zondag 12 juli 2009

Gave graffiti

Door leerlingen van groep 8

Benodigdheden

  1. Grijs papier op A4 formaat of iets groter
  2. Wasco
  3. Wit stencilpapier
  4. Viltstiften
  5. Schaar, lijm
Graffiti is het spuiten van woorden, kreten of afbeeldingen op muren/gebouwen. De meeste kinderen hebben dit vast wel eens gezien! Alle kinderen krijgen een grijs vel papier, de ondergrond. Verder krijgen ze een paar witte stencilblaadjes. Met wasco trekken ze stenen over van een muur.
Hieruit worden stenen geknipt. De stenen worden op de grijze ondergrond geplakt. Hierbij moet de leerling ook rekening houden met metselverbanden!
Op een nieuw wit vel ontwerpen de kinderen hun eigen naam in mooie grote letters. De naam wordt ingekleurd met felle kleurtjes viltstift, en dan uitgeknipt/uitgesneden. Vervolgens wordt de naam op de muur geplakt.

Natuurlijk kun je ook kiezen voor iets anders als de eigen naam. Kreten als Chill Out, The Bomb of Crime deden het in onze klas ook goed! Ook kun je kiezen voor namen van voetbalclubs of popsterren.

Door leerlingen van groep 7

dinsdag 7 juli 2009

Zonnige gezichten

Benodigdheden

  1. wit stevig tekenpapier van 21 bij 21 cm (A 4 in vierkant gesneden)
  2. waterverf
  3. kwasten en penselen
  4. potten met water
  5. kranten
  6. dikke zwarte stiften
Na een inleiding over warme en koude kleuren krijgen de kinderen de opdracht hun vel in vieren te delen. Precies op het midden van het papier wordt een schoteltje gelegd en omgetrokken. Dan worden de zonnige gezichten geschetst: ogen (let op de positie, iets boven het midden), een neus, mond, wangen, wimpers, wenkbrauwen. De diverse onderdelen moeten niet te klein worden getekend, want alles moet straks geverfd worden en er moet ruimte zijn om een en ander om te trekken met zwarte stift. Rondom het zonnige gezicht worden de zonnestralen getekend. Ook hiervoor geldt: geen enkele lijnen, want er moet nog geverfd en omgetrokken worden. Het verven gebeurt met waterverf. De koude kleuren komen op de achtergrond. De onderdelen van het zonnige gezicht worden in warme kleuren geverfd. Hierbij moeten de vier vlakken in het gezicht elk een andere warme kleur krijgen. Als alles goed droog is, worden alle afzonderlijke onderdelen omgetrokken met een dikke zwarte stift. Ook de lijnen die het papier in vieren deelden, moeten worden omgetrokken. Met het trekken van de zwarte lijnen, worden meteen alle oneffenheden en kleine vlekken bedekt.

zondag 5 juli 2009

Op art in de stijl van Victor Vasarely

Door Jetse, groep 8

Victor Vasarely was een Frans-Hongaarse kunstenaar en een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Op-Art. Vasarely studeerde medicijnen in Boedapest en vertrok in 1930 vertrok naar Parijs om als decorateur en reclametekenaar te gaan werken. Hij begon een systeem te ontwikkelen waarin hij voorwerpen uit het dagelijks leven abstraheerde. Vasarely werd een van de leidende figuren van de geometrische (gebaseerd op wiskundige figuren) abstracte schilderkunst, ook wel Op-Art genoemd. Op-art werd in de 60’er jaren vooral in Europa en Amerika bekend. Gewoonlijk werkte Vasarely in zwart-wit, latere werken hebben ook kleur. Bedenk dat Vasarely niet met een computer werkte! Opart is een afkorting van 'optical art' ofwel 'optische kunst'. De kunstenaar speelt een spelletje met de kijker door beelden te creëren die lijken te bewegen. Hoewel het kunstwerk zelf statisch is, veroorzaken de gebruikte lijnen, vormen en kleuren een optische illusie van beweging. Bij het bekijken van opart kan de reactie van de kijker erg heftig zijn; je kunt je draaierig of gedesoriënteerd voelen. Benodigdheden
  1. wit A4 tekenpapier vierkant gesneden 21 bij 21 cm
  2. viltstiften
  3. liniaal en potlood
  4. houtskool
  5. gekleurd papier voor de achtergrond

Laat op het digitale schoolbord werken van Vasarely zien. Wat zie je? Herken je het gezichtsbedrog? Komt het voorwerp echt uit de achtergrond? Welke kleuren en vormen zijn gebruikt? Hoe is de optische illusie tot stand gekomen? Vertel de kinderen dat zij vandaag ook een op-art werkstuk gaan maken. Elk kind krijgt een vierkant tekenvel en begint met het omtrekken van een ronde vorm (schoteltje, bloempot o.i.d.). In deze vorm worden van boven naar beneden en van links naar rechts gebogen lijnen getekend die de buitenrand van de cirkel volgen. De lijnen mogen elkaar nergens raken. Hoe groter de bolling, hoe groter het effect. Als dit klaar is, wordt de achtergrond verdeeld in hokjes van 1,5 bij 1,5 cm. Alle hokjes moeten om en om worden ingekleurd, met naar keuze twee kleuren of één kleur en wit. Om de diepte nog wat meer te accenturen, wordt met houtskool een schaduwvlek getekend aan een kant van de bol.

Door Marrit, groep 8

zaterdag 4 juli 2009

Maffe apen

Benodigdheden

  1. wit tekenpapier op A4 formaat
  2. kleurpotloden
  3. plaksel en scharen
  4. groen of geel papier voor achtergrond
Om apen moeten we bijna altijd lachen, misschien wel omdat ze zo op ons lijken! In deze les gaan we apen tekenen, en we voegen er nog extra grappige accenten aan toe. Bekijk eerst foto’s van apen. Hoe zien ze eruit—lengte van armen en benen, hoe zit het hoofd op de romp, hoe ziet het gezicht eruit enz.
De kinderen krijgen een wit vel tekenpapier. Op 2 cm van de rand trekken ze een rechte lijn. Dit is het kader voor de tekening. De opdracht is een hangende aap te tekenen, waaraan twee à drie grappige dingen worden toegevoegd. Voorbeelden: een Ipod, kledingstukken, sieraden, een beugel etc. Teken de aap zo groot mogelijk, maar blijf wel binnen het kader. Vervolgens wordt een oerwoudachtige achtergrond getekend: slingerplanten, grote varens, takken, boomstammen, grote bladeren, vruchten. Laat een enkele tak of blad buiten het kader uitsteken. Kleur de tekening in met natuurlijke kleuren. Zorg dat het gehele vel is ingekleurd, er mag geen wit meer te zien zijn. Tenslotte wordt de tekening uitgeknipt (pas op de uitstekende delen!) en op een geel of groene ondergrond geplakt.