zondag 28 februari 2010

Paaseiland

Door een leerling van groep 8

Benodigdheden

  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. houtskool
  3. zwart papier voor achtergrond
Paaseiland is een vulkanisch eiland in de Grote Oceaan, dat bij Chili hoort. Het is op paaszondag in 1722 bij toeval door de Nederlandse ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen ontdekt. Paaseiland is vooral bekend vanwege de kolossale beelden, de moai. Deze tot bijna 10 m hoge beelden, zijn gemaakt van zacht vulkanisch gesteente (tufsteen). De makers zijn de voorvaderen van een groot deel van de huidige eilandbewoners. Het gehele eiland staat sinds 1995 op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Begin deze les met informatie over Paaseiland. Vertel over de beelden en de betekenis ervan (Wikipedia). Bekijk foto’s van de paaseilandbeelden en bespreek hoe ze eruit zien. Vervolgens gaan de kinderen hun eigen Paaseiland tekenen. Laat op het bord zien hoe en waar je schaduwen aanbrengt, zodat een beeld bol lijkt en de ogen hol worden. Plak het werk op een zwarte achtergrond.

woensdag 24 februari 2010

Vlekkenvis

Benodigdheden:
  1. wit papier op A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. gekleurd papier voor achtergrond
Tropische vissen zijn vissen met vaak mooie felle kleuren. Ze leven in warme zeeën waar koraalriffen zijn om te kunnen schuilen. Laat plaatjes zien van tropische vissen en bespreek over de anatomie van de vis (kieuwen, vinnen). Wijs op de felle kleuren en soms vreemde vormen van de vis. De leerlingen schetsen met potlood een vis op papier. Achter de vis schetsen ze brede golven. Schets zo dun mogelijk, zodat de potloodlijnen straks niet meer door de kleurtjes heen te zien zijn. Zowel de vis als de golven moeten worden ingekleurd met 'vlekken', druppelachtige vormen die het water accentueren. Tussen de vlekken blijft ongeveer een halve centimeter wit. Het water wordt ingekleurd in verschillende kleuren blauw en groen (koude kleuren), de vlekken van de vis worden gekleurd met warme kleuren.

Door leerlingen van groep 8

donderdag 18 februari 2010

In de stijl van Thierry Noir

Door Brittany, groep 8

Benodigheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. viltstiften
  3. zwarte markeerstiften, dun en dik
  4. foto's van werk van Noir
Thierry Noir (Lyon, 1958) is een Franse kunstenaar die in 1982 naar Berlijn verhuisde, aangetrokken door muzikanten als David Bowie, Lou Reed en Iggy Pop die toen in Berlijn woonden. Vanaf 1984 schildert hij grote portretten aan de westkant van de Berlijnse muur. Niet om de muur mooier te maken, maar om de gekte ervan te laten zien. Typerend voor Noir zijn bonte hoofden en profiel gezien, gereduceerd tot een soort pictogram met een grote neus en dikke lippen en schotelachtige ogen.

East Side Gallery, Berlijn

De East Side Gallery (zie foto, 2006) is een 1300 meter lang restant van de 3,60 meter hoge Berlijns Muur en nu de grootste openlucht kunstgalerie ter wereld. Hier kun je de werken van Thierry Noir zien. Na het bekijken en bespreken van werk van Thierry Noir, gaan de kinderen hoofden tekenen in de stijl van Noir. Het gaat daarbij vooral om profieltekeningen die links of rechts kijken. Het tekenvel moet volledig worden gevuld. Kies voor het inkleuren drie kleuren viltstift. Omlijn alles met een dikke zwarte markerstift. Kleur de stukken tussen de hoofden in met een vierde kleur, of, zoals in het voorbeeld, vul de ruimtes om met een patroon in fineliner.

Door Danjel, groep 8

zaterdag 13 februari 2010

Popart zelfportret

Door Milan, groep 8

Benodigdheden:

  1. tekenpapier op A4 formaat
  2. foto van het kind
  3. markeerstiften, fijn en grof
  4. waterverf
  5. penselen
  6. behangpapier
  7. gekleurd papier voor achtergrond
  8. schaar
  9. plaksel

Print van foto, gemaakt via Dumpr

Maak van de leerlingen een portretfoto. Ga naar de website http://www.dumpr.net/ en kies voor photo to scetch'. Upload de leerlingenfoto en sla de verkregen tekening op. Print voor elke leerling deze tekeningen. Laat enkele tekeningen in de klas zien. Waaraan herken je de leerling? Wat zijn de meest belangrijke onderdelen van het gezicht? Welke lijnen zijn nog meer belangrijk? Elke leerling krijgt zijn eigen geprinte tekening. Met een fineliner trekken de kinderen de belangrijkste lijnen in hun tekening over. Hierbij moeten keuzes gemaakt worden, want straks wordt alles met een dikke markeerstift overgetrokken en daarbij zijn details niet mogelijk. Dus: geen haren tekenen, maar de contouren ervan. Vergeet bepaalde gezichtslijnen niet, bv. rondom de mond of neus. Als het overtrekken klaar is, gaan de kinderen met hun tekening en een tekenvel naar het raam. Houd de tekening tegen het raam en trek hem met potlood over. Doordat je het dikke tekenpapier eroverheen houdt, zul je details niet meer zien. Ga dan terug naar de tafel en bekijk je nieuwe portret. Lijkt het op jou? Kloppen de lijnen? Zijn de ogen goed? Neem een dikke markeerstift en trek je potloodtekening over. Schilder tenslotte je portret met waterverf. Kies kleuren die je leuk vindt; haar mag ook roze of blauw in popart!

Schilder de achtergrond zelf of knip je portret uit en plak het op passend behangpapier. Voor de stevigheid moet er dan wel weer een gekleurd vel knutselpapier achter.

Door Sander en Charmaine, groep 8

vrijdag 12 februari 2010

Tulpen; de lente komt!

Door Evelina, groep 7
Benodigheden:
  1. bos tulpen
  2. tekenpapier op A4 formaat
  3. witte wascokrijtjes
  4. waterverf
  5. penselen
  6. pot met water
Bekijk met de leerlingen een tulp. Hoe ziet deze bloem eruit? Wat valt je op aan de steel? En de bladeren? Hoe is de bloem samengesteld? Zet in elk groepje een vaas met enkele tulpen. De kinderen tekenen eerst een horizonlijn op ongeveer een derde van het tekenvel. Dit is het grasveld. In dit veld tekenen ze tulpen met witte wasco. Kijk daarvoor goed naar de tulpen die in je groepje staan en probeer ze zo natuurgetrouw mogelijk te tekenen. Zorg voor overlapping en denk eraan dat de tulpen niet allemaal strak naast elkaar moeten staan. Kleur de tulpen in met waterverf. Op de witte wascolijnen zal deze verf niet pakken. Verf de lucht en het grasveld waarin de tulpen staan. Plak het werk na het drogen op een passende achtergrond.

woensdag 10 februari 2010

Sprookjeskasteel

Door Yanick en Manouk, groep 2
Benodigdheden:
  1. twee plastic frisdrankflesjes van 0,5 liter
  2. gekleurd knutselpapier op A3 formaat
  3. prikpen en prikmat
  4. schaar
  5. plakkaatverf
  6. mal met vierkantjes
  7. nietapparaat
  8. stickers met sprookjesfiguren
De leerkracht tekent vooraf de kantelen bovenaan de gekleurde vellen papier en knipt ze eventueel zelf uit. Teken tevens een poort en enkele raampjes.
Elke leerling krijgt twee vellen gekleurd papier. Knip de kantelen van beide vellen uit als de leerkracht dit nog niet heeft gedaan. Schilder bakstenen op de kasteelmuren met behulp van een mal of stempel de bakstenen met behulp van een vierkant stukje spons.

Neem dan een van de twee kastelen en prik hiervan de poort uit. Zorg dat een zijkantvast blijft zitten. Vouw de poort naar buiten open. Prik de ramen op dezelfde manier en vouw ze naar buiten. Plak stickers van sprookjesfiguren in de ramen en de deur of teken deze sprookjesfiguren. Zet twee plastic flesjes op tafel en niet de kasteelmuren vast rondom de flesjes.

maandag 8 februari 2010

Linodruk van muziekinstrumenten

Door leerlingen van groep 8
Benodigdheden:
  1. kopie van bladmuziek
  2. tekenpapier van 12 bij 12 cm
  3. carbonpapier
  4. potlood
  5. twee stukjes linoleum van 12 bij 12 cm
  6. gutsjes
  7. drukpers
  8. blockprint
  9. glasplaat
  10. lijm
  11. gekleurd papier voor achtergrond

Op een wit blaadje van 12 bij 12 cm tekenen de leerlingen een muziekinstrument. Met carbonpapier wordt dit ontwerp op beide stukjes linoleum overgenomen. Het is de bedoeling dat bij het ene stukje lino het instrument wordt weggegutst, en bij het tweede stukje de achtergrond juist blijft staan omdat het instrument wordt weggegutst. Leerlingen moeten vooraf goed bedenken wat ze wegsnijden en welke delen blijven staan. Ze kunnen dit het best doen door vooraf met potlood aan te geven welke delen weggesneden moeten worden.

Als het gutsen klaar is, kan er gedrukt worden. Laat wat druppels blockprint vallen op een glasplaat en rol de verf goed uit. Rol het stukje linoleum goed in en maak eerst een proefdruk. Als de druk er goed uitziet, worden beide stukjes lino een voor een met verf ingerold en afgedrukt op muzieknotenpapier.

Plak het werk op een gekleurde achtergrond.

zondag 7 februari 2010

Schilderij in een kleur

Benodigdheden:
  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. plakkaatverf
  3. kwasten
  4. zwarte markeerstift
De leerlingen tekenen hun vel vol met een geometrische figuur in meerdere groottes. Overlappingen zijn verplicht. Met één kleur plakkaatverf, alleen gemengd met wit of zwart, schilderen ze alle vlakken in, in zoveel mogelijk kleurnuances. Tenslotte worden alle vakken omlijnd met een dikke zwarte markeerstift.

Foto's van Sandrine Suttels.

zaterdag 6 februari 2010

De winter uit mijn raam

Door Silke, groep 7
Benodigdheden:
  1. stroken bruin papier van 2 cm breed
  2. lichtblauw tekenpapier
  3. plakkaatverf
  4. kwasten
  5. oliepastelkrijtjes
Teken een horizonlijn op het papier. Teken met oliepastels een winterboom zonder blad en kleur deze in. Teken een weglopend hekje dat naar achteren toe steeds kleiner wordt. Schilder de sneeuw op de grond, de takken en het hekje met witte plakkaatverf, en meng er zwart door voor vegen in de sneeuw. Plak de bruine stroken op de tekening zodat het een raamkozijn lijkt.

donderdag 4 februari 2010

Naamplaatjes

Benodigdheden:
  1. tekenpapier op A4 formaat
  2. zwarte fineliner
  3. zwarte markeerstift
  4. eventueel kleurpotloden of viltstiften
In het midden van het tekenvel schrijven de kinderen met een zwarte markeerstift in grote letters hun naam. Rondom de naam worden met zwarte fineliner kleine tekeningetjes gemaakt van dingen waar je aan denkt, dingen die je om je heen ziet enz. Geen een tekeningetje mag hetzelfde zijn! Bij deze opdracht zijn vele varianten mogelijk: enkele tekeningetjes inkleuren, letters inkleuren of zelfs de hele achtergrond inkleuren. De varianten hieronder heb ik op de computer gedaan met Paintshop, gebruik makend van de originele tekening van Danjel.

maandag 1 februari 2010

Carnavalsportret

Deze les en foto's kreeg ik toegestuurd van Ghislaine Aarts.

Benodigdheden:

  1. plank mdf
  2. grondverf
  3. ballon
  4. stroken krantenpapier
  5. behangplaksel
  6. wc-rolletjes, piepschuim, doppen, karton e.d.
  7. wc-papier of keukenrol
  8. acrylverf of plakkaatverf
  9. kwasten
  10. glitter
  11. confetti
  12. zwarte markeerstift

Verf het plankje aan beide zijden met grondverf, om te voorkomen dat het kromtrekt als er later papier maché op komt.

Blaas de ballon op. Beplak de helft van de ballon met papier maché. Zorg voor minimaal acht lagen kranten. Laat dit werk goed drogen.

Als de kranten goed droog zijn, haal je voorzichtig de ballon eruit. Knip de randen recht af en leg de halve bol op een plank. Gebruik kosteloos materiaal als wc-rolletjes, doppen of piepschuim om het gezicht vorm te geven. Plak al deze onderdelen vast met meerdere stroken krantenpapier en behangplaksel. Plak een laatste laag van wc- of keukenpapier. Laat het werk opnieuw goed drogen. Beschilder het werk met acrylverf of (onverdunde) plakkaatverf. Geef het gezicht een lijf wat er mooi bij past. Strooi eventueel glitters of confetti in de nog natte verf. Wacht tot het werk goed droog is, en omlijn alle onderdelen met een zwarte watervaste stift.