maandag 27 juni 2011

Gipsmakser

Benodigdheden:
  1. gipsverband
  2. vaseline
  3. bakje met water
  4. schaar
  5. handdoek
  6. schildersdoek
  7. textieltape
  8. plakkaatverf
  9. pot water
  10. kwast
  11. veren
  12. lijm
Werk voor deze opdracht in tweetallen.
Laat dit filmpje zien voor je aan de les begint: maskers maken.
Bespreek nog een keer de aanwijzingen uit dit filmpje:
1. Doe een handdoek om je schouders en haal de haren uit het gezicht.
2. Smeer het gezicht goed in met vaseline, ook wenkbrauwen en wimpers.
3. Knip gipsverband in stukjes. Maak het verband nat en leg het op het gezicht. Leg het volgende stukje verband eroverheen en strijk dit glad. Laat de neus open.
4. Zorg voor drie lagen gips voor een stevig masker.
5. Verwijder het masker na 15 minuten.
6. Plak gipsverband op de opening van de neus.

Omlijn het masker met potlood op een schildersdoek. Snijd een gat in het doek dat rondom een halve centimeter kleiner is. Duw het masker aan de achterkant in het gat van het doek, en plak het aan de achterkant envoorkant vast met textieltape.

Schilder het doek en het gezicht met verdunde plakkaatverf en versier het. Kies hiervoor veertjes, oals in het voorbeeld, of kies voor lint, schelpen, steentjes etc. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen het makser helemaal te schilderen.

Makers en dragers van het masker bij elkaar!

vrijdag 24 juni 2011

Bloemen achter het hek

Getamponneerde bloemen, door Mayke, groep 4
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. schilderstape
  3. schaar
  4. plakkaatverf
  5. tamponneerkwasten
  6. bubbeltjesplastic
  7. reepjes spons
Plak met stukjes schilderstape een hekje op het tekenvel, circa 2 cm van de onderkant af.

Hekje maken van schilderstape
Knip een stuk bubbeltjesplastic dat net zo groot is als het vel tekenpapier. Verf het met een dikke kwast voor de helft blauw en voor de helft groen. Leg het tekenvel erbovenop en wrijf er met de hand overheen, zodat er een afdruk ontstaat van de bubbeltjes.
Gebruik reepjes spons (afknippen van een gewone spons) om bloemstelen en bladeren te stempelen.
Vertel de leerlingen dat ze niet alleen maar tussen de stukjes tape moeten stempelen, maar er ook overheen, zodat je later ook bloemstelen achter de paaltjes zien.
Bloemstelen stempelen met een stukje spons

Tamponneer bloemen op de stelen of gebruik je vingers om ermee te drukken. Tamponneer/druk ook bloemen onder het hek en tussen de paaltjes.
Laat het werk goed drogen en trek dan voorzichtig het schildertape eraf.
Bloemen van vingerafdrukken, door Frederieke, groep 3

donderdag 23 juni 2011

Kunstenaarskaartjes


Artist Trading Cards (ATCs) zijn kaartjes van 2,5 bij 3,5 inch groot (64 x 89 mm) met kleine kunstwerkjes erop. Achterop signeert de maker het kaartje, zet er een datum en eventueel een titel op. Deze ATCs kunnen vervolgens worden geruild tegen die van anderen. Dit kan "in person", maar ook via de post of via internet.
Via de Engelstalige versie van de website Tekenen en zo (Kids artists) kwam ik in contact met Amy Baldwin. Amy is art teacher op een school in Millington, Michigan. We besloten om ATC's te gaan uitwisselen met elkaar. Zij heeft haar grade 5 en 6 leerlingen verteld over onze school, ik heb mijn leerlingen over haar school verteld.
Het was heel spannend om de kaartjes te versturen, maar vooral om zelf een dikke envelop met ATC's te krijgen. Na deze ruil zijn er nog heel wat brieven heen en weer gegaan tussen mijn Nederlandse leerlingen en Amy's Amerikaanse 'students'.

Ook met Anna Pietrolungo van Essendon North Primary School in Australië hebben we kunstenaarskaartjes geruild. We zochten de school op in Google Earth, bekeken Anna's weblog en de website van de school. Er klonken vele oh's en ah's toen we zagen dat de Australische leerlingen schooluniforms droegen! In Nederland is dat niet voor te stellen en de discussie over de voors en tegens duurde dan ook een hele tijd. Veel leerlingen zagen er geen enkel voordeel in!

Mijn groep 8 maakte ongeveer 35 kaartjes. Onderwerp en materiaalkeuze waren vrij. Ik lamineerde de kaartjes, we schreven samen een brief en stuurden dit naar Australië. Hopelijk zijn hun kunstkaartjes ook bijna klaar, want anders zal mijn groep 8 er weinig meer van zien omdat ze over 2 weken onze basisschool gaan verlaten!

vrijdag 17 juni 2011

In de stijl van Keith Haring, groepswerk

In de stijl van Keith Haring, door leerlingen van groep 4 en 5

Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A1 formaat
  2. karton 10 bij 15 cm
  3. potlood
  4. schaar
  5. lijm
  6. viltstiften
  7. zwarte watervaste stift
Keith Haring (VS, 1958-1990) was een Amerikaans kunstenaar. Het werk wat  Haring wordt als pop-art gezien, maar ook de term graffiti-art wordt gebruikt.
Al op jonge leeftijd was Haring gek op tekenen. Zijn vader, die stripverhalen tekende, was een bron van inspiratie. Door boeken en musea maakte Haring kennis met moderne kunst. Hij bewonderde het werk van Warhol, maar ook dat van Dubuffet en Christo. Vooral Christo's zienswijze sprak hem aan: kunst is niet alleen voor de elite, maar voor iedereen.
Haring ging studeren in New York. Hij ontwikkelde een eigen stijl van visuele communicatie door schilderijen, geluid en film. Hij maakte krijttekeningen in de metro, op lege billboards en op straat. Hij wilde niet commercieel zijn, kunst was immers voor iedereen, maar werd toch steeds bekender. .
Zijn eerste expositie was in 1982, met schilderijen, beelden, beschilderde stukken doek en on-site werk. In de jaren erna exposeerde hij wereldwijd. In 1990 overleed hij aan de  gevolgen van aids. 

Laat werk van Haring zien.  Bespreek wat opvalt:
  • stripachtige mensen
  • weinig details
  • dikke zwarte lijnen als contouren
  • felle kleuren
  • streepjes die beweging aangeven
Voor dit groepswerk is gewerkt in groepjes van vijf leerlingen.
Elke leerling tekent op een stukje karton een figuur in beweging in de stijl van Haring. Als de figuurtjes uitgeknipt zijn, moeten ze kriskras door elkaar met potlood worden omgetrokken op het grote witte vel. Samenwerken is vereist!


Aanwijzingen:
- Probeer om niet twee keer dezelfde figuur naast elkaar te zetten.
- Varieer in de plaatsing: rechtop, liggend, schuin. Keer het kartonnetje ook om voor een figuur in spiegelbeeld.
- Begin niet in het midden, maar werk vanaf de kant en plaats de figuren zo dicht mogelijk tegen elkaar aan.
- Omlijn alle figuurtjes met een watervaste zwarte stift.
- Verdeel de tussenliggende vlakken in kleinere vlakken door rechte lijnen te trekken met zwarte stift.
- Kies allemaal één kleur en kleur de vlakken in met deze vijf kleuren.
- Zet natuurlijk ook je handtekening aan de zijkant van het werk, net als Keith Haring deed!

zondag 12 juni 2011

Geschakelde schelpen

Door Emmy, groep 8

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier 21 bij 21 cm
  2. potlood
  3. zwarte fineliner
  4. viltstiften
Teken op het vierkante vel enkele lijnen zodat kleurvlakken ontstaan. Schets op deze lijnen met potlood verschillende schelpen en zorg dat ze elkaar raken. Trek de schelpen over met een fineliner. Vul de vlakken tussen de schelpen met warme of koude kleuren. Teken eventueel patroontjes in de vlakken.

Door Bjorn, groep 7

maandag 6 juni 2011

Vaderdagkrant


De Vaderlander!

In groep 5-6 maakten alle leerlingen een voorpagina met zelfbedachte krantennaam en nog drie andere pagina's. Wij hebben zes verplichte rubrieken gegeven en de rest mochten ze nog zelf bedenken. Eerst in klad, daarna in net geschreven of op de computer uitgewerkt.
Tijdens dit project komen diverse vakgebieden aan de orde: spellen, stellen, schrijven en illustreren. Maar ook begrippen als layout/opmaak, krantenkop, redigeren, redacteur, journalist komen aan de orde. 
Aan de kranten is meerdere weken gewerkt.

Met dank aan Els Wagenaar

donderdag 2 juni 2011

In de stijl van Romero Britto

Hollandse tulpen in de stjil van Britto, door Malou, groep 8
Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier A4 formaat
  2. potlood
  3. liniaal
  4. viltstiften
Een van de beste lessen van dit schooljaar, was de tekenles in de stijl van Romero Britto! Britto schildert in een stijl met kenmerken van zowel popart als kubisme.

Romero Britto is een Braziliaanse schilder. Hij is in 1963 geboren in een achterstandswijk in de Braziliaanse stad Recife in een gezin met nog 8 kinderen.  Stukken karton of oude kranten waren zijn eerste schildersdoeken en werden gevuld met afbeeldingen van een kleurrijke en vooral mooie wereld.
In 1983 reisde Britto naar Europa om de kunst van de oude meesters te bestudueren. Hierna trok hij naar de VS, waar de pop art op dat moment bloeide. Britto opende een galerie in Miami en probeerde kunstliefhebbers te interesseren voor zijn werk. In 1989 werd hij door een wodka-producent gevraagd een nieuw logo te ontwerpen. Vanaf dit moment was de naam Britto gevestigd. Zijn werk hangt op diverse tentoonstellingen en zijn beelden staan op vele plekken in de wereld, bv. in Hyde Park in Londen. Verder is Britto vooral bekend van zijn toegepaste kunst: computers, auto's etc.
Parijs in de stijl van Romero Britto, door Emmy, groep 8

Bekijk werken van Britto via de gallery op zijn website. Bespreek de opvallende kenmerken:
vrolijke kleuren, simpele vormen, het werk is opgedeeld in vakken, vlakken ingevuld met patronen, dikke zwarte omlijningen. Bespreek hoe je in Britto's werk het verschil tussen de voorgrond en de achtergrond kunt zien en bekijk de manier waarop hij kleurvlakken invult. Vraag welke stijlkenmerken de leerlingen herkennen, en bij welke stroming deze kunstenaar ingedeeld zou kunnen worden (pop art, kubisme).

De leerlingen gaan een tekening maken met een onderwerp naar eigen keuze. Geen details, maar alleen de belangrijkste lijnen. Verdeel het tekenvlak dan met liniaal en potlood in vlakken. Kleur de vlakken in met viltstift en doe dit zoals Britto dit ook deed.

Voor de achtergrond hebben we een gekleurd vel papier bestempeld met ringen. Hiervoor gebruikten we een wc-rolletje en plakkaatverf.

Vlinder in de stijl van Britto, door Shanti, groep 8