen in Nigeria maken een geverfde doeken die ze adire noemen. Ze doen dit door doek voor het verfbad te vouwen of af te binden met raffia of stiksels. Ze noemen dit adire oniko, naar het woord iko wat raffia betekent.
Een ander type adire is adire eleko. Hierbij wordt de stof voor het verven beschilderd met zetmeel.
Beide typen worden geverfd in indigo, een natuurlijke blauwe kleurstof.
De kleurstof-bestendige zetmeel kan met de hand worden geschilderd of er worden metalen mallen gebruikt. Deze mallen worden gemaakt door mannen, die ze aan de vrouwelijke adire kunstenaars verkopen.
Bij het uit de vrije hand schilderen maakt de kunstenaar meestal eerst een raster van vierkanten of rechthoeken op de stof. Dan worden de vlakken met geometrische en figuratieve motieven gevuld.
De motieven kunnen simpele vormen zijn, maar ook moeilijker tekeningen.

Laat enkele voorbeelden van Afrikaanse adire (google op african adire) zien op het digobord. Bespreek met de klas wat je ziet. Laat enkele van deze Afrikaanse symbolen zien, en bespreek de vorm en betekenis.

De leerlingen maken op hun tekenvel een raster van vierkanten van 5 bij 5 cm. Dan tekenen ze met wit of gele wasco symbolen en patronen in de vakken. Vervolgens wordt het vel blauw geverfd met ecoline; de wasco neemt geen ecoline op, dus de tekeningetjes zullen weer te voorschijn komen.

Door leerlingen van groep 5

donderdag 11 augustus 2011

In de stijl van Klaas Gubbels

Door Daan, groep 7

Klaas Gubbels (Rotterdam, 1934 is een Nederlands kunstenaar, momenteel wonend in Arnhem. Hij is vooral bekend van zijn stillevens van tafels, stoelen en koffiekannen. Daarnaast maakt hij beelden, veelal met dezelfde onderwerpen.
Gubbels volgde diverse kunstopleidingen en gaf zelf les aan de kunstacademie in Rotterdam. Gubbels' werk is in de loop der jaren steeds abstracter geworden. Een kenmerk van Klaas Gubbels is dat hij alles mijdt wat 'mooi' is. Schoonheid is voor hem onecht en houdt af van de waarheid. Hij gebruikt het onderwerp als middel; het gaat niet meer om een tafel, stoel of koffiepot, maar om humor, agressie of saaiheid. De gebruiksvoorwerpen zijn, als ze bevrijd zijn van hun functie, zelf drager van een stemming of emotie.
Gubbels gebruikt verschillende technieken voor zijn werken: schilder- en tekenkunst, grafische technieken, maar ook foto's, collages, assemblages en beelden in glas en metaal.

Benodigdheden:
  1. schilderdoek op A4 formaat
  2. acrylverf   
  3. kwasten
  4. schoteltje   
  5. pot water
Laat op het digitale schoolbord werken van Gubbels zien. Welke onderwerpen komen steeds terug? Wat valt op? Veel of weinig details? Diepte? Kleurgebruik? Perspectief?
De leerlingen gaan op schildersdoek werken met acrylverf. Vertel over de eigenschappen van deze verf: het is sneldrogend en overschilderbaar.

De leerlingen krijgen een schildersdoek en tekenen met potlood een van de onderwerpen die Gubbels ook vaak gebruikt: stoel, tafel of koffiepot. Het schilderij wordt naar eigen inzicht ingekleurd met acrylverf. De achtergrond moet ook worden geschilderd, wit is verboden!

Door Tim, groep 7

Met dank aan Willem Wienholts