woensdag 12 mei 2010

Grote striphelden

Door Donna, groep 7

Benodigdheden:

  1. wit tekenpapier op A3 formaat
  2. kleurpotloden of stiften
  3. plaksel en schaar
  4. gekleurd papier voor achtergrond
  5. liniaal en grijs potlood
  6. plaatje of kopie van stripfiguur op A6 formaat (ansichtkaart)

Stripfiguren zijn leuk om na te tekenen. Om ervoor te zorgen dat het dan ook echt goed lijkt, werken de kinderen met een rooster zodat ze hun stripheld goed kunnen natekenen. Vraag de kinderen een plaatje van hun stripheld mee te nemen. Vergroot of verklein dit plaatje op de kopieermachine tot A6 formaat (ansichtkaartformaat). Op dit plaatje tekenen de leerlingen horizontale en verticale lijnen met een onderlinge afstand van 1 cm, zodat een blokkenpatroon ontstaat. Op het A3 vel tekenen ze opnieuw dit blokkenpatroon, maar nu met blokken van 2 bij 2 cm. Denk eraan: zacht drukken op je potlood, zodat de lijnen zo licht mogelijk worden. Je moet ze maar net kunnen zien. Vervolgens wordt de tekening van de kaart op het grote vel nagetekend. De blokken dienen nu ter ondersteuning en de kinderen kunnen hun figuur heel precies natekenen. Na het tekenen worden de horizontale en verticale lijnen zoveel mogelijk weggegumd en kan de tekening worden ingekleurd. Met zwarte stift worden de randen omgetrokken en tenslotte wordt het werk op een bijpassende ondergrond geplakt.

Door Tanita en Laurens, groep 7

2 opmerkingen:

  1. Beste Jacqueline,

    Ik wilde deze opdracht doen met mijn leerlingen en daarvoor wilde ik zelf even een voorbeeld maken.
    Nu kom ik erachter dat ik niet goed uitkom als ik op het A3-vel vakken neem van 4x4 cm. Klopt deze maat wel of kan ik beter 2x2 cm aanhouden?

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Je hebt gelijk, het moet 2 bij 2 zijn. Goed dat je het even uitprobeerde! Ik heb de les vorig jaar gedaan, en twijfelde inderdaad al over de exacte maten toen ik de les hier opschreef!

    BeantwoordenVerwijderen