zondag 29 mei 2011

De zeilbotenrace


Benodigdheden:
  1. twee vellen wit tekenpapier  
  2. schuurpapier
  3. plakkaatverf blauw, groen en wit
  4. brede kwast
  5. gekleurd papier
  6. bruin inpakpapier (groentezak)
  7. lijm
  8. blauw papier A1 formaat

Spuit strepen verf in blauw, groen en wit op een schoteltje. Leg een vel wit tekenpapier voor je. Beschilder een vel wit tekenpapier met plakkaatverf. Meng de kleuren niet op het schoteltje, maar doe steeds twee of drie verschillende kleuren aan de kwast. Schilder in een golvende beweging. Laat dit vel drogen.
Neem het tweede tekenvel. Knip een stuk schuurpapier van 8 cm hoog en plak dit onderaan het vel. Scheur het geverfde blad in golvende stroken. Scheur de rechte kanten van de eerste en laatste strook ook, zodat alle stroken twee golvende kanten hebben.
Leg de stroken overlappend op het tekenvel en plak dan de korte zijkantjes vast.
Knip uit bruin papier (groentezak o.i.d.) zeilbootjes. Zorg ervoor dat de zeilbootjes naar boven toe steeds kleiner worden. Knip masten uit het bruine papier en zeilen uit gekleurd papier. Plak de bootjes tussen de golven, en plak daarbij tegelijk de golven vast. Plak de zeilen en masten op de golven.
Plak de werken naast elkaar op een vel blauw papier (A1) voor een mooi groepswerk. Wil je geen groepswerk, plak dan een blauwe strook bovenaan je eigen werk.

Door leerlingen van groep 6

maandag 23 mei 2011

Gevuld met fruit


Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. oliepastels
  3. gekleurd papier voor achtergrond 
Kies vier verschillende vruchten en vul hiermee het tekenvel. Zorg voor overlapping en maak het hele vel vol. Kleur de vruchten in met oliepastels en omlijn ze met zwart. Plak het werk op een gekleurde achtergrond.

Door leerlingen van groep 5

dinsdag 17 mei 2011

Golvende stroken

Door leerlingen van groep 5
Benodigdheden:
  1. papieren stroken in 2 kleuren, 4 cm breed
  2. zwart karton
  3. schaar
  4. lijm
  5. geprint hokjesvel van 5 bij 5 hokjes; elk hokje is 4 bij 4 cm.

1. Geef alle leerlingen een A4 vel met hierop een vierkant raster van 25 vierkantjes van 4 bij 4 cm. Knip het vierkant met de 25 vakjes uit langs de buitenrand en plak dit  op een stevig vel zwart of gekleurd papier.

2. Knip 10 stroken van 4 cm breed (even groot als de vakjes) en ongeveer drie keer zo lang in twee verschillende kleuren. Vouw de stroken aan beide kanten ongeveer een centimeter om.

3. Plak de vouwrandjes precies langs de stippellijnen van de vierkantjes. Gebruik de twee verschillende kleuren om en om. De boogjes worden van onder naar boven en van links naar rechts geplakt, doe dat steeds om en om. Als afwerking kun je nog kleine vierkantjes plakken aan de uiteinden van de rijen.

4. Als je voorzichtig zachtjes drukt op je werk gaan de stroken een beetje in elkaar zitten en  ziet je ‘vlechtwerk’ er prachtig uit!


Met dank aan Klara Schreuder

vrijdag 13 mei 2011

Museum voor moderne kunst

Door Debbie, groep 8
Een les over eenpuntsperspectief.

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. liniaal
Teken twee diagonale lijnen. Teken een vierkant of rechthoek rondom het kruispunt van deze lijnen, parallel aan de zijkanten.
Trek vanaf beide zijkanten twee lijnen naar de middenstip. Teken hiertussen schilderijen. Zorg dat de schilderijen aan de bovenkant op gelijke hoogte zijn.
Trek lijnen vanaf de onderrand tot het middelpunt voor de vloer.
Teken voor deze opdracht schilderijen van opdrachten die eerder dit schooljaar gemaakt zijn of kies voor bekende werken van kunstenaars. Teken voor de achterwand een of twee stoeltjes.

dinsdag 10 mei 2011

De pauw met de mooiste veren, groepswerk

Door leerlingen van groep 3
Benodigdheden:
  1. stroken wit tekenpapier
  2. gekleurd karton
  3. kleurpotloden
  4. schaar
  5. splitpennen
Knip zelf uit gekleurd karton een pauw.
Na het leren van het woord 'pauw', maakte elke leerling een veer voor dit groepswerk. Geef elke leerling een strook wit tekenpapier die ze zelf in de vorm van een veer knippen en versieren. Bevestig de veren met splitpennen veren aan de pauw. Natuurlijk mag het geleerde woord 'pauw' niet ontbreken!

Met dank aan Klara Schreuder

zaterdag 7 mei 2011

Puzzeltekening

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. viltstiften
  3. zwart papier
  4. lijm
Kinderen tekenen met potlood organische vormen op hun witte tekenvel en kleuren die in met viltstift. Vervolgens worden alle vlakken losgeknipt en met een kleine ruimte ertussen op een vel zwart karton geplakt. Zorg ervoor dat je het stukje wat je geknipt hebt direct op de goede plek legt, om te voorkomen dat je straks uren aan het puzzelen bent!

  

donderdag 5 mei 2011

Drie lentebloemen, drie materialen

  
Door leerlingen van groep 5

Benodigdheden:
  1. drie velletjes wit tekenpapier 10 bij 10 cm
  2. gekleurde vouwblaadjes 12 bij 12 cm
  3. gekleurd fotokarton14 bij 38 cm
  4. plakkaatverf
  5. kwasten
  6. wasco
  7. kleurpotlood
  8. tulpen, narcissen, blauw druifjes of afbeeldingen hiervan
  9. lijm
Leerlingen schetsen met potlood drie verschillende lentebloemen op drie velletjes tekenpapier van 10 bij 10 cm: blauw druifje, tulp en narcis. De bloemen worden ingekleurd met drie verschillende materialen: plakkaatverf, wasco en kleurpotlood. Leerlingen kiezen zelf welke bloem met welk materiaal.
Als de drie tekeningen klaar zijn, worden ze op een gekleurd vouwblaadje geplakt en vervolgens op gekleurd fotokarton.

maandag 2 mei 2011

Schilderen bij klassieke muziek


De vier jaargetijden - lente, door Marrit en Luuk
Benodigdheden:
  1. cd's met klassieke muziek
  2. cd-spelers
  3. tekenpapier op A2 formaat
  4. kwasten
  5. plakkaatverf
  6. pot water
Tijdens een schoolproject over muziek, gingen de leerlingen van groep 8 samen met leerlingen van groep 3 schilderen op klassieke muziek. We hadden vijf lokalen tot onze beschikking (handig dat er op vrijdag op onze school geen kleuters zijn!). In elk lokaal stond een cd-speler waarop klassieke muziek werd gedraaid: de Bolero van Ravel, De vier jaargetijden van Vivaldi, de Bruiloftswals, het Carnaval der Dieren van Camille Saint-Saëns en een die ik niet meer weet ;) Op de tafels lagen grote vellen papier die in tweeën waren gevouwen, er was verf en een pot water en twee kwasten per kind.

Luuk (groep 3) en Marrit (groep 8) schilderen bij De vier jaargetijden

Vooraf hebben we verteld wat de bedoeling was. Elk kind uit groep 3 zou een kind in groep 8 uitzoeken met wie hij of zij graag wilde samenwerken. Elk tweetal werd naar een lokaal gestuurd, waar ze naar een stuk klassieke muziek gingen luisteren. Door er samen over te praten, 'Waar denk jij aan?' 'Wat voel je hierbij?' moesten ze samen tot het maken van een schilderij komen. Een kind aan de linkerkant van het vel, de ander aan de rechterkant. Het hoefde niet persé één schilderij te worden, maar het mocht wel. Het ging om interpretatie van de muziek.
Er werden prachtige schilderijen gemaakt. Sommige leerlingen maakten samen een schilderij, zoals de vissenkommen van Marrit en Luuk. Anderen kozen om twee verschillende interpretaties te maken, zoals het voorbeeld hieronder.

Door Kiki (links, gr.8) en Mandy (gr.3)